וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גז מדמיע וכדורי גומי: עימותים עם מהגרים בגבול יוון-מקדוניה

מאות מבקשי מקלט נפגעו בעימותים עם כוחות מקדוניים באזור אידומני, כשניסו לחצות את הגבול. יוון גינתה את "האלימות המסוכנת והחמורה". על רקע ההסכם עם טורקיה, ירידה חדה בכניסת מהגרים לגרמניה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

לפחות 260 מהגרים ומבקשי מקלט נפגעו היום (ראשון) מירי גז מדמיע של משטרת מקדוניה, לאחר שרבים ניסו לחצות את הגבול מיוון למקדוניה באזור הכפר אידומני – כך נמסר מארגון "רופאים ללא גבולות". אשילאס צמוס, בכיר בארגון, מסר לסוכנות הידיעות הצרפתית: "200 בני אדם נזקקו לטיפול רפואי על ידי הצוותים שלנו בשל בעיות נשימה, 30 נפצעו מכדורי גומי, ו-30 נוספים סבלו מפציעות אחרות".

ממשלת יוון גינתה בצעד חריג את השימוש "המסוכן והחמור" בגז מדמיע נגד המהגרים שנאספו בצדו היווני של הגבול, שם ממתינים יותר מ-11,200 בני אדם כבר כחודשיים, בתקווה לעבור את הגבול למקדוניה, בדרכם למערב אירופה. ג'ורג' קיריטסיס, דובר לשכת התיאום למהגרים של הממשלה באתונה, גינה את "השימוש חסר ההבחנה בכימיקלים, כדורי גומי ורימוני הלם נגד אוכלוסייה פגיעה, ובמיוחד ללא כל סיבה לשימוש בכוח כזה".

עוד בוואלה! NEWS:
"תתביישי אירופה": הגירוש נמשך - גל שני של מבקשי מקלט ומהגרים לטורקיה
החל גירוש הפליטים מאירופה: ספינות ראשונות יצאו מיוון לטורקיה
"אם איאלץ לשוב לטורקיה, אזרוק את עצמי לים": יוון נערכת לגירוש המהגרים

רויטרס

"אנו מפצירים ברשויות המקדוניות להבין את פוטנציאל הסיכון שבשימוש באלימות כזאת נגד פליטים ומהגרים", הוסיף קיריטסיס. דובר המשטרה בבירת מקדוניה, סקופיה, אישר רק כי הכוחות השתמשו בגז מדמיע, לאחר שהמהגרים הסתערו על הגדר שהוקמה בתוואי הגבול. הוא הוסיף כי שלושה שוטרים נפצעו.

גורם מקדוני נוסף מסר כי קבוצה גדולה של מהגרים באידומני הסתערה על הגדר. "הם יידו אבנים על כוחות המשטרה", אמר. "המהגרים ניסו להדוף את הגדר, אך נותרו בצדה היווני. הגדר עדיין שם, הם לא פרצו אותה". עדי ראייה הוסיפו כי קבוצה קטנה של מהגרים שוחחו עם הכוחות בגבול וביקשו מהם לאפשר להם לעבור. משקיבלו תשובה שלילית, החלו לצעוד לעבר הגדר.

יותר מ-50 אלף מהגרים ומבקשי מקלט נתקעו ביוון בחודשים האחרונים, כתוצאה מחסימת נתיבי ההגירה בתוך האיחוד האירופי. הרשויות היווניות ניסו להעביר אותם למחנות זמניים, אולם מרביתם סירבו לעבור. ניסיונות קודמים לחצות את הגבול מאז הקמת הגדר בשבועות האחרונים הובילו לעימותים דומים עם כוחות המשטרה המקדונית.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
גירוש מבקשי מקלט מנמל מיטיליני, לסבוס, יוון, לטורקיה, 8 באפריל 2016. AP
חמישה מתו בניסיון לחצות את הים מאז יישום ההסכם. גירוש מבקשי המקלט מהאי היווני לסבוס לטורקיה, בסוף השבוע/AP

בשנה האחרונה בלבד, יותר ממיליון מהגרים עברו ביוון בדרכם למערב אירופה. בשבוע האחרון החל יישום ההסכם שנחתם בין האיחוד האירופי לטורקיה, במסגרתו מהגרים יוחזרו מטורקיה ליוון, בתמורה להגדלת הסיוע הכלכלי לאנקרה. אתמול קראו הרשויות בגרמניה להאצת קצב הגירושים, בעוד שביוון מסרו כי הגירוש הושהה, עד להגעת פקידים נוספים של האיחוד האירופי ומתורגמנים.

אתמול טבעו למוות ארבע נשים וילד, לאחר שסירתם טבעה לחופי האי היווני סמוס. מדובר במקרי המוות הראשונים באזור מאז שנכנס לתוקפו ההסכם בין האיחוד האירופי לטורקיה לפני כשבוע. חמישה מהגרים נוספים שהיו על אותה הסירה חולצו על ידי כוחות משמר החופים היווני.

גירוש מבקשי מקלט מנמל מיטיליני, לסבוס, יוון, לטורקיה, 8 באפריל 2016. AP
רק 20 אלף בקשות מקלט הוגשו בחודש מרץ. המעבורת שנשאה את מבקשי המקלט מיוון לטורקיה, ביום שישי/AP

במקביל, שר הפנים של גרמניה תומאס דה מיזייר מסר בסוף השבוע כי נרשמה בחודש שעבר ירידה של 66% במספר בקשות המקלט שהוגשו במדינתו, שהייתה עד לאחרונה יעד מבוקש להגירה. בהשוואה ל-120 אלף בקשות מקלט שהוגשו בשיא גל ההגירה, בחודש דצמבר האחרון, רק 20 אלף בקשות הוגשו בחודש מרץ. כמו כן, ממשלת אוסטריה הכריזה היום על החלפתה של שרת הפנים יוהאנה מיקל-לייטנר, שנודעה במדיניות החמורה שקידמה בכל הנוגע למהגרים, ומינוי וולפגנג סובוטקה במקומה.

מתיחות בצל חוסר הוודאות: "זה מרגיש כמו גן חיות"

ביום שישי, דווח על עימותים בין מהגרים סורים ואפגנים במרכז הקליטה המאולתר באי היווני צ'יוס. "האפגנים כועסים כי הסורים יכולים לקבל מקלט באירופה, והם לא", הסביר בשיחה עם העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" האני אל-חלף, תושב דמשק שנמלט ממנה לאחרונה. "הם הולכים להיות מגורשים לטורקיה, אז הם עושים צרות". כאלף מהגרים השתתפו במהומה, שנמשכה כשש שעות עד שכוחות המשטרה התערבו.

"הם רוצים לזרוק אותנו בחזרה למדינתנו, אבל לא את הסורים", הטיח שחאר חאן, אפגני שהגיע לאי מטורקיה ב-20 במרץ. "למה מגיע להם טיפול מיוחד? אפגניסטן לא בטוחה. לנו יש את טליבאן, הם רוצים להרוג אותנו". בפיראוס, הנמל התיירותי של אתונה, כ-5,000 מהגרים מתגוררים כעת במבנים זמניים, וגם שם דווח על עימותים בין האפגנים לסורים בשבוע שעבר.

המהגרים, כמו גם הרשויות היווניות, העריכו כי עם התקדמות יישום ההסכם עם טורקיה, המתיחות רק תחריף. כ-200 מהגרים, מרביתם פקיסטנים ואפגנים, הושבו לטורקיה לפני כשבוע, ו-124 נוספים הוחזרו ביום שישי. "זה מרגיש כמו גן חיות", טען אל-חלף. "אין שום מידע. אף אחד לא יודע מה הולך לקרות, מה כלול בהליך בקשת המקלט או מי יגורש. במצב הזה, יש פחות תקווה, יותר עימותים ויותר מתיחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully