וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא אוהדי כדורגל: חוקרים התקרבו לגילוי מקור התפרצות זיקה בברזיל

על פי מחקר שהתפרסם בכתב העת "סיינס", הנגיף שהתפשט ברחבי יבשת אמריקה הגיע לברזיל כבר בשנת 2013 – כשנה וחצי לפני שהחלו הדיווחים על ההתפרצות. בחינה של דגימות נוספות מאזורים אחרים של העולם תסייע להבין מהיכן הגיע הנשא הראשון

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום בעקבות התפרצות הנגיף, בחודש שעבר)

נגיף זיקה הגיע לברזיל בסוף שנת 2013, כשנה לפני משחקי המונדיאל במדינה וכשנה וחצי לפני הדיווחים הראשונים על התפרצותו – כך עולה ממחקר בריטי-ברזילאי שפורסם אתמול (חמישי) בכתב העת המדעי "סיינס". המחקר מפריך את אחת ההערכות הרווחות ביותר בנוגע למקורו של הנגיף, שהתפשט במדינות דרום אמריקה ובמרכזה, ולפיה אוהדי כדורגל שהגיעו לברזיל במהלך המונדיאל הם אלה שהביאו עמם את הנגיף.

על אף שהחוקרים לא הצליחו להגיע להערכה מדויקת של מועד הגעת הנגיף לברזיל, הם צמצמו את טווח הזמן שבו זה קרה לחודשים שבין מאי לדצמבר 2013. על מנת לקבוע את מקור הזיקה, החוקרים בחנו את הקוד הגנטי שנלקח משבע דגימות ברחבי ברזיל. בשלב הראשון, הם הצליחו לקבוע כי כל הדגימות קשורות באופן הדוק, מה שמצביע על כך שהנגיף הובא לברזיל על ידי אדם בודד. עם זאת, הווירוס, שדווח כבר על כ-30 אלף מקרים שלו, עבר תוך זמן קצר יחסית מוטציות רבות. החוקרים הרכיבו "עץ משפחה" של הנגיף, שנובע מאותו מקרה בודד שיובא לברזיל ב-2013.

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב: חשד ל-14 מקרים נוספים של העברת זיקה במגע מיני
אחרי הציקלון ההרסני: בפיג'י חוששים מהתפרצות של נגיף הזיקה
המאבק בזיקה עולה שלב: כרבע מיליון חיילים פועלים ברחבי ברזיל

מבחנות לבדיקת נגיף הזיקה, דואיסבורג גרמניה. פברואר 2016. רויטרס
"היה קיים ביבשת לפני תחילת המונדיאל בשנת 2014". מבחנות עם דגימות של הנגיף במעבדה בגרמניה/רויטרס

פרופ' אוליבר פייבוס מאוניברסיטת אוקספורד, שהשתתף במחקר, סיפר לרשת BBC: "אנחנו לא יכולים לקבוע בוודאות כיצד הנגיף הגיע לאמריקה, אולם בהחלט נראה כי הוא היה קיים ביבשת לפני תחילת המונדיאל בשנת 2014". לדבריו, "הסתכלנו גם על מספרי הנוסעים ממדינות שבהן תועדו מקרים של הדבקה בזיקה בשנים האחרונות שהגיעו לברזיל, ומצאנו עלייה של 50% במספר הנוסעים בנתיבים אלה. זו עשויה להיות אחת מהסיבות למועד ההתפרצות".

החוקרים ציינו, כפי שכבר היה ידוע, כי התפרצות הנגיף ביבשת אמריקה מקושרת להתפרצות דומה שזוהתה באיי פולינזיה הצרפתית שבאוקיינוס השקט, גם היא בשנת 2013. עם זאת, חוסר בדגימות של הנגיף ממדינות נוסף, בעיקר בדרום מזרח אסיה, מקשות על קביעה ודאית של מקור הנגיף שהתפשט באמריקה.

תינוק נבדק בחשד שנדבק בנגיף הזיקה. ברזיל, פברואר 2016. AP
"תהיה לנו תמונה ברורה הרבה יותר של הנגיף בהמשך השנה". תינוק שנולד עם מיקרוצפליה בברזיל/AP

במחקרם, התייחסו המדענים גם לקשר בין זיקה לעלייה במקרים של מיקרוצפליה, מום מולד בתינוקות הגורם להם להיוולד עם ראש קטן מהרגיל. ד"ר נונו פריה, חוקר ממכון אוונדרו שגס בברזיל, הבהיר כי הנתונים "תואמים" להערכה כי הנגיף אחראי להתגברות התופעה בחודשים האחרונים. עם זאת, הוא הדגיש כי יש צורך במחקר נוסף על מנת לקבוע בוודאות את הקישור בין השניים. "תהיה לנו תמונה ברורה הרבה יותר של הנגיף בהמשך השנה", סיכם.

(עדכון ראשון: 22:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully