וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דאעש הוא המן החדש": קריאת מגילה בבריסל מוכת הטרור

אירוע המוני צומצם בשל המצב הביטחוני, האמנים מישראל הוחלפו בקוסם מקומי ורק החיילים בכניסה לבית הכנסת לא היו בתחפושת. שליחת וואלה! NEWS לבריסל פגשה קהילה מגובשת, שמצליחה למצוא נחמה: "לפחות הפעם לא היינו המטרה"

צילום: דנה ירקצי, באמצעות סמארטפון וואווי

לא כך תכננו לחגוג את פורים בקהילה היהודית בבריסל. במקום חגיגה המונית עם כאלף משתתפים בבית הכנסת הגדול, הסתפקו באירוע מצומצם עם כמאה נוכחים במרכז הקהילתי. על קריאת המגילה לעומת זאת, לא ויתרו כמובן. השינויים נעשו בעקבות הפיגועים שאירעו בעיר ביום שלישי, ולאחר שניתנה הוראה מהמשטרה במדינה על ביטול החגיגה הגדולה. על המשמר, בכניסה למרכז הקהילתי, ניצבה שורת חיילים במדים מנומרים עם נשקים כבדים.

הקהילה הוסיפה אבטחה מטעמה, ואחד השומרים התחפש לערבי. "ברוח המצב הביטחוני", הסביר את הבחירה. אלעזר, אחראי האבטחה, הקפיד על בידוק ביטחוני יסודי לכל באי המקום, אך אמר כי האבטחה הכבדה בקרב הקהילה אינה תולדה של הפיגועים שאירעו בעיר ביום שלישי. "אנחנו הבלגים לא מחכים לפיגוע בשביל לעשות בידוק. בשנת ה-80 היה פה פיגוע, ומאז הקהילה היהודית על הרגליים בכל מה שקשור לאבטחה".

למרות האירועים הקשים, נדמה כי המשתתפים לא חששו להגיע לאירוע. שלום ליברוב, בכיר בקהילה, הוסיף לתחפושתו את דגל בלגיה, לאות הזדהות. הוא ניסה להסביר את האווירה הרגועה ששררה במרכז הקהילתי, ואמר כי "אנשים רוצים להתאחד ביום הזה, חשוב שאנשים יגיעו למרות הפחד וכולם אכן הגיעו".

עוד בנושא:
מסוריה, לצרפת - ואז לבלגיה: כך חמקו המחבלים מידי הרשויות במשך שנים
"מי היה מאמין שמכינים כאן פצצות?": ביקור בשכונת המחבלים מבריסל
עשרות פניות לישראל בעקבות הפיגוע: עזרו לנו לאבטח את נמלי התעופה

הקהילה היהודית בבריסל חגגה את חג הפורים תחת אבטחה כבדה. דנה ירקצי
"חייבים להיות חזקים ולקוות לטוב". חגיגת פורים בקהילה היהודית בבריסל, אתמול/דנה ירקצי
"הלכתי שלוש פעמים ברחוב עם כיפה ושום דבר לא קרה. אין ממה לפחד"

באירוע היו אמורים להשתתף גם אמנים מישראל, האחים גת שהשתתפו בתכנית "כוכב נולד". ואולם, הם נמנעו לבסוף מלהגיע לבירה מוכת הטרור, ואותם החליף קוסם מקומי. "היה אמור להיות אירוע שמאחד כמה קהילות, ביחד עם הופעה של האחים גת מישראל, אבל המשטרה ביטלה את זה", אמר ליברוב בצער, אך הוסיף: "למרות זאת, כולם הגיעו לחגוג פה. חייבים להמשיך הלאה, חייבים להיות חזקים ולקוות לטוב".

הילדים של חברי הקהילה היהודית ביקשו להתראיין, וסיפרו כי כבר התראיינו לרשתות CNN ו-BBC. מנדל בן ה-12 מתגורר בבריסל, וניכר שהוא מעורה בחדשות. הוא סיפר על מתקפת הטרור על עיר הולדתו. "הייתה התקפה של טרוריסטים, המון פצועים, אנחנו חוגגים את פורים וזה לא אומר שאנחנו צריכים לשמוח שזה קרה, אבל אנחנו צריכים להמשיך. אני לא מפחד, הלכתי שלוש פעמים ברחוב עם כיפה ושום דבר לא קרה. אין ממה לפחד", אמר.

מאיר, חברו בן ה-11 של מנדל, גם הוא תושב העיר, הצהיר כי הוא "גאה להיות יהודי", והוסיף: "חשבתי על אחרים שיש להם המון חברים שמתו, ראיתי הרבה תמונות וקטעי וידיאו, זה פגע לי בלב. בקהילה היהודית יש אבטחה כבדה, אנחנו מוגנים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"הפעם אנחנו לא המטרה"

עם תחילת הקראת המגילה, הילדים התיישבו במעגל וחיכו לשמוע את השם המן כדי להרעיש ברעשנים. "דאעש הוא המן החדש", אמר אחד האורחים. שלושה רבנים עמדו סביב המגילה והקריאו בנוסך אשכנזי את סיפור אסתר ואחשוורוש. "הפעם אי אפשר לשייך את זה לקהילה היהודית, אנחנו לא המטרה", אמר אורח נוסף.

במרכז הקהילתי נערך משתה של ממש. מגשי אוכל נכנסו ללא הפסקה, ונגן אקורדיון ניגן שירי ארץ ישראל בעוד דגלי בלגיה קישטו את האולם. לא רק חברי הקהילה היהודית הוזמנו, אלא גם נציגי האיחוד האירופי והנציבות הגיעו לחגוג יחד עם הקהילה. בהם ביו גם מגדלנה ומרקו, היא מפולין והוא מאיטליה, שניהם מתגוררים בבריסל והוזמנו לאירוע בשל עבודתם באיחוד האירופי. "אני עובדת איתם כל הזמן וקיבלתי הזמנה להגיע. לא פחדתי לבוא לפה, אבל הוא פחד", הסגירה מגדלנה. "נכון בהתחלה פחדתי לבוא", הודה מרקו, אבל עכשיו אני מרגיש יותר בטוח מאשר ברחובות בריסל. בבלגיה אין אבטחה, זה בכלל לא מפתיע אותי שהיו פיגועים. בישראל בטוח יותר בהשוואה לבלגיה, הבלגים צריכים ללמוד מכם, תראי איזה אבטחה הייתה פה הערב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כוחות הביטחון בעיר אנטוורפן שבבלגיה, בסמוך לילדים מחופשים, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרב חיים מרגולין, מנכ"ל מרכז רבני אירופה שארגן את הערב הקהילתי, התייחס לחיילים שהוצבו לשמור על המרכז. "נצטרך לראות עוד ועוד מראות כאלה בעקבות המצב שתוקף את אירופה", אמר בצער. "קיימנו הערב מסיבת פורים במתכונת מצומצמת כחלופה לאירוע מאוד גדול שתכננו, שבו ציפינו לאלף משתתפים. הערב הגדול בוטל הן בגלל הבקשה של כוחות משטרה לבטל אירועים גדולים, משום שרמת הכוננות בבלגיה גבוהה ביותר, והן נוכח העובדה שהמשטרה עדיין עסוקה בלמצוא את הטרוריסטים". בנוסף לכך, ציין כי חברי הקהילה לא הרגישו כי "לא נכון לחגוג בקונצרט חגיגי בזמן שאנשי בלגיה נמצאים באבל".

עם זאת, מרגולין ביקש "להעביר מסר לדורות הבאים, שמה שלא יהיה צריך להמשיך את החיים כרגיל". לדבריו, "אין ספק שדאעש וכל המסייעים החדשים הפכו לאיום על הקהילה היהודית באירופה, בפרט על זו שבבריסל, כי רבים מהטרוריסטים נמצאים בעיר הזאת. חג הפורים מסמל תקופה מאוד קשה שעברה על העם היהודי ובסופו של דבר התהפכה לטובה. על אף שגם עכשיו עברנו תקופה קשה היה חשוב לנו לציין את חג פורים, כדי להראות שגם את המצבים הקשים אפשר להפוך לאירועים טובים יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully