וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין בכיר: "חשש מהסלמה משמעותית במצב הביטחוני לקראת פסח"

13.4.2016 / 17:00

בכיר בפיקוד מרכז הגדיר את המציאות ביהודה ושומרון "הפוגה לא יציבה" והתריע מפני פיגועי בודדים ופיגועים המוכוונים ע"י חמאס. במסגרת ההיערכות יתוגבר אזור יהודה ושומרון ב-21 גדודים

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

(נתניהו, השבוע: "ישנה ירידה משמעותית בהיקף הפיגועים בחודשים האחרונים")

למרות הירידה בהיקף הטרור ביהודה ושומרון בחודש האחרון, מגדירים בפיקוד מרכז את המציאות הביטחונית ביהודה ושומרון "הפוגה לא יציבה" – כך אמר היום (רביעי) קצין בכיר בפיקוד. הקצין הדגיש כי כוחות צה"ל באזור ממשיכים לקבל התרעות על פיגועי מחבלים בודדים ופיגועי הכוונה (בהובלת ארגוני טרור ובראשם חמאס א.ב). "אנחנו נערכים להסלמה משמעותית בתקופת החגים", הזהיר.

מאז אוקטובר 2015 ועד מרץ 2016 חשף השב"כ 57 התארגנויות של תשתיות טרור. בעשרה מקרים מהם התכוונו המחבלים לחטוף אזרחים או חיילים ובארבעה נחשפו מעבדות חבלה שבהן ניתן היה להרכיב חגורות נפץ. נתוני דובר צה"ל שפורסמו בתחילת החודש מצביעים על ירידה משמעותית באירועים ביהודה ושומרון בחודש מרץ האחרון. מתחילת 2016 התרחשו 664 פיגועי אבנים לעבר אזרחים, 484 הפרות סדר פלסטיניות, 79 מקרים של השלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים, ו-48 אירועי טרור. בחודש מרץ התרחשו 17 אירועי טרור.

לאחר הערכת מצב שנעשתה בצבא על רקע ההתרעות השונות, אמר הקצין הבכיר כי למרות ההצלחה בהפחתת מספר הפיגועים: "אנחנו רואים את המשך ההתרעות של מפגעים בודדים ומתכוננים להתפרצות נוספת". על רקע האווירה הנפיצה ובמסגרת היערכות מיוחדת להסלמה "יתוגבר אזור יהודה ושומרון בגדודים נוספים (21 גדודים, א"ב) בחג הפסח, ביום העצמאות ובחג הרמדאן". לדברי הקצין, "החשש הוא מהסתה סביב הר הבית וירושלים שתחזור על עצמה כמו בתחילת ההתקוממות הנוכחית".

עוד באותו נושא:
מבחן הר הבית של נתניהו: האם השקט היחסי ישרוד את פסח?
אינתיפאדה דועכת: מספר הפיגועים בגדה הצטמק לרבע מאז אוקטובר
"זוג ניהל טקס נישואים על הר הבית תחת מעטה חשאיות"

פלסטינים הולכים בעיר חברון ליד חייל צה"ל. יותם רונן
יתוגברו 21 גדודים נוספים באזור יהודה ושומרון/יותם רונן

בחינת נתוני הפיגועים ופעילות צה"ל ושאר גורמי הביטחון הפועלים ביהודה ושומרון מצביעה על הדרכים שהובילו להפחתת הטרור. מוקדי הפיגועים ביישוב היהודי בחברון, בצומת גוש עציון, במרחב תפוח-שכם ובגזרת עוטף רמאללה קיבלו מענה מיוחד שכלל איסוף מודיעין ונוכחות מוגברת של כוחות, כמו גם הוקפו בגדרות ורושתו במצלמות אבטחה.

כמו כן, בצה"ל הורכב מודל התמודדות עם הטרור שכולל הנחיות ברורות כדי להימנע מהרוגים בהפרות סדר. בחקירות האירועים התברר כי מקרי הרג בהפרות מזינים אווירה אלימה, רצון לנקמה והפרות סדר נוספות. "נמנענו מעונש קולקטיבי והפעולות שביצענו (בהן, כתר וסגר, א"ב) היו מבוססות מודיעין במטרה לשבש ולסכל פיגועים", אמר הקצין הבכיר.

הריסות בית המחבל בשועפאט, 2 בדצמבר 2015. רויטרס
"חלק מהסגרות המחבלים על ידי המשפחות שלהם נוצרו עקב החשש מהרס הבית". הריסת בית מחבל בשועפאט/רויטרס

הוא הוסיף כי הריסות בתי המחבלים, 13 מאז אוקטובר, אכן מרתיעות, "חלק מהסגרות המחבלים על ידי המשפחות שלהם נוצרו עקב החשש מהרס הבית". במסגרת מנופי הלחץ על מוקדי הטרור הוחרמו כלי רכב שהשתתפו בפעילות חבלנית, בוצעו מעצרים נרחבים, פוענחו במהירות זירות הפיגועים ונשללו היתרי עבודה למשפחות המחבלים.

פעולות אלו, לדבריו של הקצין הבכיר, יצרו "מחיר הפסד" ועייפות בציבור הפלסטיני, שחלקו סבור כעת כי המחבלים נהרגו לשווא. יחד עם זאת, המליצו קצינים בכירים בצה"ל להגדיל את מכסת הפועלים הפלסטינים שעובדים ביהודה ושומרון ובעורף ישראל. כיום עובדים 60,000 פלסטינים בעורף ישראל, 27,000 ברחבי יו"ש והועלתה הצעה להגדיל את המכסה בעוד כ-30,000 כגורם מרסן ומייצב באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully