וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לבורקס ולצ'יפס: משרד החינוך יוצא למאבק על בריאות התלמידים

4.4.2016 / 17:00

משרד החינוך פרסם חוזר מנכ"ל חדש ובו הנחיות ומגבלות על מזון שייכנס לשטחי מוסדות החינוך. החל משנת הלימודים הבאה ייאסרו מכירה והגשה של משקאות מתוקים, מזונות מטוגנים ומעובדים. במקומם יוכנסו יוגורט דלי שומן וסלטים טריים. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

חוזר מנכ"ל חדש שפרסם היום (שני) משרד החינוך וייכנס לתוקף בשנת הלימודים הבאה תשע"ז אוסר על מכירה והגשה של משקאות מתוקים בבתי הספר וסוגי מזונות שונים העשירים בסוכר או בשומן. לפי החוזר, לא ייכנסו לשטח בית הספר מזונות עשירים בסוכר כמו ממתקים ועוגות, תיאסר מכירה והגשה של מזונות מטוגנים ועשירים בשומן כמו צ'יפס וחטיפים מלוחים, וכן מזון מעובד מהחי והצומח כמו נקניקיות.

הנחיות אלה אינן חדשות, שכן חוזר מנכ"ל מ-2010 כבר אסר באופן כללי הגשה ומכירה של משקאות מתוקים אך למשרד החינוך לא היו כלים לאכוף את ההנחיה עד 2014, כשהחוק לפיקוח על איכות המזון ותזונה נכונה במוסדות חינוך עבר בכנסת. המשרד מתכוון בשנה הבאה לאכוף את הנושא בין היתר באמצעות פקחים. אך גם מסתמכים על המודעות של ההורים, התלמידים והצוות. החוזר החדש צפוי להיות מאושר בוועדת החינוך של הכנסת תוך מספר שבועות.

ההנחיות החדשות קובעות עוד כי מותר למכור ולהגיש בבתי הספר כריכים מקמח מלא בלבד. אולם גם מילויים נתון להגבלות כמו גבינה צהובה עד 9% שומן וחומוס עד 9% שומן. החוזר החדש קובע עוד כי "אסור למכור, לספק או להגיש בשטח המוסד החינוכי ממתקים וחטיפים עתירי שומן, מלח וסוכר, וכן משקאות ומוצרים מתוקים וממותקים".

עוד בוואלה! NEWS:
"לא העזו להתעסק איתו": 26 שנות מאסר וכמיליון שקל קנס ל"סנדק של אילת"
אנשי עסקים ופרקליטי צמרת: הישראלים המעורבים ב"פנמה ליקס"
היוזמה החדשה של משרד החוץ: תחרות "סרטון ההסברה של ישראל"

הנחיות חדשות למכירת מזון ומשקאות בבתי הספר. SHUTTERSTOCK, מערכת וואלה!
הנחיות חדשות למכירת מזון ומשקאות בבתי הספר/מערכת וואלה!, SHUTTERSTOCK

רשימת המוצרים האסורים של משרד החינוך כוללים מזונות מטוגנים ועשירים בשומן, כמו צ'יפס; חטיפים מלוחים; מיני מאפה עשירים בשומן, כמו בורקס, מלאווח, ג'חנון; מזון מעובד מהחי ומהצומח, המכיל פוספטים וניטרטים, כמו נקניקיות, המבורגרים, קבב, שניצלים מעובדים ו/או מטוגנים. לפי המשרד, ייאסרו גם מנות אישיות מתועשות להכנה מהירה של מרקים ומאכלים, ופלים, ממתקים וסוכריות ממינים שונים.

המשקאות שיהיו מותרים להגשה ולמכירה הם מים וחלב בלבד. במשרד החינוך מדגישים כי "אסור לחלוטין לכלול בהיצע השתייה במזנונים, במכונות, בקיוסקים או בכל אירוע שמוגשים בו מזון ושתייה משקאות מתוקים וממותקים כמו מיצים, משקאות דיאטטיים, ברד ומשקאות אנרגיה".

הגבלות חדשות נקבעו גם על ספקי המזון המבושל לבתי הספר ולגנים. לפי ההגבלות, יש להימנע משימוש במזון מעובד וכן חל איסור על הגשת אוכל מטוגן. "השמן המומלץ לבישול ולתוספת לסלט הוא שמן קנולה ויש להעדיף את השימוש בשמן לתיבול ולהימנע משימוש בתחליפים כמו רטבים מוכנים, מיונז, חמאה ומרגרינה", מדגישים במשרד החינוך. בנוסף, "יש להימנע מתיבול המנות המוגשות בסוכר, בסילאן, בדבש, בסוגי סירופ ובחומרים אחרים המוספים במהלך הבישול או הכנת המנה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
פתיחת שנת הלימודים בבית הספר אופק ברמלה, 1 בספטמבר 2015. ראובן קסטרו
החוזר מבקש "להימנע מתיבול המנות המוגשות בדבש ובסילאן". תלמידים בבתי ספר/ראובן קסטרו

שר החינוך נפתלי בנט התייחס היום להנחיות ואמר כי "תפקידה של מערכת החינוך לקדם אורח חיים בריא בקרב ילדי ישראל. ילד שאוכל נכון ועושה פעילות גופנית הוא ילד בריא ומרוכז יותר בכיתה. אני מקווה שההרגלים שאנחנו מקנים לילדים בבתי הספר וגני הילדים יתרמו גם שלינוי הרגלי התזונה בקרב ההורים והמשפחה".

תופעת השמנת היתר בקרב ילדים הולכת וגוברת, קובעת ד"ר אולגה רז, הדיאטנית הראשית של בית החולים איכילוב בתל אביב, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. "זו תופעה מדאיגה. השאלה איך מבצעים את זה (האכיפה, מ"ש). מדובר באלפי בתי ספר וצריך לעשות בקרה על מה שמתרחש שם".

לדבריה, "משרד החינוך צריך להיות מסוגל לבקר את זה". ד"ר רז הוסיפה כי לא מספיק להוציא את המזונות הללו מבתי הספר. "הילדים צריכים להבין למה אסור לאכול את זה. אין מספיק שיעורי תזונה בבתי ספר".

ההסתדרות הרפואית: "להטיל גם מגבלות על פרסומות לקטינים"

ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית בירך על המהלך ואמר כי הוא עשוי לשפר את בריאותם של ילדי ישראל. "מחקרים הוכיחו כי תזונה בריאה ועשירה החל מגיל ילדות משפיעה על בריאות האדם לכל אורך חייו ותורמת לאריכותם ואיכותם".

עם זאת, לדבריו, אין להסתפק בצעד זה. "על הממשלה חלה אחריות לפעול לתזונה בריאה של ילדים גם מחוץ לכתלי מערכת החינוך הפורמלית. אנו קוראים לממשלה לתמוך בהצעת החוק שיזמה ההסתדרות הרפואית יחד עם ח"כ טלי פלסקוב (כולנו) להטלת מגבלות על פרסומות מזון לקטינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully