וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילי סביבה חוששים: חופי הקריות בסכנה - החול נסוג אחורה

15.4.2016 / 7:35

שנתיים אחרי שגורמים סביבתיים התריעו מפני ההשלכות שייגרמו לחופי הקריות בגלל בניית נמל חדש התאמתו החששות. כעת, יינקטו פעולות חירום להזרמת כמות חול גדולה, אולם הפעילים עדיין לא רגועים

נסיגת החול מקו החוף, חוף יהודית נאות, קריית חיים. אפריל 2016. ערן גילווארג
"רצועת החוף התקצרה בכעשרה מטרים". חוף "יהודית נאות"/ערן גילווארג

ב"פרלמנט חוף קריית חיים", שבו מתאספת מדי בוקר מליאה מכובדת של מתרחצים, ספורטאים או סתם בעלי דעה, אחד הדיונים הקבועים בשבועות האחרונים סובב סביב החול. "יש לאחרונה נסיגה קבועה של חול", טען זאב מגן, שנושא בתואר "יו"ר הפרלמנט". "הנה, הבוקר כששחיתי בים ראיתי שרצועת החוף התקצרה בכעשרה מטרים".

התופעה המדאיגה הזו הייתה צפויה. שנתיים אחרי שגורמים שונים התריעו מפני ההשלכות ההרסניות שייגרמו לחופי הקריות בגלל בניית נמל חדש במפרץ חיפה, התאמתו החששות. בשבועות האחרונים ניכר כי רצועת החוף בחוף "יהודית נאות" שבקריית חיים נסוגה בצורה חדה ובאופן מהיר. אולם כעת, בעקבות התערבות עיריית חיפה והמשרד להגנת הסביבה, ייעשו בימים הקרובים פעולות חירום להזרמת כמות חול גדולה לחופי הקריות.

עוד בוואלה! NEWS:
התגרות מסוכנת: מרזל, גופשטיין ובן ארי שרפו דגל פלסטין ליד הקריה
תא"ל בוכריס פנה לפרקליט הצבאי: משחירים את פניי בתקשורת
"איפה הכסף? אין לנו מה לאכול": ניצולי השואה זועמים על המדינה

נסיגת החול מקו החוף, חוף יהודית נאות, קריית חיים. אפריל 2016. ערן גילווארג
סוכת המציל ממקומת כיום על קו המים. חוף "יהודית נאות"/ערן גילווארג

"המהלך בא לאחר הסכמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) לביצוע ההזנה בהתאם לדרישת המשרד להגנת הסביבה", מסרו בעיריית חיפה . "בסיור חירום שערך בחודש שעבר ראש העיר חיפה יונה יהב עם מנכ"ל חברת חנ"י שלמה ברימן בחוף הרחצה בקריית חיים בעקבות נסיגת החול לים, הציג יהב בפני ברימן את ההשלכות שנובעות מפעולות שביצעה חנ"י על חוף ימה של קריית חיים. אלה גרמו לנסיגת החוף שהובילה לכך שמבנים, כמו סוכת המציל, שהייתה פעם בעומק החוף, ממוקמת כיום על קו המים. במעמד הסיור קיבל יהב מברימן התחייבות לפיה חנ"י תזרים חול לחופים בקריית חיים ובחיפה ללא דיחוי בכדי לשקמם כך שעונת הרחצה תיפתח במועד ותושבי הקריות יוכלו גם בעונה הקרובה ליהנות מחופי הרחצה באזור".

העירייה מסרה עוד כי המשרד להגנת הסביבה הורה לחנ"י להזרים באופן מיידי 70 אלף מ"ק חול שמקורו צפונית לשובר הגלים של הפולינום לאורך קטע חוף באורך שני קילומטרים מרחוב חלוצי התעשייה ועד הגבול הצפוני של קריית חיים. ההזנה תבוצע בים, סמוך ככל הניתן לקו החוף ועד לעומק של שני מטרים לכל היותר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
נסיגת החול מקו החוף, חוף יהודית נאות, קריית חיים. אפריל 2016. ערן גילווארג
החול נסוג/ערן גילווארג

אלא שהפעולה הצפויה לא מרגיעה את פעילי הסביבה בקריות. מוטי בליצבלאו, פעיל סביבה מקריית חיים, הזכיר כי "כבר בתחילת העבודות התרענו שתהיה נסיגת חול מהחופים". לדבריו, "לאורך השנים הייתה נסיגה טבעית שהתרחשה באופן איטי מאוד. ברגע שהחלו שינויים מבניים לאורך החוף החל ברצועת החוף כרסום מהיר בהיקפים מזעזעים". הוא ציין עוד כי בעקבות נסיגת החול נבנתה חומת בטון ברצועת החוף של מתחם תש"ן (חוות הדלקים במפרץ), הגובלת בחופי הרחצה של הקריות, דבר שמאיץ את סחף החול, הגדל לאחר פגיעת המים בחומה.

פעילים אחרים הזהירו בעבר מפני ההשלכות הקשות לחופי הקריות. בעקבות חוות דעת שחיבר הביולוג הימי, ד"ר בעז מייזל, הגישה לפני שנתיים עמותת "אדם טבע ודין" השגה על תכניות הנמל והתריעה מפני ההשלכות הסביבתיות והנזקים הצפויים לחופי הקריות. מומחה נוסף שהתריע היה מיכה רטנר, חבר סיעת "חיים בחיפה" ומתכנן נמלים. רטנר הזהיר לפני כשנתיים בפני ועדת הפנים ואיכות הסביבה בכנסת מפני השלכות שליליות של תכנית "נמל המפרץ", בהן הרס חופי הקריות.

נסיגת החול מקו החוף, חוף יהודית נאות, קריית חיים. אפריל 2016. ערן גילווארג
"כרסום מהיר בהיקפים מזעזעים"/ערן גילווארג

בליצבלאו סבור כי "הפעולות להזרמה של חול חזרה לחוף, לא יעזרו. בגלל השינויים שנעשים במפרץ, החול ייסוג כל הזמן". הוא גם ציין כי "הפעולות להזרמת חול עצמן מהוות בעיה. הן יוצרות מערבולות וגורמות עכירות רבה במים. אי אפשר להיכנס למים בימים אלו וכמו כן, נגרם נזק לדגה במפרץ".

העבודות יחלו ביום שני הקרוב, בחוף "יהודית נאות" ועד החוף הנפרד, על מנת לאפשר רחצה בחופים המוכרזים ולבסוף בחוף "כאן" הצפוני ויימשכו כשבועיים כך שעונת הרחצה תיפתח כסדרה ב-9 במאי. ראש העיר חיפה יונה יהב אמר כי "הפיתוח העירוני העובר על חיפה הוא מנוף אדיר ואנו מברכים עליו. עם זאת, לא נאפשר לאף גורם לפגוע בערכי הסביבה ובאיכות חיינו. נילחם בתוקף בכל גורם שיגרום להפרת האיזון בין צרכי הכלכלה ואופייה הירוק ומשאבי הטבע של חיפה".

נסיגת החול מקו החוף, חוף יהודית נאות, קריית חיים. אפריל 2016. ערן גילווארג
חלקת החוף החולי הצטמצמה/ערן גילווארג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully