וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרעי והרצוג ייהפכו לחשודים? טבילת האש של מנדלבליט

היועץ המשפטי לממשלה החדש, שנכנס לתפקידו רק לפני חודשיים, יצטרך להכריע אם הליכי הבדיקה שנפתחו נגד שר הפנים ויו"ר האופוזיציה ייהפכו לחקירות פליליות. אם זה יקרה, השניים ייחקרו באזהרה וייהפכו לחשודים במעשה פלילי

צילום: שי מכלוף, עריכה: ניר חן

(מקורביו של דרעי מגיב לסערה באולפן וואלה! NEWS)

מבחן ראשון ליועץ המשפטי לממשלה: שני הליכי הבדיקה שמתנהלים נגד שר הפנים אריה דרעי (ש"ס) ויו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג (המחנה הציוני) הם טבילת האש הראשונה של אביחי מנדלבליט, בכל הקשור לחקירות אנשי ציבור. זאת משום שמנדלבליט, שנכנס לתפקידו לפני חודשיים, יהיה מי שיכריע בסופו של דבר אם הבדיקות ייהפכו לחקירה פלילית או שמא יסתיימו בלא כלום.

הליך הבדיקה הפך לשגרה בשנים האחרונות, ואף נקבעו לו הנחיות במשרד היועץ המשפטי לממשלה. במסגרת הבדיקה יכולה המשטרה להשתמש בכלים חקירתיים שונים כמו איסוף חומרים ועדויות. אולם, היא אינה יכולה לחקור באזהרה או לבצע האזנות, הליך הדורש צו של שופט.

בדיקות פליליות נערכות לאנשי ציבור מפעם לפעם כשמגיעות תלונות או מידע בעניינם. לעתים הן נערכות הרחק מעינה של התקשורת, כמו במקרה של הנשיא ראובן ריבלין שבדיקה נערכה נגדו כשהתמודד לתפקיד הנשיאות. הבדיקה הסתיימה בלא כלום.

עוד באותו נושא:
לבני לצד הרצוג: "מקווה שהבדיקה תסתיים מהר, סומכת על מערכת המשפט"
מבית הנופש בגליל ועד לדירות בבירה: אימפריית הנדל"ן המסתורית של דרעי

אביחי מנדלבליט מזכיר הממשלה. מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט, מערכת וואלה! NEWS
טבילת האש הראשונה. מנדלבליט/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט

הליך הבדיקה של דרעי ושל הרצוג לא החל השבוע. זה כמה חודשים שבמשרד המשפטים עוסקים בשתי הפרשות, כשאת בדיקתו של דרעי מלווה פרקליטות מיסוי וכלכלה ואת זו של הרצוג מלווה פרקליטות מחוז תל אביב. גם פרקליט המדינה שי ניצן לקח חלק בהחלטה לפתוח בבדיקות אלה.

אם היועץ מנדלבליט יחליט להפוך את הבדיקה לחקירה פלילית, המשטרה צפויה לזמן את שר הפנים ואת ראש מפלגת המחנה הציוני לחקירות באזהרה. מהלך שיהפוך אותם אוטומטית לחשודים במעשה פלילי. נציין כי דרעי לא יהיה חייב להשעות את עצמו מתפקיד שר הפנים במקרה של חקירה באזהרה, שכן עניין זה אינו קבוע בחוק.

בנוסף לכך, עדיין עומד הליך משפטי בבג"ץ נגד מינויו לתפקיד שר הפנים. זאת בשל עתירה המתנגדת לעובדה שחזר לכהן כשר במשרד, שבו ביצע את הרשעתו הקודמת. במקרה כזה המדינה, שהגנה משפטית על המינוי, תוכל לעדכן את עמדתה ולהגישה מחדש לבית המשפט.

יצחק הרצוג ואריה דרעי באירוע שבע ברכות לרגל חתונת בתו של דרעי. דצמבר 2015. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
הליכי הבדיקה יתקצרו. הרצוג ודרעי/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

ברגע ששני הליכי הבדיקה ראו אור והגיעו לאוזני הציבור, זמן הימשכות ההליכים צפוי להתקצר. כשיסתיים איסוף החומרים יגישו הפרקליטים המלווים את חוות דעתם ליועץ המשפטי. מנדלבליט יהיה זה שיכריע לאחר היוועצות עם פרקליט המדינה והמשנה שלו לעניינים פליליים רז נזרי, אם לתת אור ירוק לחקירה פלילית. גישתו של מנדלבליט, שכיהן קודם לכן כמזכיר הממשלה, לחקירות אנשי ציבור אינה ידועה עדיין. למנדלבליט, שהגיע מתוך המערכת הפוליטית, יהיה זה המבחן הראשון שלו בסוגיה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully