וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד שהמערב יחליט מה הוא רוצה: אסד יכול להמשיך בשקט לנצח את דאעש

2.4.2016 / 18:04

המעצמות מנסות להכריע מה הפתרון עבור העם הסורי, והנשיא ממשיך לצבור הישגים. וגם: השבוע השחור של טראמפ, ומה יש לקנדים נגד המלכה אליזבת? "חוץ מזה", הטור של עורך חדשות החוץ

צילום מסך

יותר מחודש חלף מאז החלה הפסקת האש בסוריה, שבאופן כללי מחזיקה מעמד, למרות הספקות הרבות שנשמעו מצד כל המעורבים בעניין. בין לבין, רוסיה הודיעה על הסגת מרבית כוחותיה מהמדינה, במהלך מפתיע שנתפס כחלק מרצונה להאיץ את המשא ומתן הדיפלומטי. על אף התנאים הנוחים שנוצרו עם השקטת מרבית החזיתות במדינה, ההתקדמות בשיחות בז'נבה היא מזערית, אם בכלל. המחלוקת המרכזית, איך לא, היא עתידו של בשאר אסד.

נשיא סוריה, שמרבה להתראיין לאחרונה, צבר ביטחון רב בחצי השנה שבה מנהלת מוסקבה מערכה אווירית לצדו. אם בעבר הצהרותיו המופרזות, לפיהן "יגבור על הטרור", נשמעו מופרכות, הרי שכיום הוא הכוח היחידי במדינה - פרט לכורדים - שאכן רושם הישגים נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). שחרור תדמור, שהושלם בזכות סיוע אווירי וארטילרי רוסי מאסיבי, ביסס עוד יותר את מעמדו למורת רוחן של מדינות המפרץ, טורקיה והאופוזיציה. בזמן שארגוני המורדים מנצלים את הרגיעה בקרבות כדי להתאושש מהבליץ האווירי הרוסי, אסד צפוי לנצל את השתלטותו מחדש על העיר העתיקה כדי לשעוט מזרחה, לעבר א-רקה ודיר א-זור, מעוזי דאעש האחרונים במדינה.

לכל הטורים של "חוץ מזה"

אסד, כך נראה, מנסה למשוך זמן לטובתו. בשבוע האחרון הוא העלה לא מעט הצעות פוליטיות לפתרון המשבר, אך אף לא אחת מהן עסקה באפשרות שהוא יעזוב את הארמון בדמשק. הוא הבהיר כי הוא יהיה מוכן להקדים את הבחירות לנשיאות אם "העם ירצה בכך" וקרא להקים ממשלת אחדות עם נציגים מטעם האופוזיציה ועם גורמים עצמאיים. ראשי ארגוני המורדים "המתונים" דחו זאת על הסף ושבו על עמדתם ולפיה לא יהיה לדיקטטור שארחאי לרצח מאות אלפים מבני עמו חלק בממשלת המעבר שתוקם.

נשיא סוריה בשאר אסד. דמשק, ספטמבר 2013. רויטרס
הצעותיו לפתרון המשבר לא כללו את ירידתו מכס השלטון. אסד/רויטרס

כשהמשא ומתן נקלע למבוי סתום וכשדאעש שוב מוציא לפועל פיגועים באירופה, ההצלחות הצבאיות של המשטר נגד הארגון רק מעצימות את הביטחון של אסד בכך שהוא יצליח לשכנע את המערב שהישארותו בתפקיד היא האפשרות הכי פחות גרועה. באופוזיציה מודעים לכך ומנסים לדחוק בארצות הברית לפעול בנושא ולהבטיח את עזיבתו, בטרם תשקע המדינה באופן סופי בקמפיין הבחירות לנשיאות שיוצא משליטה.

השבוע שוב דווח על הסכמתה של מוסקבה לכך שהשליט העלוואי יסתלק ויצא לגלות במדינה אחרת. הפעם היה זה העיתון אל-חיאת הסעודי, היוצא לאור בלונדון, שציטט גורם דיפלומטי במועצת הביטחון של האו"ם שלפיו שר החוץ האמריקני ג'ון קרי עדכן בכך מדיניות ערביות המעורבות בסוגיה. בקרמלין הזדרזו להכחיש זאת, כמו אחרי כל ספקולציה דומה, והדגישו כי עתידו של אסד ייקבע על ידי העם הסורי בבחירות דמוקרטיות וחופשיות.

הדיווח הדומה הקודם היה בסוף ינואר, אז טען ה"פייננשל טיימס" כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקש מנשיא סוריה להתפטר, אך האחרון הגיב לכך בזעם. חודש וחצי לאחר מכן, הגיעה ההחלטה הדרמטית - על פניה - על הוצאות רוב הכוחות הרוסיים מסוריה, צעד שנתפס כסימן לקרע בין שני המנהיגים. עם זאת, מאז השליכה מוסקבה את כל כובד משקלה על שחרור תדמור האסטרטגית ומומחים רוסים נשלחו לעיר כדי לטהר אותה ממוקשים. בסוכנות הידיעות רויטרס אף דווח השבוע כי בפועל, רוסיה מכניסה יותר ציוד צבאי לסוריה מאשר מוציאה ממנה. עד שהמעצמות יכריעו עבור העם הסורי מה העתיד הטוב ביותר עבורו, אסד יכול להמשיך ולצבור ניצחונות בשטח.

השבוע השחור של טראמפ

אין הרבה דברים מעניינים שאפשר להגיד על ויסקונסין, אך ביום שלישי הקרוב, אז יתקיימו הפריימריז הרפובליקניים, המדינה שבמערב התיכון של ארצות הברית תרכז אליה תשומת לב פוליטית אדירה. לפי הסקרים, לסנאטור טד קרוז יש יתרון מבטיח של 10% על המיליארדר דונלד טראמפ, כמו גם את תמיכת המושל סקוט ווקר, שפרש בשנה שעברה מהמרוץ. ואולם, ייתכן שהשבוע האחרון, שהיה מהגרועים ביותר בקמפיין של איל הנדל"ן בני יורק, יביא לסחף אחרי הסנאטור מטקסס, שבלית ברירה הפך לגורם היחיד שיכול להצר את צעדיו של טראמפ לפני הוועידה בקיץ.

השבוע האחרון החל עם ריאיון שהעניק טראמפ לניו יורק טיימס, ובו חשף את מדיניות החוץ שלו. אם להיות עדינים, הרעיונות שהעלה הם מסוכנים והזויים. בין היתר, הוא קרא להפסיק ולממן את האו"ם כי "לא עושה את מה שאנחנו רוצים", כינה את נאט"ו ברית מיושנת שאינה מתאימה לעולם של היום, אמר כי יש לשקול לאפשר ליפן ולקוריאה הצפונית לפתח נשק גרעיני - כדי לחסוך בהוצאות ההגנה של ארצות הברית - ואיים להפסיק את רכישת הנפט מערב הסעודית וממדינות המפרץ אם אלו לא ישלחו כוחות להילחם בדאעש.

דונלד טראמפ נושא דברים לאחר שקיבל את תמיכתו של המועמד הפורש בן קרסון בפאלם ביץ', מרץ 2016. רויטרס
הודעתו בנוגע לתמיכה במועמד אחר עוררה חשש שירוץ כעצמאי. טראמפ/רויטרס

בהמשך השבוע, הוא הכריז כי לא יתמוך במועמד שינהיג את המפלגה הרפובליקנית במקרה שלא ייבחר, בניגוד להבטתחו להישאר נאמן למפלגה. איש העסקים טען כי היחס כלפיו היה לא הוגן והודעתו עוררה שוב חשש מפני ריצתו כמועמד עצמאי, מהלך שיפלג עוד יותר את המפלגה המסוכסכת. מנהל הקמפיין שלו הספיק להיות מואשם בתקיפה לפני שטראמפ סיפק את הדובדבן שבקצפת עם קריאתו להעניש נשים שעברו הפלות.

הצעתו הקיצונית היממה גם את האגף השמרני ביותר בקרב הרפובליקנים, שאותו מייצג קרוז. לסנאטור הייתה זאת מתנה משמיים והוא חזר על עמדתו ולפיה טראמפ אינו בקיא מספיק בנושא - רק בתחילת השנה פרסם קרוז סרטון ובו הזכיר לכולם שהמיליארדר דווקא התבטא בעבר בעד הפלות. בתוך כשעה מאז שהעניק את הריאיון ל-MSNBC, איש העסקים חזר בו וטען כי יש להעניש את הרופאים שעורכים הפלות לא-חוקיות, ולא את הנשים. על אף הניסיון למזער את הנזק, הדעה השלילית שיש למרבית הנשים בארצות הברית על טראמפ רק העמיקה לפי סקרים חדשים.

הסנאטור טד קרוז באסיפת בחירות בקנזס, 6 במרץ 2016. רויטרס
אוחז ביתרון בולט על איל הנדל"ן במדינת ויסקונסין. קרוז/רויטרס

במאמץ נוסף להתאושש מהימים הנוראים, טראמפ נפגש אתמול במפתיע בוושינגטון עם ראשי המפלגה הרפובליקנית. הצדדים, שנועדו במשך כחצי שעה, לא מסרו פרטים נוספים, אך איל הנדל"ן צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי היה "נחמד מאוד". למרות זאת, סיכוייו לצאת בשלום מוויסקונסין, שמחלקת 42 צירים, נראים קלושים אחרי שהנהגת המדינה התגייסה מאחוריו של קרוז. הפסד של טראמפ יצמק עוד יותר את סיכוייו להשיג את מספר הקסם של הצירים - 1,237 - ויקרב את האפשרות לסיבוב שני בוועידת המפלגה ביולי, שבמהלכו הוא צפוי להפסיד.

הנגיף שמאיים למוטט את ברזיל

בחודש אוגוסט הקרוב תארח ברזיל את אולימפיאדת 2016 בעיר ריו דה ז'נרו. מיליארדים רבים שפכה הכלכלה הגדולה ביותר בדרום אמריקה בבניית הכפר האולימפי והמתקנים שישמשו את הספורטאים מכל רחבי העולם, אך בימים אלו עסוקים תושביה בנגיף שמתפשט במהירות ברחבי המדינה. לא מדובר בווירוס הזיקה, שלפי החשד גורם למומים בתינוקות, אלא בפרשות השחיתות שאופפות את הממשל ואת מפלגת השלטון.

העומדת בראש המדינה, הנשיאה דילמה רוסף, נמצאת תחת לחץ הולך וגובר להתפטר והיא עשויה לעמוד בפני הליך של הדחה בפרלמנט אם לא תעצור את שטף העריקה מהקואליציה. מי שנאסרה ועונתה במהלך שנות השלטון הצבאי במדינה, שהסתיים רק באמצע שנות ה-80, עתה עומדת בפני טענות ולפיהן השתמשה בכספי מדינה במהלך הקמפיין שהביא לבחירתה לכהונה שנייה ב-2014. באמצע החודש יצטרך להכריע הבית התחתון של הפרלמנט אם להעמיד לדין בסנאט את רוסף.

המשבר הפוליטי העמיק בתחילת החודש שעבר, אז נעצר הנשיא לשעבר והגורו של רוסף, לולה דה סילבה, שכיהן במשך שתי קדנציות עד 2010 ונחשב לאחד המנהיגים הפופולריים ביותר אי פעם במדינה וביבשת. לולה מעורב בפרשה אחרת, שבמסגרתה חברת הנפט הממשלתית "פטרובראס" ריפדה את כיסיהם של בכירי הממשל ומפלגת הפועלים השלטת, בתמורה לזכייה במכרזים. רוסף נחלצה לעזרתו של לולה המואשם בהלבנת הון, והציעה, לכאורה ללא קשר לפרשה, למנות אותו לראש לשכתה.

דילמה רוסף במסיבת עיתונאים, 3 בדצמבר 2015. רויטרס
הציעה לנשיא לשעבר תפקיד כדי להגן עליו מפני חקירה. רוסף/רויטרס

הנשיאה תירצה זאת בכך שהוא יסייע לאושש את הכלכלה שנכנסה למיתון, אך למעשה התפקיד אמור היה להגן עליו מפני החקירה - בברזיל, רק בית המשפט העליון יכול לחקור שרים ואנשי ממשל. כרגע, פרשת פטרובראס נחקרת רק בבית משפט פדרלי. ואולם, השופט סרז'יו מורו המנהל את התיק שחרר האזנת סתר לשיחה שניהלו השניים, ובה נשמעו מעלים את האפשרות למנות את לולה לתפקיד כדי לחמוק ממשפט. בעקבות זאת, יצאו מיליונים לרחובות ודרשו מרוסף להתפטר, אך היא דחתה זאת וטענה כי מדובר בניסיון הפיכה.

השבועיים הקרובים יהיו מכריעים עבור הנשיאה. בעוד שהמפלגה הגדולה ביותר בקואליציה שלה פרשה ממנה במהלך השבוע האחרון יחד עם 69 חבריה, ביום שישי לקח בית המשפט העליון לידיו את תיק החקירה של לולה וקבע כי רק הוא יכול לצותת לשיחות של הנשיאה. עם ניסיונות לגייס לשורותיה מחוקקים ממפלגות קטנות, רוסף תנסה לשרוד פעם נוספת את לחץ הרשויות ולהשתתף בטקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים, בתור נשיאה.

למה לקנדים נמאס מאליזבת המלכה?

כחלק מסירובה של בריטניה להכיר לאורך השנים בהתפוררותה של האימפריה, בקולוניות רבות לשעבר שלה עדיין מוגדרת המלכה כראש המדינה. אחת מהן היא קנדה, שקיבלה את עצמאותה כבר לפני כ-150 שנה, אך עדיין נחשבת למונרכיה חוקתית תחת שרביטה של אליזבת השנייה. כך, גם מי שמקבל אזרחות במדינה נדרש להישבע אמונים לממלכה ולהבטיח להיות "נאמנים ולקיים ברית נאמנה עם הוד מלכותה המלכה אליזבת השנייה, מלכת קנדה, ועם יורשיה".

ואולם, בחודשים האחרונים קבוצה נחושה של מתאזרחים קנדים התאגדה נגד מתן השבועה למלכה. הם מסתמכים על החלטת בית משפט מ-2014, שהכיר בזכותם של הקנדים להתנער בפומבי מהמסר העולה מהצהרות האמונים למלכת בריטניה, לאחר שכבר העניקו אותן במהלך טקס קבלת האזרחות. חלקם מסבירים זאת בכך שבעיניהם, להישבע אמונים לשליט שאינו ניתן להדחה בבחירות ואינו חייב דין וחשבון על פועלו הוא הליך לא דמוקרטי.

המלכה אליזבת בביקורה בתחנת רכבת באדינבורו ביום שבה הפכה למלכה ששלטה יותר מכל שליט אחר, ספטמבר 2015. רויטרס
מתאזרחים יוכלו לחזור בהם מהשבועה למלכה מיד לאחר שעשו כן. המלכה אליזבת השנייה/רויטרס

הטיעון שלהם ולפיו מדובר באפליה, מאחר שמי שנולד בשטחי המדינה לא מתבקש להישבע אמונים למלכת בריטניה אלא במשרות ציבוריות מסוימות, לא התקבל, אך הפשרה אפשרה למתאזרחים לחזור בהם מיד לאחר הטקס. על אף שלא מדובר בקבוצה גדולה, הרעיון של מתנגדי שבועת האמונים והמלוכה משקף את דעתם של רבים בקנדה.

בסקר אחרון בנושא שנערך במאי, אז נולדה הנסיכה שארלוט, כ-40% מהתושבים הודו כי היו רוצים להתנתק מבריטניה לאחר מותה של המלכה אליזבת, לעומת 45% המתנגדים לרעיון. המגמה עוד לא צברה תנופה פוליטית, אך היא חושפת כי הטינה כלפי המעצמה הקולוניאלית עדיין קיימת בקרב מושבותיה לשעבר, כמו האמנה שנחתמה לאחרונה באוסטרליה על ידי מדינות המחוז הדורשות להפוך לרפובליקה, והניסיון בניו זילנד לשנות את הדגל - שבו טבוע סמלה של בריטניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully