וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

36 אלף שקל להגדה ממלחמת העולם: המכירה הפומבית הגדולה לקראת הפסח

11.4.2016 / 21:15

במכירה פומבית בירושלים נמכרו 3,150 הגדות של פסח בסכום כולל של כ-700 אלף שקלים. היקרה ביותר היא ההגדה החסידית הראשונה. בהגדה עתיקה מפראג נמצאו כמה פארודיות, ובהן הסיבה המפתיעה לאכילת מרור בשולחן הסדר

הגדות פסח שהוצאו במכירה פומבית בירושלים במאות אלפי שקלים. אפריל 2016. בית המכירות קדם, מערכת וואלה! NEWS
הגדה של החיילים היהודים בצבא גרמניה עם דיוקנאות קיסרי גרמניה ואוסטריה/מערכת וואלה! NEWS, בית המכירות קדם

3,150 הגדות של פסח נמכרו במכירה פומבית באתר בית המכירות "קדם" שבירושלים במחיר כולל של כ-700 אלף שקלים. ההגדות, שחלקן היו שייכות לגדולים בחסידות וחלקן מתוארכות למאות שנים, נמכרו במחירים שונים.

בין ההגדות שנמכרו, באירוע שנערך בשבוע שעבר, היו הגדה במהדורה צבאית ממלחמת העולם הראשונה שנמכרה ב-1,400 שקלים והגדת הפסח החסידית הראשונה שנמכרה בסכום של 36,100 שקל, סכום הקנייה הגבוה ביותר במכירה. מכירה נוספת בסכום גבוה במיוחד היא של הספר "זבח פסח" של רבי דון אברבנל, ממנהיגי היהדות הבולטים בתקופת גירוש ספרד. הספר, שהודפס בשנת 1545, נמכר בסכום של 12,160 שקל.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
העברת בסיסי צה"ל מהמרכז יוצאת לדרך; 8,000 דונם יפונו
המשפחה הפלסטינית שלביתה הושלכו רימונים: "מקווים שימצאו את האשמים"
תלמידי התיכונים מאיימים לשבות במחאה על השבתת הטיולים ומבחני הנהיגה

הגדות פסח שהוצאו במכירה פומבית בירושלים במאות אלפי שקלים. אפריל 2016. בית המכירות קדם, מערכת וואלה! NEWS
"אישה רעה מר ממוות". ההגדה העתיקה מפראג/מערכת וואלה! NEWS, בית המכירות קדם

בין ההגדות שהיו במכירה נמצאה גם הגדת פראג הידועה שהודפסה על ידי גרש?ם כהן בשנת 1526. זוהי ההגדה המצוירת המודפסת הראשונה ששרדה, ומאז הופעתה הודפסה פעמים רבות. ההגדה שנמכרה היא צילום של ההגדה המקורית. אחד הדברים המפורסמים ביותר בהגדה היא הערה שמתייחסת למילה "מרור": "יש מנהג בעולם שהאיש מורה על האישה משום שנאמר אישה רעה מר ממוות". ישנן גם מהדורות עם ציור של גבר המצביע על אשתו.

בבית המכירות "קדם" הסבירו כי מעולם לא היה מנהג כזה בפועל. "מדובר בסך הכל בפרודיה ובסוג של היתול שמדפיס הגדה זו שילב בכדי לשעשע את הרוכשים שקוראים בה בשולחן ליל הסדר. ציורים דומים נמצאים בכתבי יד של הגדות, ומעניין שבכמה הגדות בכתב יד, גם האיש וגם האישה מצביעים האחד על השני".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הגדות פסח שהוצאו במכירה פומבית בירושלים במאות אלפי שקלים. אפריל 2016. בית המכירות קדם, מערכת וואלה! NEWS
האגדה של האמן היהודי יעקב אגם/מערכת וואלה! NEWS, בית המכירות קדם

באותה הגדה מופיעה פארודיה ידועה נוספת, והיא על המילה "יקנה"ז", ראשי תיבות של יין, קידוש, נר הבדלה, זמן (שהחיינו), שהם סדר ברכות ההבדלה שאומרים בליל חג שחל במוצאי שבת. בהגדה המדוברת מצוירת ארנבת ליד המילה יקנה"ז. זאת, משום שהמילה יקנה"ז מזכירה בצלילה את המילים בגרמנית "יאגן האז", כלומר ציד ארנבת.

הגדות פסח שהוצאו במכירה פומבית בירושלים במאות אלפי שקלים. אפריל 2016. בית המכירות קדם, מערכת וואלה! NEWS
"האוסף חושף חלקים מן ההיסטוריה היהודית העולמית"/מערכת וואלה! NEWS, בית המכירות קדם

הגדות נוספות שנמכרו בסכומים גבוהים במכירה היו הגדות בעיצובים שונים של אמנים יהודיים שעוצבו במשך השנים. אחת מהן היא הגדה בעיצובו של האמן יעקב אגם, שנמכר בסכום כולל של 16,720 שקלים, הגדה מאוירת של פסח שהודפסה בשנת 1629 נמכרה בסכום של 16,000 שקלים והגדה צבעונית מאוירת בשפה האנגלית, שהודפסה בלונדון בשנת 1930, נמכרה בסכום של 14,400 שקלים.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות "קדם" הוסיף כי "אוסף ההגדות שנמכר מציג חלקים מן ההיסטוריה היהודית העולמית וחושף בפנינו את העולם המורכב והעמוק של הגדות הפסח". לדבריו, "מספר ההגדות שנמכרו באוסף הוא יוצא דופן ולמרות זאת, הוא עדיין אינו מכסה את כלל הגדות הפסח השונות שהודפסו במהלך השנים. יפה לראות כיצד גם בימינו אנו, להגדת הפסח עדיין ישנו מקום של כבוד בארון הספרים היהודי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully