וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב יום השואה: שליש מהניצולים ויתרו על מזון בשל מצוקה כלכלית

מסקר שערכה הקרן לרווחת ניצולי השואה עולה תמונה עגומה לגבי הטיפול ב-189 אלף הניצולים המתגוררים בישראל: רבע מהם ויתרו על תרופות בשל קושי כספי, 45% התלוננו על בדידות. ל-27% מהניצולים לא הייתה אפשרות לחמם את בתיהם בחורף האחרון

צילום: יוסי ציפקיס, עריכה: טל רזניק

30% מניצולי השואה המתגוררים בישראל נאלצו לוותר על מזון בשל קשיים כלכליים, ורבע מהם ויתרו על תרופות מסיבה זהה. כך עולה מסקר שערכה הקרן לרווחת ניצולי השואה בישראל לקראת יום השואה 2015 שפורסם היום (שני).

בישראל חיים היום כ-189 אלף ניצולי שואה, ומהם שני שלישים נשים, ומדי יום מתים כ-40 ניצולי שואה. 45 אלף מהניצולים חיים מתחת לקו העוני. במקביל, מכרירות מדינת ישראל וועידת התביעות באוכלוסיות חדשות כניצולי שואה הזכאים לסיוע.

לקריאה נוספת:
עדויות מניצולים וסיפורי זוועות: התכנית החדשה ללימודי השואה במגזר הערבי
פריט היסטורי חושף: כך נראו החיים בגטו לודז'
צרפת תפצה ניצולי שואה שגירשה ברכבות למחנות

ניצולי שואה הפגינו מול משרד האוצר: "מפקירים אותנו". גדעון צנטנר
ל-27% לא הייתה אפשרות לחמם את בתיהם בחורף. הפגנה של ניצולי שואה מול משרד האוצר, 2013/גדעון צנטנר

באופן טבעי, אוכלוסיית ניצולי השואה הולכת ומזדקנת והגיל הממוצע של הניצולים עולה בהתאם; גילם הממוצע של הניצולים הוא 83.3. על פי נתוני הקרן ונתוני מכון ברוקדייל לשנת 2013, כ-65% מהניצולים הנזקקים לסיוע הם בני 80 ומעלה. זאת ועוד, 40% מהניצולים הם בני 86 ומעלה, וכ-13% מהם בני 90 ומעלה. יותר משליש מהם (36%) חיים לבדם ונאלצים להסתדר בגפם.

הקרן לרווחת ניצולי השואה ערכה השנה כמה סקרים על מנת לאמוד את מצבם ואת עמדותיהם של ניצולי השואה, של בני הדור השני והשלישי ושל הציבור הרחב. מהממצאים עולה כי ב-2015 חלה הרעה במצבם של הניצולים: בשנה זו דיווחו 39% מהניצולים כי היחס בין הכנסותיהם להוצאותיהם לא מאפשר להם חיים בכבוד, לעומת 31% שטענו כך אשתקד. 30% טענו כי ויתרו על מוצרי מזון בשל מצבם הכלכלי, לעומת 19% בשנת 2014, ורבע מהניצולים ויתרו על תרופות או על טיפול רפואי בעקבות קשיים כספיים, לעומת 17% בשנה הקודמת.

עוד עולה מהסקר כי ל-27% מהניצולים לא הייתה אפשרות לחמם את בתיהם בחודשי החורף האחרון, ו-20% העידו כי אינם חשים בטוחים בבתיהם. 45% ציינו כי הם שמרגישים בדידות רוב הזמן או מדי פעם. זאת, אף שכ-60% מהניצולים דיווחו כי הם נפגשים עם בני משפחתם לפחות פעם בשבוע. הסבר לכך ניתן למצוא בפערים בין הדיווחים של ניצולי השואה לאלו של בני הדור השני והשלישי לגבי תדירות המפגשים עם בני המשפחה. לרוב, הניצולים מדווחים על פגישות בתדירות נמוכה יותר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

כמחצית מהניצולים חוששים משואה נוספת

בסקר שנערך בקרב הציבור הרחב נמצא כי קרוב למחצית (46%) מהציבור חוששים שהשואה יכולה לחזור. כך העידו גם 47% מהניצולים ו-47% מבני הדור השני והשלישי. עוד עולה כי 45% מהציבור מעריכים שרוב ניצולי השואה חיים בעוני. 17% סברו שמצב רוב ניצולי השואה הוא טוב או סביר. עם זאת, 74% חושבים שהמדינה מטפלת בניצולי השואה בארץ בצורה לא טובה.

מספר על ידה של ניצולת שואה. ARIEL SCHALIT, AP
20% מהניצולים אינם מרגישים בטוחים בבתיהם/AP, ARIEL SCHALIT
46% מהניצולים מאמינים כי הדורות הבאים בישראל לא יזכרו את השואה לאחר לכתם

ממצאי הסקר מעלים תמונה עגומה גם באשר לזיכרון השואה. מהסקר עולה כי 46% מהניצולים מאמינים כי הדורות הבאים בישראל לא יזכרו את השואה לאחר לכתם, לעומת 31% מהציבור הכללי הסבורים כך.

בסקר שנערך בקרב בני הדור השני והשלישי לשואה עולה כי 43% תומכים כיום כלכלית בבני משפחתם ניצולי השואה. 13% העידו כי תמכו בקרוביהם בעבר, אך לא כיום. 54% מהם אינם מרוצים מהאופן שבו מטפלת המדינה בצורכי הניצולים ובני משפחותיהם.

עוד נשאלו בני הדור השני והשלישי באשר לשיקוליהם לעזוב את המדינה. 69% טענו כי לא שקלו זאת, לעומת 26% ששקלו זאת לפחות פעם אחת. 30% העידו כי הם חווים קשיים נפשיים או בריאותיים בשל היותם בני דור שני ושלישי לניצולי השואה.

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully