וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים בצה"ל: "הרמטכ"ל התייחס לתקרית הירי רק לאחר תחקיר ראשוני"

28.3.2016 / 4:08

הבכירים דחו את הביקורת שלפיה הרמטכ"ל איזנקוט ערך "משפט שדה" לחייל שירה במחבל הפצוע, ואמרו: "יש להבדיל בין אמירה פיקודית, שנוגעת לערכי צה"ל ומתבססת על תחקיר מבצעי, לבין חקירת מצ"ח, שנערכת בציר מקביל"

צילום: רויטרס, לע"מ, אלי מנדלבאום, בצלם; עריכה: יאיר דניאל

בצמרת צה"ל דחו הלילה (שני) את הביקורת בציבור ובמערכת הפוליטית נגד הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, שאמר בסוף השבוע כי "צה"ל לא ייתן גיבוי להתנהגות שנוגדת את הנורמות שלו עצמו" והואשם בעריכת "משפט שדה" לחייל החשוד בירי במחבל. לדבריהם, קביעתו של איזנקוט פורסמה רק לאחר שהוגשו לו ממצאי תחקיר ראשוני שנערך בידי מפקדים מפיקוד מרכז, והוצג בפניו הסרטון המתעד את המתרחש לאחר נטרול המחבל בזירת הפיגוע.

לדבריהם של הגורמים הבכירים, הם נחשפו בכלי התקשורת לכרזות הנאצה שהשוו בין הרמטכ"ל להמן הרשע ממגילת אסתר, והופתעו מעוצמת הביקורת. לשיטתם, "צריך להפריד בין אמירה פיקודית של הרמטכ"ל, שנוגעת לערכיו של צה"ל ומתבססת על תחקיר מבצעי של מפקדים, לבין חקירת מצ"ח שנעשית בציר מקביל".

לקריאה נוספת:
יעלון: "שרים וח"כים מנהלים מסע שיסוי והסתה נגד צה"ל והרמטכ"ל"
חייל קושר שרוכים, מתנחל נוגע במחבל: הרגעים שקדמו לירי בחברון
בנט: "לא לחרוץ את דין החייל מחברון"; נתניהו: "אל תטיף לי מוסר"

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט. פברואר 2016. ראובן קסטרו
"הסתמך על התחקיר הראשוני והסרטון המלא". איזנקוט/ראובן קסטרו

הגורמים הדגישו את חומרתו המסתמנת של האירוע, על רקע החלטתם של המפקדים בשטח לדווח עליו לדרג המפקדים הבכיר בחטיבה, שהעביר את הנושא לטיפול מצ"ח. לדבריהם, ישנם לא מעט מקרים שבהם מפקדים סותרים טענות נגד חיילים שעלו מסרטון המתעד פעילות שנויה במחלוקת של צה"ל. במקרים כאלה, מבקשים בצבא להגיב רק בתום החקירה. לעומת זאת, בתקרית הירי הבינו המפקדים כי התרחש אירוע חריג, שאינו עומד בקנה המידה של ערכי צה"ל.

עוד הוסיפו הגורמים כי הרמטכ"ל התבסס על התחקיר שערכו המפקדים במטרה להבהיר למפקדים וללוחמים מה מצופה מהם בהתמודדות עם אירועים דומים. איזנקוט ידוע כמי שאינו חושש להתבטא ולהבהיר את עמדתו לגבי האופן שבו הוא מצפה מלוחמי צה"ל להתמודד עם גל הטרור. לשיטתו, הוא לא משאיר את נושאים אלו לדיון ומדבר עליהם בגלוי כדי למנוע אי הבנות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
כרזה נגד הרמטכ"ל, ראש הממשלה ושר הביטחון. 26 במרץ 2016. עד ראייה, מערכת וואלה! NEWS
כרזה הקוראת להתפטרותו של איזנקוט, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, עד ראייה

ברוח הדברים שנאמרו על ידי בכירי הצבא, פרסם אתמול דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, הצהרה חריגה שבה מסר: "החייל מצוי בחקירה. אנחנו מקשיבים לו ונקשיב לו, שומעים את גרסתו ומערכות אכיפת החוק והמשפט הן אלו שיחליטו". אלמוז הדגיש: "לא נפקיר אותו, לא משפט שדה, לא לינץ'. כן נגיד בקול רם- שאנחנו נקבע בקול רם את הנורמות, שהאירוע חמור, שנעמוד על כך שהשיח יישאר מחוץ לצה"ל".

עוד כתב תא"ל אלמוז, "במקרים שבהם יחליטו המפקדים שחובתם לתת גיבוי - יינתן גיבוי. לא באופן אוטומטי ורק אחרי תחקיר. במקרים שבהם נדרשת אמירה ברורה היא תיאמר בקול רם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully