וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלה בדיקה בפרשת דרעי החדשה: "אענה לכל שאדרש"

היועץ המשפטי לממשלה הורה לפתוח בבדיקה נגד שר הפנים שהורשע בעבר בשוחד, אך לפי שעה לא החלה חקירה פלילית. בעקבות חשיפת ערוץ 2 דרש דרעי להסיר את הצו שאסר לפרסם את שמו. "אענה על כל שאלה שאדרש", צייץ בטוויטר. רעייתו הבוקר: "עברנו את פרעה". דיווח מהאולפן

עריכה: ניר חן

שר הפנים אריה דרעי הוא הפוליטיקאי הבכיר שעומד במרכזה של פרשת שחיתות לכאורה - כך הותר הלילה (רביעי) לפרסום. בשלב זה אישר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לפתוח בבדיקה בלבד, ולא נפתחה חקירה פלילית. רעייתו של דרעי, יפה, הגיבה הבוקר לראשונה לפרשה בצאתה מביתם בירושלים: "עברנו את פרעה ועברנו את המן"

את הפרשה חשף אמש העיתונאי עמית סגל בחדשות ערוץ 2, ולאחר מכן צייץ דרעי בטוויטר: "פניתי הערב ליועץ המשפטי לממשלה ודרשתי להסיר את צו איסור הפרסום ככל שהוא נוגע אליי. הודעתי כי אני עומד לרשות כל גורמי החקירה ואענה על כל שאלה שאדרש".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
המדינה על מינוי דרעי: "עבירת שוחד איננה ייחודית למשרד הפנים"
המדינה לבג"ץ על מינוי דרעי לשר הפנים: "בעייתי, אך חוקי"

ערב לכבוד 11 חודשים לפטירת הרב עובדיה יוסף בבנייני האומה בירושלים. נועם מושקוביץ
שוב נקשר שמו בשחיתות. דרעי/נועם מושקוביץ

יועץ התקשורת של דרעי, ברק סרי, ביקש להדגיש בריאיון לגלי צה"ל כי לא מדובר בחקירה אלא רק בבדיקה. "אני מציע לכולנו להמתין. עסקים כרגיל, עובדים". הוא נשאל אם דרעי שלם עם התנהלותו והשיב: "הוא מאה אחוז שלם". הוא עוד הוסיף כי הוא ראה ציוצים של עיתונאים חוקרים שלפיהם אם מדובר בחשדות הללו הם נחקרו בעבר ולא נמצא דבר. "לפחות שמונה תשעה עיתונאים פנו אליי בעבר עם הסיפור הזה. אלה דברים שקשורים למסים ולנדל"ן. כתבו שאם על זה מדובר אין כלום ושום דבר. אני ממליץ לכולנו להמתין".

על הלך הרוח של דרעי בעקבות הפרשה הוא סיפר: "ישבתי אתמול עם דרעי הוא נראה רגוע, שלו. הוא מוכן להיבדק ולתת תשובה לכל שאלה. אפשר להגיד הרבה דברים עליו, טיפש הוא לא. דרעי זהיר, הוא יודע שהוא תחת זכוכית מגדלת ושיש כאלה שהיו שמחים לראות אותו נופל". כשנשאל אם בכוונתו של דרעי לענות לשאלות גורמי החקירה בניגוד לאופן התנהלותו בשנות ה-90 אז שתק בחקירה, הוא השיב: "אנחנו ב-2016".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
יפה דרעי מחוץ לבית המשפחה. נועם מושקוביץ
"עברנו את פרעה". יפה דרעי מחוץ לבית המשפחה, הבוקר/נועם מושקוביץ

זו אינה הפעם הראשונה ששמו של דרעי נקשר בפלילים. במרץ 1999 הוא הורשע בבית המשפט המחוזי בירושלים בעבירת שוחד אחת, בשלוש עבירות מרמה והפרת אמונים, ובקבלת דבר מרמה בנסיבות מחמירות. נגזרו עליו ארבע שנות מאסר וקנס בגובה 250 אלף שקלים. דרעי ערער על הרשעתו לבית המשפט העליון, וביולי 2000 התקבל הערעור בחלקו ועונשו הופחת בשנה, לשלוש שנות מאסר.

חודשיים לאחר מכן, בספטמבר 2000, החל דרעי לשאת בעונשו בכלא מעשיהו. שליש מעונשו נוכה, וביולי 2002 הוא שוחרר, לאחר כמעט שנתיים מאחורי סורג ובריח.

ההרשעה בשוחד הייתה במסגרת תיק שכונה "התיק האישי", שבו הואשם בקבלת שוחד בסך כולל של 150 אלף דולר מאנשי ישיבת "לב בנים" בין 1984 ל-1990. על פי עד המדינה בתיק, יעקב שמואלביץ', הכסף שולם בעקבות בקשות מפורשות של דרעי, וכי הנהלת הישיבה אישרה את העברתו לשם קידום טובות הנאה לישיבה על ידי גורמי שלטון בעתיד. נטען שכספי השוחד הופקדו לחשבונות הבנק של דרעי ושל רעייתו, וכן שימשו לקניית דירות בירושלים ולמימון נסיעות לחו"ל.

משכן הכנסת. פברואר 2016. נועם מושקוביץ
פרשה חדשה במשכן. משכן הכנסת/נועם מושקוביץ

דרעי לא קיבל את הרשעתו בתיק זה, והמשיך במאמצים לקבל זיכוי אף לאחר ריצוי עונשו. עיקר טענתו הייתה כי הרשעתו נסמכת על עדותו של שמואלביץ', שהפרקליטות הסתירה מבית המשפט מסמכים הנוגעים להרשעותיו הקודמות בשווייץ. שמואלביץ' היה המנהל האדמיניסטרטיבי של ישיבת "לב בנים", בתקופה שבה נטען כי הועברו כספי שוחד מהישיבה לדרעי. בית המשפט העליון שדן בסוגיה זו במאי 2003 קבע כי גם ללא עדות שמואלביץ' עומדת ההרשעה על כנה, ולכן דחה את בקשתו של דרעי לדיון נוסף בעניינו. לבסוף, בשנת 2010 דרעי הודה שהתיק לא היה תפור.‏

לאחר שחרורו מהכלא נוהל בבית משפט השלום בירושלים תיק נוסף נגד דרעי, שכונה "התיק הציבורי", ובמסגרתו הואשם כי העביר כספים ממשרד הפנים לגופים ציבוריים שהקימה ש"ס, תוך ניגוד עניינים. בספטמבר 2003 הוא זוכה מארבעה מתוך חמשת האישומים בתיק, והורשע בעבירה אחת של הפרת אמונים, בכך שהעביר 400 אלף שקלים לעמותה בשם "קול יהודה" שבראשה עמד אחיו, יהודה דרעי‏‏‏‏. בגין עבירה זו נדון דרעי לשלושה חודשי מאסר על תנאי ולקנס של עשרת אלפים שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רק ב-2010 הודה שהתיק נגדו לא היה תפור. דרעי בישיבת הממשלה בדצמבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

באוקטובר 2012, לקראת הבחירות לכנסת ה-19, חזר להנהיג את ש"ס, לצד אלי ישי ואריאל אטיאס. הוא הוצב במקום השני ברשימת מועמדי המפלגה לכנסת. במאי 2013 מונה על ידי הרב עובדיה יוסף ומועצת חכמי התורה של ש"ס לעמוד בראש התנועה. לאחר שנבחר לכנסת מונה לכהן כחבר בוועדת החוץ והביטחון.

בממשלה הנוכחית מונה דרעי לשר הכלכלה ולשר לפיתוח הנגב והגליל, וגם לחבר בקבינה המדיני-ביטחוני. לאחר שסירב להפעיל את סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים כאמצעי לאישור מתווה הגז, בחודש נובמבר האחרון התפטר מתפקידו. לאחר התפטרותו של סילבן שלום, מונה בתחילת השנה לשר הפנים.

מבחן עבור היועץ המשפטי לממשלה

בפרשות מסוג זה, שנוגעות לאישי ציבור בכירים, מעורבים ישירות פרקליט המדינה שי ניצן והיועץ המשפטי לממשלה. השניים מקבלים עדכונים מצוות הבדיקה המשטרתי ובידיהם הסמכות להורות על פתיחה בחקירה.

עבור מנדלבליט, זהו מבחן משמעותי. מדובר בפרשת השחיתות הראשונה המגיעה אל שולחנו, לצד פרשת מעון ראש הממשלה שעדיין מתנהלת. מלבד ניצן ומנדלבליט, ככל הנראה גם המשנה ליועץ המשפטי לעניינים פליליים, רז ניזרי, מצוי בסוד העניינים.

(עדכון ראשון: 1:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully