וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אב של חשוד ב"תג מחיר": "חושש שיענו אותו כמו את עצורי דומא"

7.4.2016 / 20:02

השבוע נעצרו שלושה חשודים בפשיעה לאומנית, באירוע שעליו מוטל צו איסור פרסום, ומאז נמנע מהם מפגש עם עו"ד. האב, קרוב של חשוד אחר, טוען: "מודאגים שיצאו עם צלקות נפשיות, דורשים משפט צדק"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: מתן חדד

ביום שלישי נעצרו שלושה חשודים בביצוע פעולות "תג מחיר" שנלקחו לחקירת שב"כ ועד כה נמנע מהם מפגש עם עורך דין. היום (חמישי) יתקיים בבית המשפט העליון דיון על הערעור שהגישו בנושא, אך אביו של אחד החשודים, שהוא גם חותנו של חשוד אחר, חושש שהם יעברו עינויים במהלך החקירה. זאת, לדבריו, בדומה לשיטות שנקט שב"כ ביחס לחשודים בפיגוע ההצתה בכפר דומא. על החקירה הוטל צו איסור פרסום.

האב, איש חינוך המתגורר ביהודה ושומרון, אמר לוואלה! NEWS כי "כשמדובר בחשד לפשיעה לאומנית, מותר הרסן מצד גורמי החקירה ומערכת המשפט, וניתן לבצע חקירה ללא פיקוח וללא הכללים הרגילים שמגיעים לכל חשוד, גם בעבירות החמורות ביותר". הוא ציין כי אין בעיניו בעיה עם חקירה, אך "מה שבעיקר מטריד אותנו הוא שהם אסורים ובבית המשפט נראה כאילו המשחק מכור מראש". לדבריו, "כשבא כוחם שאל למה צריך הערכת מעצר ארוכה של עשרה ימים אם מדובר באירוע שקרה ככל הנראה לפני כמה חודשים, נציג המשטרה ענה: 'נתתי תשובה לשופט'. הוא לא ענה מה תאריך האירוע וכדומה".

לקריאה נוספת בנושא
חוסיין דוואבשה על המהומה בדיון: "היה לי קשה יותר מביום הרצח"
דוח חדש: עינויים וכליאה בצינוק – כך חוקר שב"כ עצירים ביטחוניים
"מעדיף למות מאשר להיחקר": האם הפרקליטות עידנה את מצב עצורי דומא?

בית משפחת דוואבשה, כפר דומא, יולי 2015. רויטרס
בית משפחת דוואבשה בכפר דומא שהוצת בקיץ שעבר/רויטרס

בנוסף לכך, טען, "במסמכים של אחד מהם היו חסרים הרבה פרטים והיו פרטים לא נכונים. השופט חיפה על זה. אם ככל הנראה מדובר בעבירה של רכוש ולא פגיעה בנפש, למה צריך לחקור אותם בהליך כזה ולא בחקירה משטרתית רגילה?". האב הוסיף כי "אחרי כל מיני אירועים, שהציבור מכיר (טענות העינויים כלפי עצורי דומא ש.ב.), יש לנו הרגשה לא נוחה שהולכים לעשות להם את אותם הדברים. אם לוקחים על עבירות כאלה למתקני השב"כ, החשש שלנו שמה ששמענו על עינויים יחזור על עצמו. אין פה שום דבר שמצדיק כזאת התלהמות. גם כשחוקרים רוצחים פלסטינים מגיע להם עורך דין וזכויות, אז למה למנוע מהם (מהחשודים) מפגש עם עורך דין? למה שהחשוד לא יהיה נכח במהלך הדיון בבית המשפט? למה הוא צריך להיות בחקירת שב"כ?".

הוא הביע תקווה שמדובר בחששות שווא. "אנחנו יודעים מה עבר על עצורים שעברו חקירות כאלו. יש כאלה שיצאו עם שריטות נפשיות. אפשר לשבור את האישיות שלהם. אין סימנים גופניים באמת אחרי החקירות, אבל יכולות להיות צלקות נפשיות. לכן, אנחנו מאוד מודאגים ורוצים שתתנהל חקירה נורמלית". במהלך חקירת החשודים בביצוע הפיגוע בכפר דומא התנהלה מחאה נגד שיטות החקירה שבהן השתמש לכאורה השב"כ נגדם. לדברי האב והחותן, "אנחנו מרגישים שנשבר העיקרון של שוויון בפני החוק בצורה בולטת. אנחנו דורשים שוויון בפני החוק ומשפט צודק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
הפגנה בירושלים נגד תנאי מעצרם של החשודים בפיגוע ההצתה בדומא. 19 בדצמבר 2015.. חוננו, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה בירושלים נגד השב"כ, דצמבר האחרון/מערכת וואלה! NEWS, חוננו

האב הדגיש כי הוא סבור שיש לפקח על פעילות שב"כ. "בסוף מדובר על אזרחים שלא יודעים עליהם שום דבר", אמר. "אם הם חטאו אז שייחקרו בהליך רגיל וישלמו את המכיר שמגיע להם לשלם, אבל בהליך צודק וראוי. לא ייתכן שיקבלו יד חופשית ובלי פיקוח תוך שלילת הזכויות האלמנטריות". לטענתו, יש אפליה כלפי המתנחלים גם ביחס לאירועים ביטחוניים. "אחת הבנות שלי גרה ביישוב שבו היה חשד לא מזמן ששני פלסטינים נכנסו אליו. כל התושבים היו סגורים בתוך הבתים מרוב פחד והחשודים שוחררו כי הם טענו שהם באו לחפש זהב. איפה הצדק? משהו פה לא מאוזן".

"אני פונה לראש הממשלה, לשר הביטחון, לחברי הכנסת ולכל גורמי האכיפה והמשפט - תנו להם הזכויות המינימליות למשפט צדק", סיכם את דבריו. "צריך להיות פיקוח על פעולות השירות והשופטים לא צריכים להיות חותמת גומי אלא לבדוק את העניין לגופו. משום שמדובר בחשד לפשיעה לאומנית אז דמנו הופקר. שייתנו להם להוכיח את חפותם ובית המשפט יקבע את דינם. אין הצדקה להפעיל כל מיני כלים מנדטוריים, שהבריטים הפעילו פה נגד המחתרות בזמנו, ולתת לזה שימוש כל כך מקיף מול יהודים, בעוד שזה לא נעשה מול הטרור".

מעו"ד רוזה אהרון, המייצג את החשודים מטעם ארגון חוננו, נמסר: "צר לי על השימוש התכוף בכלי הלא דמוקרטי של מניעת מפגש לקוח עם עו"ד, עד כדי שנוצרה תחושה שעצם צביעתה של חקירה כחקירה בעבירת ביטחון שווה נטילת זכותו הבסיסית של עצור לקבל ייעוץ משפטי. אני מקווה שהמניעה תוסר בהקדם ואוכל לשמוע במה בדיוק מחשידים את לקוחותיי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully