וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההנהגה העלאווית בצעד פומבי חריג: "לא קשורים לפשעי אסד"

במכתב שפרסמו מנהיגי הקבוצה הדתית שאליה משתייך גם נשיא סוריה, הם ביקשו להרחיק את עצמם מהמשטר, וחשפו פרטים בנוגע למסורתם הסודית. "מצייתים לערי השוויון, החירות והאזרחות". דיפלומט מערבי: "לא ראינו משהו כזה כבר עשרות שנים"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(אסד בריאיון: "הסיוע הרוסי היה חיוני לכיבוש תדמור מידי דאעש")

מנהיגים של העדה העלאווית בסוריה פרסמו מכתב, שאורכו שמונה עמודים, ובו הם מבקשים להרחיק את עצמם ממשטרו של הנשיא בשאר אסד, בן העדה, ומתארים את העתיד שהם צופים למדינה, לאחר חמש שנים של מלחמת אזרחים עקובה מדם. במסמך, שפורסם היום (ראשון) ברשת BBC, מקווים בכירי הקבוצה "לשפוך אור" על העלאווים בסוריה.

שניים מהבכירים שאחראים למכתב סיפרו לרשת BBC כי הם ביקשו לפרסמו בשל העובדה שעלאווים רבים נרדפו ונרצחו בשל אמונתם. לדבריהם, הם רצו להבהיר כי חברי כל הזרמים המוסלמיים בסוריה הם "אחים ואחיות", וכי "אין לקשר את העלאווים עם הפשעים שביצע המשטר".

לטענת המנהיגים, עתידה של סוריה נמצא כעת בידיה של הקהילה הבינלאומית. הם מקווים כי המסמך "ישחרר" את הקהילה העלאווית, שמהווה כ-12% מאוכלוסיית סוריה, וכי ההצהרה "תקטע את חבל הטבור" בין העלאווים למשטר אסד. הם הבהירו כי העלאווים התקיימו לפני משטר אסד, "וימשיכו להתקיים אחריו".

עוד בנושא:
"הפסקת האש נגמרה": קרבות קשים בין המורדים לכוחות אסד בסוריה
המנהיג הסורי המסתורי נחשף: פורסמה זהותו של ראש ג'בהת א-נוסרה
דיווח: ארה"ב ורוסיה הגיעו להבנות על עזיבתו של אסד למדינה אחרת

נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון עם העיתון הספרדי "אל פאיס". 21 בפברואר 2016.. רויטרס
מקווים "לקטוע את חבל הטבור" בין העלאווים למשטר. הנשיא אסד/רויטרס
"זה משמעותי מאוד שמנהיגי הקהילה העלאווית הבהירו כי הם לא זרם בשיעה, אלא קהילה מוסלמית נפרדת"

במכתב, שכותרתו "הצהרה בדבר רפורמת זהות", מבהירים העלאווים כי הם מצייתים ל"ערכי השוויון, החירות והאזרחות", וקוראים לחילון של סוריה ולכינונה מערכת שלטון שבה אסלאם, נצרות ודתות אחרות יקבלו מעמד שווה. למרות קרבתם למשפחת השלטון שמנהיגה את סוריה בארבעת העשורים האחרונים, הם הבהירו כי הלגיטימיות של המשטר "יכולה להיבחן רק על פי הקריטריונים של דמוקרטיה ושל זכויות בסיסיות".

בכירי העדה, שמרבית מנהיגיה נשמרו בסוד לאורך ההיסטוריה, מאז הקמתה במאה העשירית בעיראק, בעיקר במטרה להימנע מרדיפה, הסבירו כי חשוב להם לפרסם את המסמך "ברגע החשוב" הזה בהיסטוריה, להגדרתם. הם הסבירו כי העלאווים מייצגים "דגם שלישי של אסלאם", לצד השיעים והסונים, והבהירו כי הם אינם שיעים, למרות הדעה הרווחת בחוגים רבים.

במכתבם, מבהירים המנהיגים העלאווים כי הם "מחויבים למאבק נגד הפילוג", וכי אמונתם "מבוססת אך ורק על עבודת האל". לדבריהם, "הקוראן לבדו הוא ספרנו הקדוש, וסימן ברור לאיכותנו המוסלמית". הם יצאו נגד פסיקות מסוימות של חכמי דת שיעים, והוסיפו כי הם מרכיבים של דתות מונותיאיסטיות אחרות, בעיקר יהדות ונצרות, שולבו במסורת שלהם. אלה, לדבריהם "אינם סימנים לסטייה מדרך האסלאם, אלא עדויות לעושרנו ולאוניברסליות שלנו".

קרבות רחוב בין סונים, עלאווים וצבא לבנון ברחובות העיר טריפולי, בהשפעת העימות בסוריה, אוגוסט 2012. רויטרס
"מחויבים למאבק נגד הפילוג". עימותים בין סונים לעלאווים בטריפולי, לבנון, בעקבות הלחימה בסוריה, אוגוסט 2012/רויטרס

גורם דיפלומטי מערבי שקיבל את המכתב הסביר כי הוא משמעותי. "זה הגיע מהקהילה העלאווית בסוריה, ולא ראינו משהו אותנטי כזה מאז 1949 ו-1971", אמר, בהתייחסות לאירועים שבהם העלאווים הוגדרו שיעים. "הניסוח מצביע על ניתוק מאיראן ומהמשטר שם, לצד בקשה לנתק את הקישור בין הקהילה העלאווית למשפחת אסד". לדבריו, "אם זה היה מפורסם בזמנים חשוכים יותר, היינו רואים בזה תחינה לרחמים, אולם בזמן כזה שבו המשטר חזק ונתמך בידי הרוסים, ההצהרה הזאת של המנהיגים העלאווים מבהירה, 'אנחנו מי שאנחנו'".

"הם בני ערובה של הגישה הפוליטית של אסד"

מייקל קר, פרופסור ללימודי סכסוכים וראש המכון ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת "קינגס קולג'" שבלונדון, הסביר כי הזהות העדתית הפכה לגורם מניע מרכזי במלחמה בסוריה, למרות שלא הייתה כך בראשית הלחימה בשנת 2011. בספר "העלאווים בסוריה", שערך פרופ' קר לאחרונה, הוא כתב כי אסד "קיבל החלטה אסטרטגית לקדם נרטיבים עדתיים, וחשף – אולי במכוון – את קהילתו ללוגיקה הפשטנית של הכוחות האסלאמיסטיים הקיצוניים ביותר.

הוא הבהיר כי עתידם של העלאווים בסוריה "נותר קשור למשטר אסד. הם בני ערובה של הגישה הפוליטית של אסד". בנוגע למסמך החדש, הוסיף קר: "זה משמעותי מאוד שמנהיגי הקהילה העלאווית הבהירו כי הם לא זרם בשיעה, אלא קהילה מוסלמית נפרדת בתוך האסלאם. ההתפתחות הזאת מסמנת מעבר חשוב מניסיונותיו הקודמים של המשטר לקרב את הקהילה לשיעה, תחת שלטון חאפז אסד לאחר המלחמה הקרה, וניסיונותיו של בשאר להתקרב לסונה לאחר שירש את הנשיאות בשנת 2000".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully