וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איפה הכסף? אין לנו מה לאכול": ניצולי השואה זועמים על המדינה

15.4.2016 / 0:15

יעקב וולדמן, הגר במעון המתוקצב בכספי תרומות, התייחס לדברי שר הרווחה, שטען כי המדינה "העלימה" 400 מיליון שקל מניצולים. "התלבטתי בין תרופות למזון", תקף. מנהלת הרשות לזכויות ניצולי השואה לאולפן וואלה! NEWS: "לא חוסכים על ניצולי השואה"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ניר חן

"איפה הכסף? אין לנו מה לאכול. מה שהרווחתי לא היה מספיק, אף פעם לא קיבלתי את מה שצריך מהמדינה, לא ידעתי מה הזכויות שלי, לא ידעתי שמגיעה לי הנחה בחשמל, בארנונה. שילמתי כסף למטפלת למרות שהגיע לי טיפול. הייתי חושב פעמיים מה עדיף לקנות – תרופות או מזון. אף אחד לא אמר לי על הזכויות שמגיעות לי כניצול שואה. לא שילמו לי קצבאות במשך שנים. אולי זה נעלם בדרך?"

הדברים הקשים הללו נאמרו על ידי יעקב וולדמן, ניצול שואה בן 87, בשיחה עם וואלה! NEWS. הוא נולד בלובלין שבפולין, שרד את מלחמת העולם השנייה וזוועות הנאצים ועלה ארצה. כיום, הוא מתגורר בבית החם לניצולי שואה של עמותת "יד עזר לחבר", לאחר שנקלע למצב כלכלי קשה.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
מנהלת מחלקת יולדות בהדסה הר הצופים: "בוודאי שנאשר הפרדה מאתיופית"
עקב חשיפת וואלה! NEWS: הפרקליטות שוקלת לפתוח את תיק המנהל המכה
דוח: הפערים ברווחת ילדים בישראל – הגדולים ביותר ביחס למערב

יעקב ולדמן, ניצול שואה. אפריל 2016. שלומי גבאי
"התלבטתי בין תרופות לאוכל". וולדמן בבית החם בחיפה/שלומי גבאי

וולדמן מקווה כי אולי החגים שמתקרבים יגרמו למערכת להתחשב בו ובניצולים. "אנחנו חיים מתרומות, מהיד לפה, לא מקצבאות. הממשלה לא עוזרת לנו בכלום. לא מזמן היינו בירושלים אצל ביבי. הוא הבטיח שיתנו ויעזרו, וכלום לא קרה. עכשיו, לפני החג, אני מבקש - תעזרו לנו פה".

לדבריו, רק בחודשים האחרונים למד את הזכויות המגיעות לו. "אני לא חי עם המשפחה, אני חי לבד. יש לי ילד שגר בנתניה. מהממשלה לא קיבלתי כלום, בכל פעם טענו שאני באתי מאוחר לארץ, אז לא מגיע לי. בלי כסף אי אפשר לעזור הרבה".

עוד באותו נושא

בגלל המדינה: ניצולי שואה לא קיבלו יותר מ-400 מיליון שקל

לכתבה המלאה
חיים כץ שר הרווחה חותם על תכנית למימוש זכויות ניצולי השואה בישראל, בית העיתונאים סוקולוב – תל אביב. ניב אהרונסון
"לסגור את הרשות לזכויות ניצולי השואה". כץ במסיבת העיתונאים בתל אביב, אתמול/ניב אהרונסון

וולדמן סיפר כי התקיים מ-5,000 שקל בחודש. "עבדתי במשך 30 שנה בבניין. עד לפני כמה חודשים הייתי מרוויח פנסיה מהעבודה בבניין 2,500 שקל וביטוח לאומי 2,500 שקל. רק לפני כמה חודשים העובדת הסוציאלית עזרה לי לממש את הזכויות שלי וקיבלתי את מה שמגיע לי כניצול שואה – עוד 3,400 שקל. אני פשוט אוכל את הלב, כי הייתי במצבים גרועים ביותר ולא היה לי כסף לתרופות. אף אחד לא אמר לי את זה. במשך 15 שנים חייתי במצוקה, הפסדתי הרבה כסף, 70% ממה שהיה לי הלך לשכר דירה ולמטפלת. לא נשאר לי מה לאכול".

לדבריו, "אם העובדת הסוציאלית בעמותה לא הייתה עוזרת לי, עד היום הייתי נשאר בלי הקצבה. את הזכויות הכלליות של חשמל ומים לא מיציתי את זה. במקום שהמדינה תבוא ותיתן את הזכויות, היא פשוט מתעלמת. כולם מדברים כי יש צעקה על העוני, אך המדינה יודעת שמגיע ולא נותנת".

שמעון סבג, מנהל העמותה, סיפר כי "יד עזר לחבר" לא מקבלת תקציב מהמדינה. "זו בושה וחרפה ששר א' לא מעביר נתונים לשר ב'. רבים לא יקבלו אף לא שקל אחד. אני מקווה שהכסף ייאסף מהר, כי כל יום מתים ניצולי שואה. זה פשוט עצוב שאין סנכרון בין המשרדים. אולי זו טעות, אבל יש יד מכוונת באוצר להשאיר 400 מיליון שקל בקופה. הפקידים האלה חושבים שהם חוסכים, אבל אם זה על חשבון ניצולי שואה זו בושה לנו".

מוקדם יותר אתמול תקף שר הרווחה חיים כץ את הרשות לזכויות ניצולי השואה, האשים אותה כי מנעה מהניצולים 400 מיליון שקל במשך שנים ואף קרא לסגור אותה לאלתר. במסיבת עיתונאים בבית סוקולוב בתל אביב הציג כץ תכנית למיצוי זכויות הניצולים, שעלותה נאמדת ב-128 מיליון שקלים בשנה. "הנתונים משקפים איך כולנו נכשלנו. איך הבירוקרטיה, האטימות של הפקידים וריבוי הגופים המטפלים בנושא הביאו למצב שיש ניצולים הרעבים לפת לחם, סובלים מקור ומחוסר התייחסות. זה נראה לי הזוי ששר הרווחה לא יכול לעזור לאוכלוסיות חלשות עשו משהו עבור המדינה הזאת", אמר.

במסגרת התכנית, 4,193 ניצולי שואה בני 90 ומעלה, שלא קיבלו עד כה גמלת סיעוד כלל, יהיו זכאים לכך באופן אוטומטי; 3,281 ניצולים שעד עתה לא קיבלו תוספת שעות סיעוד מהקרן לרווחת ניצולי השואה, אף שהיו זכאים לה, יקבלו תוספת של תשע שעות; 5,963 ניצולים יעלו אוטומטית מרמת הסיעוד בבינונית לגבוהה – תוספת הנאמדת ב-438 שקלים בחודש; ו-14,063 ניצולים שעד כה לא קיבלו הקלות בחשבונות החשמל, אף שהיו זכאים לכך, יקבלו זאת. התוספת שיקבלו בעקבות המהלך האחרון היא 112 שקלים בחודש.

עפרה רוס, מנהלת הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר, התייחסה גם היא לנושא וטענה בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי "משרד האוצר לא חוסך על ניצולי השואה". "הרשימות שכץ מדבר עליהן, של ניצולים, עוברות למוסד לביטוח לאומי מדי חודש בחודשו שנים רבות. שום דבר לא חדש", אמרה. "משרד האוצר לא חוסך על חשבון ניצולי השואה. אני מנהלת את הרשות משנת 2010 ומשרד האוצר רק נתן מאז. אם התקציב של המשרד היה בעבר יותר משני מיליארד, הרי שהיום הוא יותר מארבעה מיליארד. הוא לא חסך. מי שאחראי על שעות סיעוד זה המוסד לביטוח לאומי ולא אנחנו (באוצר), כל השינויים היו צריכים להיעשות קודם וצר לי שהם לא נעשו".

בהתייחס לטענה של כץ, לפיה יש זכויות שלא מומשו על ידי הניצולים בסך מאה מיליון שקל, אמרה כי "מאז תיקון החוק על ידי שר האוצר דאז יאיר לפיד, בשנתיים האחרונות אנחנו מממנים באופן מלא תרופות לניצולי שואה. לא צריך לזרוק רפש אחד על השני, זה לא ראוי. משדר האוצר עושה את המקסימום, תמיד אפשר לעשות עוד. גם אני בת לאב ניצול שואה וחושבת שצריך לעשות עוד למען הניצולים".

(עדכון ראשון: 19:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully