וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: רוסיה מתכננת להקים בסיס קבע אווירי נוסף בצפון סוריה

ארגון זכויות האדם הסורי דיווח כי חיילים וטכנאים רוסים הגיעו בימים האחרונים לנמל התעופה הבינלאומי בקמישלי, בסמוך לגבול עם טורקיה, במטרה לבחון אם ניתן להכשירו לפעולה מבצעית. רוסיה כבר מחזיקה בבסיס קבע אחד במדינה באזור לטקיה שבמערב המדינה

צילום: משרד ההגנה הרוסי, עריכה: מרום שפיצר

(תיעוד מהבסיס האווירי הרוסי בסוריה, נובמבר 2015)

רוסיה שלחה חיילים וטכנאים צבאיים לנמל התעופה הבינלאומי בעיר קמישלי שבצפון סוריה, בסמוך לגבול עם טורקיה, במטרה להעריך האם ניתן להשתמש בו לטובת הרחבת המבצע הרוסי במדינה – כך דיווח הארגון הסורי לזכויות האדם. לפי הדיווח, המגיע מפי פעילי אופוזיציה מקומיים, אנשי הצבא הרוסים הוצבו במקום במטרה לבדוק אם ניתן להרחיבו ולאפשר נחיתת מטוסי קרב רוסיים ומטוסי מטען.

במקביל, ארגון זכויות אדם סורי אחר מסר כי "מאה חיילים רוסים, בהם עשרה קצינים בעלי דרגות שונות , הגיעו ביום שני בבוקר לנמל התעופה בקמישלי במטוס צבאי סורי". לפי הארגון, החיילים הועברו לבסיסים של צבא סוריה הנמצאים בדרום קמישלי, שנועדו להגן על נמל התעופה ומצוידים בסוללות ארטילריה, מכ"מים, טילי נ"ט שנועדו להגן על נמל התעופה.

עוד כתבות בנושא:
למרות לחץ המעצמות: ייתכן שיידחו שיחות השלום בנושא סוריה
הסכם הפסקת אש בדרום דמשק: מאות משפחות שבו לבתיהן
דאעש אישר: "ג'ון הג'יהאדיסט" חוסל בתקיפת מל"ט בסוריה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רוסיה בוחנת אם ניתן להכשירו לפעילות מבצעית. נמל התעופה הבינלאומי בקמישלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

רובו של אזור העיר קמישלי נתון בידי הכוחות הכורדיים (PYD) וחלקו נתון בידי המשטר. הכוחות הכורדים שולטים בחלק נרחב מהעיר קמישלי ובפרבריה במזרח ובמערב, בעוד שכוחות המטר נמצאים במרכז העיר, וכאמור גם בנמל התעופה המקומי. סוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה" דיווחה כי חיילים רוסים יוצבו באזור קמישלי הנמצאים בשליטת כוחות הממשל.

מקורות מהמודיעין הטורקי אישרו לעיתון הורייט כי כוחות רוסיים הגיעו לקמישלי, וציינו כי המכ"מים של הצבא הטורקי הבחינו במטוס שנשא אותם. לפי מקורות שונים, לא מדובר בהצבה הראשונה של כוחות רוסיים באזור קמישלי. לטענתם, כוחות רוסיים הגיעו בעבר לחלקים הסמוכים לעיר הנשלטים בידי הממשל. עם זאת, מספר החיילים שנשלחו לאזור טרם התברר.

בסיס חיל האוויר ליד לטקיה, ארכיון. Google Earth, אתר רשמי
הבסיס האווירי של רוסיה ליד לטקיה/אתר רשמי, Google Earth

רוסיה כבר מחזיקה בבסיס צבאי לפעולותיה בסוריה בבסיס חמיימים הנמצא מדרום לעיר לטקיה. בסוף השבוע האחרון נחשף הסכם שנחתם באוגוסט בין הממשל בסוריה לבין רוסיה, שמאפשר לאחרונה נוכחות צבאית בלתי מוגבלת וללא הגבלת זמן במדינה השסועה. ההסכם נחתם חודש לפני שרוסיה הצטרפה למאבק בשטחי סוריה.

תחת תנאי ההסכם, ממשלת רוסיה כבר פרסה בספטמבר האחרון במסגרת המאבק בדאעש כוח צבאי ומטוסי קרב בבסיס חמיימים. מטרת ההסכם לפי המסמכים שנחשפו היא "להגן על הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של הפדרציה הרוסית והשלטון הסורי".

מערכת S-400 בבסיס הרוסי באזור לטקיה, 26 בנובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
מערכת טילי S-400 בבסיס הרוסי בלטקיה/צילום מסך, טוויטר

הקמת בסיס הקבע בלטקיה מעלה חשש בקרב בכירים בצה"ל. לטענת גורמים במערכת הביטחון, הממד הראשון שייפגע בחיל האוויר עם הגדלת הנוכחות הרוסית יהיה החשאיות. החשש העיקרי הוא זליגת מידע מודיעני על ישראל, שנאסף על ידי המערכות הרוסיות ועלול אף להגיע לידי איראן, חיזבאללה ובעלות בריתה של מוסקבה נגד ארגוני הג'יהאד בסוריה. כמו כן, לטענתם, יוגבלו נתיבי הפעולה של ישראל בעת מבצעים רחבי היקף ובעלי רגישויות מודיעיניות.

מומחה בנושא במערכת הביטחון אמר כי לא מדובר במכה אנושה, אולם צה"ל יצטרך להיערך בהתאם. "אין דבר בלתי אפשרי עבור חיל האוויר, אך לתהליך ההסתגלות למציאות זו יהיה מחיר - והוא בעיקר זמן ומשאבים", הסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully