וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפסקת האש נגמרה": קרבות קשים בין המורדים לכוחות אסד בסוריה

3.4.2016 / 5:10

לפחות 25 חיילי צבא אסד ו-16 מכוחות המורדים נהרגו בלחימה מדרום לחאלב, בהם לוחמי ג'בהת א-נוסרה. הארגון הקיצוני אמנם אינו נכלל בהפסקת האש, אך הוא נטמע במורדים המתונים - כך שהמתקפה למעשה מפרה את ההסכם

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

קרבות קשים בין כוחות הממשל בסוריה לכוחות המורדים, ובהם חברי ארגון ג'בהת א-נוסרה המזוהה עם אל-קאעדה, פרצו אתמול (שבת) בסביבת העיר חאלב ובאזורים נוספים בצפון המדינה. לפחות 25 לוחמים מכוחותיו של נשיא סוריה, בשאר אסד, ו-16 לוחמי כוחות המורדים נהרגו בקרבות מדרום לחלאב, בכפר שנכבש על ידי המורדים ולוחמי ג'בהת א-נוסרה .

מדובר בקרבות הקשים ביותר באזור מאז נכנסה הפסקת פעולות האיבה לתוקף ב-27 לפברואר. הארגון הקיצוני אמנם אינו חלק מהפסקת האש, אך על פי הדיווחים הוא נטמע בקבוצות מורדים מתונות שכן נכללות בו וכוחות אסד משתמשים בעמימות הזאת על מנת לתקוף אזורים הנשלטים בידי קבוצות האופוזיציה.

דובר ארגון "צבא סוריה החופשי" הנתמך בידי ארצות הברית, האשים את ממשלת סוריה בערעור הפסקת האש והשיחות בז'נבה. לדבריו, הארגון איבד את אחד מאנשיו בלחימה מדרום לחאלב. זכריה קייטאז מחטיבה 13 הלאומנית הצהיר ברשת הטוויטר כי "הפסקת האש נגמרה". לדבריו, "הקרב הזה הוא התראה לשלטון". חטיבה 13 נלחמת כעת לצד ג'בהת א-נוסרה ואחראר א-שאם. עם זאת, לדברי קייטאז, החטיבה עדיין חשדנית כלפי לוחמי ג'בהת א-נוסרה, שגנבו מהם כלי נשק וגירשו אותם מהעיר מערת א-נועמאן בחודש שעבר.

לקריאה נוספת:
עד שהמערב יחליט מה הוא רוצה: אסד יכול להמשיך בשקט לנצח את דאעש
גורמי מודיעין מערביים: פוטין דרש לאחרונה מאסד להתפטר
למרות לחץ המעצמות: ייתכן שיידחו שיחות השלום בנושא סוריה

עשן מיתמר מהעיירה תל אבייד שבגבול סוריה-טורקיה במהלך קרבות בין הכורדים לדאעש, 27 בפברואר 2016. רויטרס
הפרה של השקט היחסי הראשון מסוגו, במלחמה שנמשכת כבר חמש שנים. קרבות בצפון סוריה/רויטרס

האלימות בצפון, במקביל להפגזות כבדות מצד הממשל שבהן נהרגו יותר מ-30 אזרחים בסמוך לדמשק השבוע, מאיימות לפוגג את השקט היחסי שאפשרה הפסקת האש. כמו כן, צעדיהם של המורדים עלולים להשיב את רוסיה ללחימה, לאחר שהתקיפות האוויריות במדינה מצד הרוסים שככו בשבועות האחרונים. זאת, משום שיש בצעדים כדי לגרוע מההישגים שרשם לעצמו המשטר במערכה, בסיועה של רוסיה.

משרד ההגנה הרוסי הביע את מורת רוחו על הפרות הפסקת האש בסוריה, וטען כי ארגון ג'בהת א-נוסרה השתלט על קבוצות מורדים באזור חאלב. רא"ל סרגיי קורילנקו, ראש מרכז התיאום של צבא רוסיה בסוריה, צוטט באומרו כי הוא יידע את מקביליו האמריקנים בהפרות מצד המורדים. עוד אמר כי לוחמי ג'בהת א-נוסרה השתלטו על קבוצות ממערב לחאלב שנחשבו עד כה לאופוזיציה לגיטימית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הריסות בעיר חאלב, סוריה, 11 בפברואר 2016. AP
הריסות בעיר חאלב טרם נכנסה לתוקפה הפסקת האש/AP

הארגון הסורי לזכויות אדם מסר כי לוחמי ג'בהת א-נוסרה השתלטו על הכפר תל א-איס במהלך יום שבת. קבוצות אחרות, ובהן לוחמי אחראר א-שאם, השתלטו אף הן על עמדות המשטר הסורי במהלך קרבות קשים במחוז לטקיה הצפון-מערבי, ופעילי כוחות המורדים דיווחו כי חיילים משני הצדדים נהרגו בלחימה.

ההסלמה מצד המורדים וג'בהת א-נוסרה מגיעה אחרי שבועות של תקיפות אוויריות ספורדיות באזורים הנשלטים בידי המורדים, שהוצאו לפועל למרות הפסקת פעולות האיבה. לדברי כוחות המשטר הסורי, המורדים ירו פצצות מרגמה על אזורים שבשליטת הממשלה.

ביום חמישי נהרגו 33 אזרחים בהפצצה ליד בית ספר ובית חולים בפרברי דמשק, ומשרד החוץ של צרפת האשים את ממשלת סוריה בפגיעה באזרחים ובהפרה מכוונת של הפסקת האש. בעקבות תקיפות אלה הודיעו כמה קבוצות מורדים במדיה החברתית, ובהן קבוצות החתומות על הסכם הפסקת האש, כי הן נלחמות בכוחות המשטר. ארה"ב ורוסיה אמנם קיוו שהפסקת האש תעודד ארגוני מורדים להרחיק את עצמם מקבוצות קיצוניות כמו ג'בהת א-נוסרה, אך במקום זאת, נראה כי הארגונים השונים דווקא התאחדו בהתנגדות למשטר.

אסד: "הסיוע הרוסי היה חיוני לכיבוש תדמור מידי דאעש". רויטרס
"הקרב הזה הוא התראה לשלטון". נשיא סוריה בשאר אסד/רויטרס

ג'בהת א-נוסרה העלו קטעי וידאו לרשתות החברתיות המציגים ירי מרגמות וטנקים לכיוון עמדות משטר בפרברי חאלב. מאוחר יותר פרסם ערוץ מדיה של קבוצות המורדים דיווח מתוך הכפר תל א-איס, כשברקע הדיווח ניתן לשמוע קולות לחימה. נוסף על ארגוני המורדים, סוכנות הידיעות המדינית בסוריה דיווחה אף היא כי ביום שישי התרחשו קרבות קשים באזור.

במקביל המשיך המשטר בתקיפות שמטרתן החזרת אל-קריאטין שבמחוז חומס לשליטת אסד. מדובר באזור נוצרי הנמצא באמצע הדרך בין דמשק לתדמור, שממנו הסיג לאחרונה צבא אסד את כוחות דאעש ששלטו בה. הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח על הפצצות קשות בתוך העיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully