וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכינוי חיבה לביטוי בוז: גלגוליה של המילה "יאכנע" שהוטחה בדנה וייס

28.3.2016 / 16:50

במהלך ויכוח בין העיתונאית לאהוד יערי ב"אולפן שישי", הטיח בה האחרון את המילה המיושנת, שמקורה בדמות ממחזה ביידיש שהוצג לראשונה לפני כ-140 שנה. מאז הפך שם הדמות לכינוי גנאי לאישה המונית וקשקשנית

במהלך ויכוח בין אהוד יערי לדנה וייס בשידור "אולפן שישי" האחרון בערוץ 2, הטיח יערי בעיתונאית שלצדו את מילת הבוז המיושנת "יאכנע", במסגרת דיון בנושא הטרור באירופה. מבדיקת וואלה! NEWS, התברר כי המילה נולדה על במת תיאטרון יידיש ברומניה, לפני כמעט 140 שנה.

בשנת 1877 או 1878 העלה ברומניה המחזאי אברהם גולדפדן את המחזה "המכשפה", או ביידיש – "די כישוף-מאכערין". המחזה נחשב לאחד המצליחים ביותר ביידיש והוצג פעמים רבות מאד, במשך יותר ממאה שנה, גם בניו-יורק ובישראל. בשל הצלחתו הגדולה, הפכו שמותיהן של שתיים מהדמויות הבולטות במחזה לביטויים שהשתמרו בפולקלור היידי והיהודי: "הוצמך" ששובש במרוצת הזמן ונעשה "יוצמך", הפך מילה נרדפת לאיש תם; בעוד דמותה של "בובע יאכנע", בעברית סבתא יאכנע, הפכה למילה המזוהה עם אישה וולגארית, רכלנית, המונית וקשקשנית.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
ליברמן מאיים לא להצביע עם הקואליציה בחוק ההשעיה: "אין מתנות חינם"
בלגיה פרסמה תיעוד חדש משדה התעופה: "המחבל בלבן" טרם נלכד
שני תושבי מזרח ירושלים נאשמים בתכנון פיגוע בעיר בשם דאעש

אהוד יערי ודנה וויס. חברת החדשות של ערוץ 2
ינאי יחיאל,
"במקור יאכנע היה כינוי חיבה". אהוד יערי ודנה וייס/חברת החדשות של ערוץ 2 ינאי יחיאל

"במקור יאכנע היה כינוי חיבה ליוכבד, שם שאותו אפשר היה לקצר ליוכי או ליאכנע. הדבר דומה גם לכינוי יענטע, שמקורו בשם ג'נטילה", הסבירה הד"ר דלית אסולין מהחוג ללשון עברית באוניברסיטת חיפה. לדבריה, "אלו שמות שקיבלו הקשר שלילי של אישה רכלנית, גסה ולא מעודנת, שדוחפת את האף לכל מקום".

בעבר מלים אלו היו שגורות יותר בשימוש היום-יומי, ואסולין סבורה כי "מדובר בעניין של דור. אנשים מגיל מסוים וממוצא אשכנזי, זוכרים אולי את המלים האלה". היא הוסיפה כי "היום דוברי עברית כבר לא משתמשים במלים מיידיש כבעבר. לעומת זאת, במילון לסלנג עברי שהוציאו דן בן-אמוץ ונתיבה בן-יהודה בראשית שנות ה-70 ניתן לראות שימוש בהרבה מלים מיידיש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully