וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי מודיעין מערביים: פוטין דרש לאחרונה מאסד להתפטר

על פי הדיווח ב"פיננשל טיימס", נשיא רוסיה שלח את ראש סוכנות המודיעין הצבאי שלו למשימה, ונענה בזעם מצד השליט הסורי. כעת בקהילה הבינלאומית חוששים שהבקשה הרוסית רק הביאה לביצורו של אסד בעמדתו. "הוא לא יאפשר לרוסיה לבחור את הנשיא הבא"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(צפו: ביקורו של אסד במוסקבה, אוקטובר 2015)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שלח לאחרונה את ראש סוכנות המודיעין הצבאי שלו, איגור סרגון, לפגישה חשאית עם נשיא סוריה בשאר אסד, וקרא לו להתפטר מתפקידו – כך דווח היום (שישי) בעיתון הבריטי "פייננשל טיימס". על פי שני גורמי מודיעין מערביים בכירים, סרגון, שעמד בראש סוכנות ה-GRU עד למותו ב-3 בינואר, נשלח למשימה כמה שבועות לפני מותו.

לדברי הגורמים, אסד הגיב בזעם וסירב להצעה הרוסית. הנשיא הבהיר לסרגון כי לרוסיה לא יהיה עתיד בסוריה – אלא אם הוא יישאר בשלטון. משרד החוץ ומשרד ההגנה הרוסי סירבו להגיב על הטענות, וגורמים נוספים במוסקבה הכחישו את הדיווח, אולם הגורמים המערביים גורסים כי מדובר בניסיון חריג למדי מצד הקרמלין להביא לסיום המשבר בסוריה – תוך ויתור על אחד מקווי המדיניות הברורים ביותר של רוסיה, המשך שלטונו של הנשיא אסד בדמשק.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: רוסיה מתכננת להקים בסיס קבע אווירי נוסף בצפון סוריה
למרות לחץ המעצמות: ייתכן שיידחו שיחות השלום בנושא סוריה
הסכם הפסקת אש בדרום דמשק: מאות משפחות שבו לבתיהן

מערכת S-400 בבסיס הרוסי באזור לטקיה, 26 בנובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
"תחושת ההתעלות שחשנו כשרוסיה רק התחילה להתערב החזיקה זמן מה". מערכת הגנה אווירית רוסית באזור לטקיה, מערב סוריה/צילום מסך, טוויטר

אולם כעת, לטענת הגורמים, ההצעה רק גרמה לביצורו של אסד ושל בכירי ממשלו בעמדתם, ובכך רק התרחק הסיכוי לפתרון דיפלומטי לסיום מלחמת האזרחים, שנמשכת כבר כחמש שנים. ההצעה הרוסית, על פי הדיווח, כללה תהליך מדורג של העברת השלטון, תוך הותרת סמכויות מסוימות בידי העלאווים, הקבוצה הדתית שממנה מגיעה משפחת אסד, ולצד משא ומתן עם גורמי האופוזיציה.

הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית הנאבקת בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה ובעיראק השכנה הייתה שמחה לראות פריצת דרך שכזו במגעים הדיפלומטיים לשינוי השלטון הסורי, אולם אחד הגורמים המודיעיניים שדיווח על הפרשה טען כי רוסיה מתחה את הגבול עם אסד מעט יותר מדי. "פוטין ניסה לבדוק את הלך הרוחות במשטר הסורי, אך גילה שם הרבה יותר בעיות ממה שקיווה", הסביר.

עוד באותו נושא

קרי נפגש עם פוטין ולברוב: "יכולים להביא לשינוי בסוריה"

לכתבה המלאה

"אסד התחיל להבין שהאח הגדול שמגן עליו יכול גם לדרוש דברים"

גורמים המקורבים לשלטון הסורי טוענים כי בזמן האחרון, גם לאחר שחיל האוויר הרוסי החל לתקוף בשטחי סוריה ולסייע לצבא אסד בחודש ספטמבר, החשש גובר בנוגע לכוונותיה האמיתיות של מוסקבה. "תחושת ההתעלות שחשנו כשרוסיה רק התחילה להתערב החזיקה זמן מה, אבל אז אנשים התחילו להיות יותר פסימיים", סיפר איש עסקים מדמשק. "אנשיו של אסד התחילו להבין שהאח הגדול שמגן עליהם יכול גם לדרוש דברים".

אולם אסד הבהיר כי הוא יפעל בנחישות נגד כל התנגדות למעמדו, כולל גורמים בולטים בקרב העלאווים שעלולים להסתמן כמחליפיו האפשריים. כך, למשל, עולה מהמקרה של עבד אל-עזיז אל-חייר, מנהיג "גוף התיאום הלאומי", שנועד לשאת ולתת עם אסד בנוגע להחלפת השלטון. ג'ושוע לנדיס, חוקר סוריה באוניברסיטת אוקלהומה שבארצות הברית, הסביר כי אל-חייר מגיע ממשפחה עלאווית מכובדת, וביקר בשנים האחרונות במוסקבה ובבייג'ינג.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סוריה בשאר אסד בפגישה במוסקבה, 20 באוקטובר 2015. מרשת RT, רויטרס
"מאז הביקור, הגישה שלו הרבה יותר מתסכלת". אסד ופוטין/רויטרס, מרשת RT

"היה ברור לכולם שבוחנים אותו כתחליף עלאווי פוטנציאלי לממשל הנוכחי", הסביר לנדיס. אלא שעם שובו של אל-חייר לדמשק, הוא נעצר בשדה התעופה על ידי סוכנים של משטר אסד. לדברי לנדיס, "זה היה סימן מצד אסד, שהוא לא הולך לאפשר לרוסיה לבחור את הנשיא הבא". עם זאת, גורם רוסי בסוריה המעורה במגעים הדיפלומטיים בין המדינות הבהיר כי "ברור לגמרי שהפתרון הפוליטי יכלול את הדחתו של אסד בשלב מסוים. מאז שהנשיא אסד הגיע לביקור אצל הנשיא (פוטין) בשנה שעברה, הגישה שלו הרבה יותר מתסכלת, וזה פוגם במאמצים להגיע לפתרון מדיני".

לצד כל זאת, גורם דיפלומטי בריטי הסביר כי נדמה שרוסיה רק מכפילה את מאמציה הצבאיים בסוריה, ולא מותירה, לטענתו, אפשרות לפתרון המשבר דרך משא ומתן. בהתאם, גורמים דיפלומטיים רבים ביקשו להנמיך ציפיות לקראת הסבב הבא של שיחות השלום, שצפויות להיערך בז'נבה בשבוע הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully