וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל גירוש הפליטים מאירופה: ספינות ראשונות יצאו מיוון לטורקיה

4.4.2016 / 14:53

מאות בני אדם, רובם מפקיסטן, עלו על שתי ספינות שהפליגו מהאיים לסבוס וכיוס לעבר העיר דיקילי ופליטים סורים ראשונים הועברו לגרמניה מטורקיה. זאת במסגרת ההסכם בין אנקרה לאיחוד. ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

קבוצה ראשונה של פליטים ומהגרים גורשה הבוקר (שני) מיוון בחזרה לטורקיה. זאת במסגרת הסכם שנחתם בין האיחוד האירופי לטורקיה בחודש שעבר, במטרה לצמצם את גל הפליטים המגיע ליבשת. אוטובוסים ועליהם מאות פליטים הגיעו לנמלי הים באיים לסבוס וכיוס שביוון, ושתי ספינות טורקיות יצאו מהן לעבר העיר דיקילי שבטורקיה כשעל סיפוניהן מאות בני אדם. בשלב הראשון, כ-700 מהגרים צפויים להישלח לטורקיה ביומיים הקרובים.

עם זאת, הקבוצה הראשונה לא כללה פליטים סורים, שהם החלק הגדול ביותר בקרב גל המהגרים השוטף את אירופה. מנגד, 16 פליטים סורים ראשונים הגיעו מטורקיה לגרמניה במסגרת ההסכם שאמור לעודד מאות האלפים הנמלטים מסוריה לעבור את הליך בקשת המקלט עוד בשטחה של טורקיה.

עוד על משבר הפליטים באירופה:
"אם איאלץ לשוב לטורקיה, אזרוק את עצמי לים": יוון נערכת לגירוש המהגרים
תיעוד: פליט סורי הצית את עצמו בגבול יוון-מקדוניה
משבר הפליטים: מאות נעצרו לאחר שחצו את הגבול למקדוניה

פליטים ומהגרים יושבים על מסילת רכבת במחנה מעבר בגבול מקדוניה יוון. רויטרס
פליטים בגבול יוון-מקדוניה, הבוקר/רויטרס
מהגרים ליוון עולים עולים ספינה המחזירה אותם לטורקיה. רויטרס
מי שלא הגיש בקשת מקלט - נשלח לטורקיה/רויטרס
מהגרים ליוון עולים עולים ספינה המחזירה אותם לטורקיה. רויטרס
עולים לאוטובוסים, ומשם לספינות/רויטרס

כל אחד מהמהגרים המגורשים עלה על הספינות בליווי איש סוכנות אבטחת הגבולות של האיחוד האירופי, לאחר שהובאו למקום ממחנה מעבר באי במבצע לילי. רוב המהגרים שגורשו הגיעו מפקיסטן וחלקם מבנגלדש, ועל פי דוברת הסוכנות איש מהם לא הגיש בקשת מקלט. בעת יציאת הספינות הבוקר, הפגינו קבוצת פעילים בנמל בקריאות "התביישו לכם!" והרימו שלט מעלי לאחת הספינות, שעליו נכתב "מעבורות למעבר בטוח ולא לגירוש".

במסגרת ההסכם, הרשויות ביוון יבחנו את בקשות המקלט של המהגרים שיגיעו לחופיה, בסיוע צוותים של האיחוד האירופי. כל מי שלא יגיש בקשת מקלט או שבקשתו תידחה יישלח בחזרה לטורקיה. עבור כל מהגר סורי שיוחזר לטורקיה, סורי שנמצא בטורקיה יקבל אישור להתיישב במדינות האיחוד האירופי. כמו כן, האיחוד יעניק סיוע כלכלי נרחב לאנקרה ויואץ תהליך הצטרפות המדינה לאיחוד ויכן אזרחי טורקיה יזכו להקלות בקבלת ויזה לשטחי האיחוד.

ההסכם זכה לגינוי מצד ארגוני זכויות אדם והנציב העליון של האו"ם לענייני זכויות אדם, זיד ראאד אל-חוסיין. לטענתם, ההסכם עלול לסתור את החוק הבינלאומי. נוסף על כך, דיווחים של ארגוני זכויות אדם שהצטברו בתקופה האחרונה מלמדים על פעילות הרשויות בטורקיה לגירוש סורים בחזרה למדינתם מוכת המלחמה. זאת בניגוד לחוק הבינלאומי ולהצהרות של הממשלה באנקרה, המתגאה בקליטת מבקשי המקלט, בעיקר בדרום-מזרח המדינה, בסמוך לגבול עם סוריה.

(עדכון ראשון: 7:49)

גבר משחק עם ילד במחנה מעבר לפליטים ומהגרים בגבול יוון מקדוניה. רויטרס
ממתינים במחנה בעבר ביוון/רויטרס
ילד ישן מחוץ לאוהל במחנה מעבר לפליטים ומהגרים בנמל פיראוס. רויטרס
כ-700 מהגרים יגורשו בימים הקרובים/רויטרס
מהגר פקיסטני מושיט קערת מרק  לחברו במחנה פליטים בנמל בעיר לסבוס. AP
"מעבורות למעבר בטוח ולא לגירוש"/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully