וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האירופים נוהרים: כך הפכה איראן ליעד הדיפלומטי החם ביותר במזרח התיכון

13.4.2016 / 6:30

מאז חתימת הסכם הגרעין ביקרו בטהראן מנהיגים ושרי חוץ של יותר ממחצית מדינות אירופה – יותר מאשר בכל מדינה אחרת באזור. שר חוץ אירופי בשיחה סגורה: "עד סוף השנה, לא יהיה אחד שלא יבקר או יארח את האיראנים"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(ביקורו של ראש ממשלת איטליה בטהראן, אתמול)

ראש ממשלת איטליה, מתאו רנצי, ביקר אתמול (שלישי) בטהראן וחתם עם נשיא איראן, חסן רוחאני, על שורה של הסכמים כלכליים בין שתי המדינות, שלפי ההערכות יגדילו את שווי שיתוף הפעולה ביניהן במיליארדי דולרים. עד לפני כמה חודשים, ביקור מהסוג הזה והסכמים כאלה היו מככבים בכותרות ראשיות ברחבי העולם. ואולם, ביקורו של רנצי לא עורר הד תקשורתי נרחב. הסיבה לכך פשוטה: הדבר הפך לאירוע רגיל לחלוטין.

בשבעת החודשים האחרונים, מאז שנחתם הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, ביקורים מהסוג הזה הפכו למחזה שגרתי ברפובליקה האסלאמית. על פי בדיקה שערכנו, בתקופה הזו ביקרו במדינה מנהיגים ושרי חוץ של לא פחות מ-16 מדינות אירופיות. במקרים רבים, ביקרו בטהראן גם המנהיג וגם שר החוץ של אותה המדינה.

כך, למשל, במקרה של איטליה, שהגדילה לעשות וגם אירחה בנובמבר את רוחאני לביקור רשמי ברומא. כמו כן, שרי ממשלה מטעם עשרים מדינות אירופיות ביקרו באיראן, ועוד שמונה מדינות אירופיות קיימו פגישות בדרגים הבכירים ביותר, מנהיג מדינה או שר חוץ, עם האיראנים על אדמת אירופה.

עוד בוואלה! NEWS:
"רצחתם אותנו מחדש": השיחה המתוחה בין הפרקליט למשפחת אברהם חסנו
גורם המקורב לחקירה: בוכריס הודה שנישק את המתלוננת - וחזר בו
"שיגעון הומופובי": העונש החינוכי של אתר הפורנו לצפון קרוליינה

נשיא איראן חסן רוחאני מקבל את פניו של ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי בטהראן, אפריל 2016. רויטרס
הדבר הפך לשגרה. חסן רוחאני מקבל את פניו של רנצי, אתמול/רויטרס

הנתונים הללו הופכים את איראן באופן רשמי למדינה המחוזרת ביותר במזרח התיכון, לפחות על ידי האירופים. שר חוץ אירופי שכבר ביקר בטהראן, אמר לאחרונה בשיחה סגורה עם בכירים בארגון יהודי בינלאומי, כי הוא מעריך שעד סוף שנת 2016 לא תהיה מדינה אחת ביבשת אירופה שלא תשלח את שר החוץ שלה לאיראן, או לכל הפחות תארח את שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, על אדמתה. אם התחזית של אותו שר חוץ תתממש, איראן תהיה בכך למדינה המזרח-תיכונית היחידה שמזמנת כל כך הרבה פעילות דיפלומטית בכזה פרק זמן קצר.

שר החוץ של צרפת לורן פביוס בפגישה עם נשיא איראן חסן רוחאני במהלך ביקורו בטהראן, 29 ביולי 2015. רויטרס
הראשון להגיע לטהראן. פביוס ורוחאני, יולי האחרון/רויטרס

הביקור הראשון שהתקיים באיראן, מיד לאחר חתימת ההסכם, היה של שר החוץ הצרפתי לשעבר, לורן פביוס. צרפת הפגינה לאורך המשא ומתן עם האיראנים קו יחסית קשוח, בהשוואה לשאר המעצמות, ואף זכתה על כך לשבחים רבים מראש הממשלה בנימין נתניהו. אלא שמיד לאחר שהשיחות הסתיימו, פריז הייתה הראשונה לשלוח גורם רשמי בכיר לטהראן.

אחרי הצרפתים הגיעו הבריטים, ושר החוץ שלהם, פיליפ המונד, ביקר בבירה האיראנית כדי לחנוך מחדש את השגרירות הבריטית במדינה. גרמניה הספיקה לשלוח גם את שר החוץ פרנק וולטר שטיינמאייר, וגם את סגן הקנצלרית זיגמר גבריאל, שאמר לאיראנים כי יחסיהם עם גרמניה ישודרגו משמעותית אם יכירו בקיומה של ישראל ויפסיקו להסית נגדה.

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס בפגישה עם נשיא איראן חסן רוחאני במהלך ביקורו בטהראן, פברואר 2016. AP
נחת בטהראן בפברואר. ראש ממשלת יוון ורוחאני/AP

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, ביקר באיראן בנובמבר, ומקבילו היווני, אלכסיס ציפראס, נחת במדינה בפברואר. במקרה של יוון, ביקר בטהראן גם שר החוץ של המדינה, כבר בנובמבר 2015. שרי החוץ של ספרד, הולנד, אוסטריה וצ'כיה ביקרו ברפובליקה האסלאמית בספטמבר שעבר. שר החוץ הבלגי היה שם בנובמבר, ושל בולגריה בדצמבר.

בתחילת 2016 הגיעו למדינה שרי החוץ של דנמרק ולוקסמבורג, ובאותו חודש נפגש שר החוץ האיראני זריף גם עם נשיא פינלנד. שר החוץ של מלטה הגיע לביקור בחודש שעבר, ואילו שרת החוץ של אסטוניה צולמה בטהראן בתחילת השבוע הנוכחי כאשר היא עוטה לראשה רעלה, כפי שעשתה שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, בעת ביקורה באיראן ביולי שעבר.

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדיקה מוגריני עוטה רעלה בביקור בטהראן, איראן, יולי 2015. AP
עטתה רעלה בעת ביקורה באיראן. מוגריני, יולי האחרון/AP

כמה מדינות באירופה, כמו ליטא, סלובקיה, פולין ובוסניה, הסתפקו בלשלוח לאיראן שרים העוסקים בתחומים כלכליים חשובים, אך לא את שר החוץ של המדינה. בנוסף, שלוש מדינות אירופיות ששרי החוץ שלהן ביקרו בטהראן עוד לפני חתימת הסכם הגרעין – אירלנד, קרואטיה ולטביה – טרם ערכו ביקור מסוג זה לאחר החתימה על ההסכם. עם זאת, אם נחזור להתבטאות של אותו שר חוץ אירופי, זה רק עניין של זמן עד שגם המדינות הללו ישלחו נציגות בכירה לבירה האיראנית.

הביקורים התכופים יקשו על הטלת סנקציות נוספות על איראן

הביקורים שפורטו כאן נוגעים אך ורק למדינות אירופה. אחד המנהיגים הראשונים בעולם שקיבל הזמנה לבקר בטהראן לאחר חתימת הסכם הגרעין היה נשיא הודו, נרנדרה מודי, שנפגש בקיץ גם עם הנשיא רוחאני וגם עם שר החוץ זריף. בשבוע הבא תבקר במדינה שרת החוץ שלו, סושמה סווראג', שהייתה בישראל וברשות הפלסטינית בינואר. מודי נחשב ידיד ישראל ואמור להגיע בעתיד גם לביקור אצלנו. בתקשורת ההודית הובהר כי למרות אהדתו לישראל, הוא אינו סבור שהדבר צריך להשפיע על היחסים האסטרטגיים של ארצו עם איראן, בעידן שלאחר הסכם הגרעין.

כל הנתונים הללו מעידים לא רק על העניין הבינלאומי הרב בחידוש היחסים עם איראן, אלא גם על הקושי שיהיה בהמשך הדרך להטיל עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית, כפי שמאיימים לאחרונה לעשות הרפובליקנים בקונגרס האמריקני. כל ביקור מסוג זה מלווה לרוב במשלחות של ראשי חברות ואנשי עסקים בכירים מהמדינות האירופיות, שמעוניינים להיכנס לשוק האיראני לאחר שהסנקציות החונקות הוסרו מעל המדינה. בסוף השבוע, אגב, ביקרו באיראן גם נציגים של חברת בואינג, ענקית המטוסים האמריקנית, הבוחנת עסקאות בשוק האיראני בהיקף של מיליארדי דולרים. אחרי שסיימו להקסים את אירופה, האיראנים לוטשים עיניים כעת גם לשוק האמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully