וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל המדינה: ניצולי שואה לא קיבלו יותר מ-400 מיליון שקל

14.4.2016 / 13:20

שר הרווחה חיים כץ אמר כי המדינה "חסכה" סכום עתק על חשבון הניצולים בשל מחדל בירוקרטי, הציג תכנית לטיפול בנתונים המדאיגים וקרא לסגור את הרשות לרווחת ניצולי השואה. הרשות לרווחת הניצולים: "העברנו את המידע, כץ עושה שימוש ציני בניצולים"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: גדי וינסטוק

משרד הרווחה הציג היום (חמישי) נתונים חדשים וקשים על מצבם של ניצולי השואה בישראל. לפי הנתונים החדשים, יותר מ-20 אלף ניצולי שואה בישראל לא מימשו את זכויותיהם, המסתכמים ביותר ממאה מיליון שקלים. זאת בשל מחדל בירוקרטי בקרב הגופים האמונים על זכויות ניצולי שואה.

שר הרווחה חיים כץ אמר כי לכולם יש אשם במצב הנוכחי. "הנתונים משקפים איך כולנו נכשלנו. איך הבירוקרטיה, האטימות של הפקידים וריבוי הגופים המטפלים בנושא הביאו למצב שיש ניצולים הרעבים לפת לחם, סובלים מקור ומחוסר התייחסות. זה נראה לי הזוי ששר הרווחה לא יכול לעזור לאוכלוסיות חלשות עשו משהו עבור המדינה הזאת", אמר במסיבת עיתונאים בתל אביב.

לדבריו, המדינה "חסכה" על חשבון הניצולים יותר מ-400 מיליון שקלים לאורך השנים. עלות התכנית הכוללת למיצוי זכויותיהם של הניצולים שהציג נאמדת ב-128 מיליון שקל בשנה.

לקריאה נוספת:
הולנד הפסיקה לשלם לניצולי שואה שמקבלים גמלה מהמדינה
"נישקתי את האדמה": קבר האחים ששינה את חיי התינוק שניצל מברגן-בלזן
ניצולים העידו נגד השומר מאושוויץ: "אם הצלעות בלטו - הלכת למשרפות"

•	שר הרווחה  חיים כץ במסיבת עיתונאים בעניין רווחת ניצולי השואה, בית סוקולוב תל אביב. דנה ירקצי באמצעות מלצת הטלפון החכם וואווי, דנה ירקצי
תכנית למיצוי זכויות הניצולים. השר כץ, היום/דנה ירקצי, דנה ירקצי באמצעות מלצת הטלפון החכם וואווי

במסגרת התכנית, 4,193 ניצולי שואה בני 90 ומעלה, שלא קיבלו עד כה גמלת סיעוד כלל, יהיו זכאים לכך באופן אוטומטי; 3,281 ניצולים שעד עתה לא קיבלו תוספת שעות סיעוד מהקרן לרווחת ניצולי השואה, אף שהיו זכאים לה, יקבלו תוספת של תשע שעות; 5,963 ניצולים יעלו אוטומטית מרמת הסיעוד בבינונית לגבוהה – תוספת הנאמדת ב-438 שקלים בחודש; ו-14,063 ניצולים שעד כה לא קיבלו הקלות בחשבונות החשמל, אף שהיו זכאים לכך, יקבלו זאת. התוספת שיקבלו בעקבות המהלך האחרון היא 112 שקלים בחודש.

לדברי כץ, הוא נדהם לגלות כי למשרד הרווחה והשירותים החברתיים לא היה מידע מקיף בנושא. "אני בן לניצולי שואה ששרדו את אושוויץ. בשנת 1953 אבי הקים את ארגון 'נכי רדיפות הנאצים' ופעל כדי לסייע במימוש זכויות הניצולים, בהתנדבות, עד יומו האחרון. מיד עם כניסתי לתפקיד דרשתי לדעת מה מצבם של ניצולי השואה החיים בישראל". כץ מתח ביקורת חריפה על הרשות לזכויות ניצולי השואה, הפועל תחת משרד האוצר, שסירב לדבריו לשתף את משרדו בפרטיהם של הניצולים. "לצערי, המידע על ניצולי השואה החיים בישראל היה שמור בסוד, שהיה מנת חלקו הבלעדית של הרשות לזכויות ניצולי השואה. הפקידות שהייתה אמונה על הנושא לא הייתה מוכנה לחלוק את הנתונים עם משרד הרווחה ולא עם הביטוח הלאומי, בטענה מגוחכת של צנעת הפרט", אמר השר. "משרד האוצר צוחק עלינו".

עוד באותו נושא

ערב יום השואה: שליש מהניצולים ויתרו על מזון בשל מצוקה כלכלית

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"הרשות לזכויות ניצולי השואה לא הייתה מוכנה לחלוק את הנתונים עם משרד הרווחה והביטוח הלאומי"

כץ אמר כי לאחר מאבק שניהל ולאחר התערבותו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הפקידים ברשות לניצולי השואה העבירו למשרד את פרטי ניצולי השואה לפני כשלושה שבועות. "בעבודת מטה מאומצת ביצענו הצלבה עם הנתונים הקיימים בביטוח הלאומי והצלחנו לקבל תמונת מצב על ניצולי השואה החיים כיום בישראל. הנתונים שהצגנו פה לפניכם משקפים בבירור איך כולנו נכשלנו. איך הבירוקרטיה, האטימות של הפקידים וריבוי הגופים המטפלים בנושא הביאו למצב שיש ניצולים הרעבים לפת לחם, סובלים מקור ובחוסר התייחסות. נעשה את כל מה שאפשר על מנת למנוע את הסבל הנורא ונאפשר להם לחיות בכבוד. לראשונה ננסה לבצע מהלך שבו מי שזקוק לסיוע יקבל יותר מאלו שלא צריכים".

הוא אף פירט את השיחות שקיים לדבריו עם הנוגעים בדבר. "פניתי למנדלבליט, כתבתי לו כמה עוד צריכים למות כדי שיהיה אפשר לעזור", אמר. כץ העביר ביקורת על משרד האוצר, האמון על הרשות לניצולי השואה: "לא פניתי לשר האוצר משה כחלון, משרד האוצר צוחק עלינו".

"אני מצפה מהעיתונאים לחקור ולסגור את הרשות לניצולי השואה וכל הטיפול יעבור לביטוח הלאומי ולמשרד הרווחה. לחיצת כפתור הייתה מונעת גזל של כ-400 מיליון שקל", סיכם כץ.

הרשות: "כץ עושה שימוש ציני בניצולים"

מהרשות לזכויות ניצולי השואה נמסר בתגובה: "הרשות לזכויות ניצולי השואה מעבירה נתונים לכל גוף ציבורי שמבקש להעניק סיוע לניצולים. כל טענה אחרת אינה נכונה בעליל. הרשות מעבירה מידע באופן קבוע לגופים שונים, ובהם המוסד לביטוח לאומי, קופות החולים, ועוד.

"נבהיר כי טענות משרד הרווחה אינן נכונות. הרשות ביקשה ממשרד הרווחה הבהרות שמסבירות לצורך מה נדרש מידע אישי רגיש. היועץ המשפטי לממשלה הנחה את הרשות שלא להעביר פרטים מזהים. לכן, ובהתאם להנחייתו, העבירה הרשות את כל מסד הנתונים בנפרד מהפרטים האישיים של הניצולים.

"אנו מצרים על כך ששר הרווחה עושה שימוש ציני בניצולי השואה לצורך עשיית רווח פוליטי וכותרות בתקשורת. הרשות תמשיך לטפל בניצולי השואה בחרדת קודש ותקצה עבורם את כל המשאבים הדרושים תוך שיתוף פעולה ומידע עם כל הגורמים הרלוונטיים. אנו מציעים לשר כץ לחפש כותרות במקומות אחרים".

(עדכון ראשון: 11:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully