וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק בזיקה עולה שלב: כרבע מיליון חיילים פועלים ברחבי ברזיל

הצבא הכריז על פתיחתו של מבצע נרחב לעצירת התפשטות הנגיף, והחל לחלק עלוני מידע ולהשתתף במאמצי ההדברה. הנשיאה רוסף: "עד לפתיחת האולימפיאדה, נרשום הצלחה משמעותית במאבק נגד היתושים". בקולומביה, נרשמו אלפי מקרים בקרב נשים הרות

צילום: רויטרס

צבא ברזיל פתח אתמול (שבת) במבצע רחב היקף במסגרת המאבק בהתפרצות נגיף זיקה, שהוכרז מצב חירום על ידי ארגון הבריאות העולמי. יותר מ-220 אלף אנשי הצבא, חיל הים וחיל האוויר נפרסו בערים השונות, לאחר שעברו במשך כמה שבועות הכשרה עיונית ומעשית בצעדים למיגור הנגיף, המועבר על ידי יתושים מסוג אדס וגורם למומים מולדים.

החיילים החלו לחלוק לאזרחים עלוני מידע שמזהירים אותם מפני הסכנות שבמקורות מים עומדים, המעודדים התרבות של היתושים, ומציעים שיטות להתמודדות עם התנאים שמאפשרים את התרבות היתושים. שר ההגנה אלדו רבלו, שהגיע לסאו פאולו וליווה מקרוב את השלב הראשון של המבצע הנרחב.

עוד בוואלה! NEWS:
ארגון הבריאות העולמי: שני פיתוחים לחיסון נגד זיקה "בשלב מתקדם"
נגיף הזיקה נמצא ברוק: "חשבו פעמיים לפני שאתן מתנשקות עם זר"
למרות קשיי המימון והחשש מזיקה: הקרנבל בברזיל נפתח כמעט במלואו

נשיאת ברזיל דילמה רוסף משתתפת בקמפיין למיגור זיקה, ריו דה ז'ניירו, 13 בפברואר 2016. רויטרס
"התגייסות בכל 25 המדינות". הנשיאה רוסף משתתפת במאמצים בריו דה ז'ניירו, היום/רויטרס

"ההתגייסות שלנו בכל 25 המדינות ובמחוז הפדרלי כוללת השתתפות של אנשי צבא, שעברו הכשרה במיגור מרכזי ההתרבות של היתושים", הסביר אתמול רבלו. "בהמשך, יהיו צעדים אחרים. היום, אנחנו עובדים להפחית את תפוצת היתושים". עלות המבצע מוערכת בכ-500 מיליון ריאל (כ-485 מיליון שקלים), והשלב השני שלו בהמשך השבוע יכלול הדברה באזורי מגורים.

המטרה היא להגיע לשלושה מיליון בתים ב-356 מחוזות שונים, כולל 115 ערים בעדיפות עליונים, שבהם נרשמו יותר ממאה מקרים של זיקה או דנגי, המועבר על ידי אותם יתושים, לכל מאה אלף תושבים. לדברי גורמים צבאיים, המטרה היא לשלב את כל האזרחים במה שהנשיאה דילמה רוסף הגדירה כ"מלחמה נגד היתושים".

הנשיאה רוסף קראה אתמול לאזרחי ברזיל להצטרך למאבק בהתפרצות הנגיף, והבהירה כי "המצב הזה לא יפריע לאולימפיאדה", שצפויה להיערך בריו דה ז'ניירו בחודש אוגוסט הקרוב. במהלך ביקור ברובע של העיר לצד הכוחות הפועלים למיגור הנגיף, הוסיפה: "אנחנו בטוחים שעד לפתיחת המשחקים האולימפיים, נרשום הצלחה משמעותית במאבק נגד היתושים".

"יש לנו יותר שאלות מתשובות"

העיר רסיפה, החמישית בגודלה בברזיל, נמצאת בלב האזור הנגוע, ונרשמו בה מקרים רבים של מיקרוצפליה – תינוקות שנולדים עם פגם מוחי שגורם לראשם להיות קטן במיוחד. "יש לנו פחות או יותר 15 בדיקות בכל יום", סיפר לרשת "אל-ג'זירה" ד"ר אלכס סוזה ממרפאת הלידה "פרנמבוקו" בעיר. "להערכתי, אנחנו מגלים מקרה חדש בכל שבוע".

לזיקה טרם נמצא חיסון או טיפול תרופתי, והטיפול הנדרש למיקרוצפליה, שעלותו כ-20 דולרים בחודש, יקר עבור משפחות רבות. "אני חייבת להפסיק לשלם חשבונות כדי לקנות את מה שצריך עבורה", סיפרה נדיה בזרה, אם לתינוקת עם מיקרוצפליה. עם זאת, רוסף כבר הכריזה כי הממשלה תסייע למשפחות הנזקקות.

"זיקה מאוד חדשה עבורנו", סיפרה פרופ' מרגרט קפורו מהמכון הביו-רפואי באוניברסיטת סאו פאולו. "בשלב זה, יש לנו יותר שאלות מתשובות. יש בברזיל קבוצה של מדענים שמנסה לעשות כל מה שניתן, אבל לא יצא לנו להתמודד עם זיקה בעבר".

גבר ברזילאי מחזיק את בתו התינוקת שנולדה עם מיקרוצפליה, ככל הנראה בגלל נגיף הזיקה, פברואר 2016. AP
"לא יצא לנו להתמודד עם זיקה בעבר". הורה ברזילאי עם בתו הסובלת ממיקרוצפליה/AP

בתוך כך, המכון הלאומי לרפואה של קולומביה הכריז אתמול כי זוהו יותר מ-5,000 מקרים של נשים הרות שנדבקו בנגיף, מתוך 31,555 מקרים במדינה. קולומביה היא אחת מיותר מ-30 מדינות שבהן זוהו מקרים של זיקה, אולם במדינה הדרום אמריקנית נרשמו מקרים רבים בקרב נשים הרות, וממשלות רבות קראו לאזרחים להימנע מהיריון בזמן הקרוב.

בדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, נטען כי בשבוע שעבר נערכה בקולומביה ההפלה החוקית הראשונה בשל זיקה. למרות שהממשלה מסרה כי נשים הרות נשאיות זיקה זכאות לשירותי הפלה, ההליך הרפואי אינו נפוץ במדינה ונשים רבות מתקשות להשיג גישה למרפאות הפלה.

באל סלבדור, נשאיות זיקה יסתכנו בהפלה?

באל סלבדור, פעילים למען זכויות נשים חוששים כי העלייה המשוערת בכמות ההפלות בעקבות זיקה עלולה להוביל לריבוי תביעות פליליות נגד נשים בגין הפלה או הריגה מכוונת, תחת החקיקה הדרקונית בנושא הקיימת במדינה. אל סלבדור היא אחת משש מדינות שאוסרות לחלוטין על הפלה.

על פי הדיווח בעיתון הבריטי "גרדיאן", למשטרה דווח על יותר מ-250 נשים שביצעו הפלה בין השנים 2000 ו-2014. מתוכן, 147 הועמדו לדין ו-49 הורשעו, בהן 26 בהריגה ו-23 בהפלה. על פי הנתונים ממחקר של "קבוצת האזרחים הסלבדורים להוצאת הפלות מן החוק הפלילי", רובן הגדול של נשים אלה היו רווקות צעירות ועניות.

ריסוס נגד יתושי אדס, טגוסיגלפה, הונדורס, 30 בינואר 2016. רויטרס
"ראיתי שלוש נשים ביום אחד, אחת אחרי השנייה. זה היה מזעזע". הדברה נגד יתושי אדס בהונדורס/רויטרס

חינוך מיני אינו נפוץ באל סלבדור, ונשים רבות חשופות לנוכחות משמעותית של כנופיות ולאלימות מינית רבה. האו"ם קרא לארצות אמריקה הלטינית שנפגעו מנגיף הזיקה לאפשר לאזרחיות הפלות, אך הרשויות באל סלבדור לא נענו לקריאה.

"אם זיקה תגביר את הסבירות להפלה, יש סיכון ממשי שנשים רבות, בעיקר הצעירות והעניות שביניהן, שזקוקות לשירותי הבריאות הציבורית, לכל הפחות יחקרו על ידי המשטרה ועלולות לעמוד לדין על הפלה מכוונת או הריגה", הסבירה שרה גרסיה מ"קבוצת האזרחים". לא ידוע על מקרי חקירה של הפלות בקרב נשים שנעזרות בשירותי רפואה פרטיים, משום שאלה לא מחויבים לדווח להעביר מידע על מטופלות למשרד הבריאות.

תינוק שנולד עם מום במוחו נבדק בבית חולים בברזיל בשל התפשטות נגיף "הזיקה", 27 בינואר 2016. רויטרס
נשים רבות שזקוקות לשירותי הבריאות הציבורית יחקרו על ידי המשטרה". תינוק שנבדק בבית חולים בברזיל/רויטרס

ד"ר נלסון מנחיבר, גניקולוג בעל מרפאה פרטית באל סלבדור, אמר כי בחודש שעבר טיפל ב-11 נשים שהפילו כמה שבועות לאחר שנדבקו בזיקה. הנשים היו בריאות, בנות 32-16 ללא גורמי סיכון נוספים, והגיעו אליו לבדיקת אולטרסאונד שגרתית. "כל הנשים היו בשליש הראשון להריון והגיעו אליי בלי תסמינים, רק כדי לגלות באיזה שלב בהיריון הן, אבל כל אחת מהן הפילה", סיפר. "ראיתי שלוש נשים ביום אחד, אחת אחרי השנייה. זה היה מזעזע. הדבר היחיד המשותף לשלושתן היה שהן סבלו מחום, פריחה ודלקת עיניים – סימפטומים קלאסיים של זיקה – כמה שבועות קודם לכן".

(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully