וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר הירי במחבל בחברון: החייל ירה על דעת עצמו, 3 קצינים ננזפו

25.3.2016 / 19:11

לנוכח ממצאי התחקיר הוחלט לנזוף בשלושה מפקדים על שלא פעלו לטיפול בפצוע הפלסטיני. הרמטכ"ל אייזנקוט בתגובה לממצאים: צה"ל ייתן גיבוי לשגיאות, אך לא להתנהגויות שנוגדות את הנורמה הצה"לית

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: שניר דבוש

תחקיר של אלוף פיקוד מרכז, רוני נומה, שנערך בעקבות האירוע אתמול (חמישי) שבמהלכו ירה לוחם במחבל מנוטרל, הוביל לנזיפת שלושה קצינים, שני מפקדי מחלקות ומפקד פלוגה. לפי התחקיר, השלושה לא פעלו לטיפול ופינוי המחבל שנפצע. במקביל, עולה כי החייל החשוד, שמעצרו הוארך היום בחמישה ימים בחשד לרצח, ירה על דעת עצמו.

קצין בכיר בצה"ל אמר כי מהתחקיר שביצע אלוף פיקוד מרכז רוני נומה עולה עוד כי בתחילת האירוע, מפקד מחלקה וחייל זיהו שני מחבלים שהסתערו לעברו עם סכינים, ונטרלו אותם. מפקד המחלקה, חובש בעברו, הגיש עזרה רפואית ללוחם שנדקר פעמיים בגבו. מפקד מחלקה נוסף הגיע למקום וזיהה את המ"מ הראשון מטפל בפצוע ופועל לבידוד הזירה. תוך זמן קצר הושגה שליטה על האירוע, וחובש אזרחי טיפל אף הוא בחייל. אחרי כמה דקות הגיע מפקד הפלוגה ועמו החייל החשוד ברצח המחבל. המ"פ זיהה את ההתרחשות אך גם הוא לא פעל לטיפול במחבל הפצוע ולפינויו.

לדברי הקצין הבכיר, החייל החליט על דעת עצמו לפתוח באש, להפתעת מפקדיו. אף אחד לא אמר לו ולא רמז לו לבצע את הירי. עוד עולה מהתחקיר, על פי הקצין הבכיר, כי החייל ירה במחבל שש דקות אחרי תחילת האירוע.

לקריאה נוספת:
"קו דק בין גיבור לרוצח": חבריו של הלוחם שירה במחבל חוששים שיופקרו
במערכת הפוליטית הגיבו בחריפות לתיעוד הירי: "רצח בגיבוי שרים ורבנים"
יעלון על הירי בחברון: "אסור לנו לאפשר אובדן עשתונות כזה"

החייל החשוד שירה למוות במחבל חי בחברון מובא לדיון בהארכת מעצרו בבית הדין הצבאי ביפו, 25 במרץ 2016. מאצ'י הוף
החייל בפתח הדיון בהארכת מעצרו, היום ביפו/מאצ'י הוף

אלוף פיקוד מרכז רוני נומה החליט כי מפקד הפלוגה ושני מפקדי המחלקות יינזפו על ידי מפקד חטיבת כפיר, אלוף משנה גיא חזות, מאחר שלא פעלו לטיפול בפצועים הפלסטינים ולפינויים. לדברי הקצין הבכיר, הנורמה הצה"לית קובעת שאם האירוע נמצא בשליטה יש לטפל בפצועים הפלסטינים, והדבר נאמר במפורש על ידי המפקדים והרמטכ"ל. המפקדים ננזפו על דוגמא אישית.

ממצאי התחקיר הוצגו בפני הרמטכ"ל גדי אייזנקוט, ששיבח את סיכול הפיגוע ואמר כי צה"ל ייתן גיבוי על שגיאות, אך לא על התנהגות שנוגדת את הנורמות של שלו. עוד אמר הרמטכ"ל כי שיח מתלהם לא תורם לצבא מקצועי. הוא הוסיף כי יש הבדל בין גיבוי לחיפוי על חריגה מפקודות ונורמות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט. פברואר 2016. ראובן קסטרו
הרמטכ"ל אייזנקוט/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום האריך בית הדין הצבאי את מעצרו של החייל החשוד ברצח המחבל בחמישה ימים. עורך הדין אילן כץ, אחד מסנגוריו של החשוד, אמר בתום הדיון בהארכת מעצרו של החשוד כי "אשמתו או חפותו של חשוד נבדקת בבית המשפט ולא על ידי פוליטיקאים. אנחנו מקווים שהצדק ייצא לאור בהקדם האפשרי והוא ישוחרר ויחזור להגן על בטחון המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully