וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסוריה, לצרפת - ואז לבלגיה: כך חמקו המחבלים מידי הרשויות במשך שנים

24.3.2016 / 0:43

הם דילגו בין גבולות במזרח התיכון ובאירופה, שכרו דירות בשמות בדויים ואחסנו חומרי נפץ ודברי תעמולה. חלקם אף נעצרו. אך בסופו של דבר דווקא מעצרו של חברם - המחבל מפריז, שגרם להם לשנות את תכניותיהם ולהתפוצץ בבריסל, הוא שחשף אותם כפעילי טרור

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

ביומיים האחרונים הפך המחבל השלישי מנמל התעופה בבריסל לתעלומה הגדולה ביותר באירופה. אחרי שסלאח עבד א-סלאם, שברח מזירת המתקפה בפריז בחודש נובמבר, נלכד בפשיטה מיוחדת בסוף השבוע האחרון בפרברי בריסל, מנהלות כעת הרשויות בבלגיה מצוד חדש. הפעם, בעקבות המחבל שנמלט מזירת הפיגועים בבירה הבלגית. בהתחקות אחר עקבותיו של מי שדווח תחילה כמחבל שנמלט ונחשב ל"מהנדס" חגורות הנפץ של הפיגועים בבירת צרפת, התחזק הקשר בין שרשרת הפיצוצים שהרעידה שלשום בבוקר את מקום מושבו של האיחוד האירופי לבין הפיגועים בפריז.

במסיבת עיתונאים שכינסה התביעה הכללית בבלגיה לא אושרה זהותו של החשוד שתועד במצלמות האבטחה כשהוא לבוש במעיל לבן ונושא מזוודה על גלגלים, שככל הנראה הכילה מטען נפץ. אולם, כלי התקשורת במדינה דיווחו כי מדובר בנג'ם עשראווי בן ה-25. עם זאת, הערב דווח בכמה כלי תקשורת כי עשראווי הוא אינו המחבל שנמלט אלא המחבל המתאבד הנוסף בנמל התעופה של בריסל. לדיווח זה אין עדיין אימות ודאי מצד הרשויות הבלגיות.

מתקפת הטרור בבריסל - כל העדכונים:
"מי היה מאמין שמכינים כאן פצצות?": ביקור בשכונת המחבלים מבריסל
ארדואן: גירשנו את אחד המחבלים לאירופה, בלגיה התעלמה מהתרעותינו
עשרות פניות לישראל בעקבות הפיגוע: עזרו לנו לאבטח את נמלי התעופה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המחבל שנמלט מנמל התעופה מימין, איברהים ברכאווי במרכז ונג'ם שערוואי משמאל/מערכת וואלה!, צילום מסך
עשראווי חצה בזהות בדויה את הגבול שבין הונגריה לאוסטריה בחודש ספטמבר האחרון, לצד עבד א-סלאם

עשרוואי, שלמד הנדסת חשמל, היה מבוקש עוד לפני המתקפה בבריסל, בחשד שהיה קשור למחבל הנמלט מפריז, עבד א-סלאם. ה-DNA של עשרוואי אותר בכל חגורות הנפץ ששימשו את המחבלים מסדרת פיגועי הירי וההתאבדות של 13 בנובמבר בפריז, כמו גם בדירה בבריסל, שם הן הוכנו.

ככל הידוע, עשרוואי טס לסוריה כבר ב-2012, כחלק מהקבוצה הראשונה שיצאה מהמדינה כדי להצטרף ללחימה במדינה לצד ארגוני הג'יהאד העולמי. עוד דווח כי הוא חצה בזהות בדויה את הגבול שבין הונגריה לאוסטריה בחודש ספטמבר האחרון, לצד עבד א-סלאם ואדם נוסף - מוחמד בלקאיד. השלושה, שהיו יחד בסוריה, נעצרו במעבר הגבול ושוחררו.

אותו בלקאיד, מהגר בלתי-חוקי מאלג'יריה החשוד במעורבות בפיגועים בפריז, נורה למוות במהלך פשיטה שהתרחשה בשבוע שעבר בפורה, פרבר אחר של בריסל. הוא הלווה כסף לבת דודתו של עבד אל-חמיד אבאוד - מי שנחשב ל"מוח" של הפיגועים בפריז - והשניים פוצצו את עצמם במהלך פשיטה של המשטרה על דירה בסן דני, פרבר של הבירה הצרפתית, חמישה ימים לאחר מתקפת הטרור. גם בדירה שבה הסתתר בלקאיד אותר ה-DNA של עשרוואי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
טקס אזכרה ברחוב בבריסל לזכר הנרצחים בפיגועי הטרור בעיר. רויטרס
מתפללים בזירת הפיגוע בבריסל/רויטרס

מדירה פריזאית זו נמלטו האחים איברהים וחאלד בכרוואי - שניים משלושת המחבלים המתאבדים מהפיגועים שלשום - ככל הנראה יחד עם עבד א-סלאם. לפי רשת RTBF הבלגית, חאלד בן ה-27 השתמש בזהות בדויה כדי לשכור כמה דירות שבו הסתתרו חשודים בטרור. הוא שכר את הדירה בפורה, שבה חוסל בלקאיד, ולפי ההערכות, הוא אף שכר דירת מבטחים בעיר שרלרואה שבדרום בלגיה, שגם בה תוכננו פרטי המתקפה בפריז.

שני האחים היו ידועים למשטרה בשל עברם הפלילי. חאלד נכלא ב-2011 בשל גניבת רכב ואילו אחיו איברהים בן ה-30 נשלח למאסר ב-2010 לאחר שירה לעבר שוטרים. אתמול הודיעה התביעה בבריסל כי שני האחים, הידועים למשטרה בשל עברם הפלילי, זוהו באמצעות ה-DNA שלהם, שאותר בזירות הפיצוצים בנמל התעופה ובמטרו.

המעצר של המחבל מפריז שזירז את הפיגוע

רק מעצרו של עבד א-סלאם שפך אור על מעורבותם בפעילות טרור. מהלך שמחזק את ההשערה שהפיגועים שלשום הוצאו לפועל מחשש שעבד א-סלאם יחשוף בחקירתו את חברי התא שלא נתפסו מאז 13 בנובמבר ורקמו מתקפות טרור נוספות.

המלך הבלגי פיליפ והמלכה מטילד בטקס לזכר הנרצחים בתחנת המטרו מלביק בבריסל. רויטרס
המלך פיליפ והמלכה מתילד מניחים זרים/רויטרס
"אני כל הזמן במנוסה, לא יודע מה לעשות יותר, מחפשים אותי בכל מקום, לא בטוח יותר ואם אסתובב חופשי אני עלול לשבת ליד עבד א-סלאם בתא"

אתמול התברר כי לרשויות הבלגיות היה מידע רגיש על איברהים, אולם הוא נפל בין הכיסאות. במסיבת עיתונאים שכינס אתמול נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הוא טען כי איברהים גורש מארצו בחודש יוני אשתקד. הוא הועבר להולנד לפי בקשתו ובשלב מסוים היה בידי הרשויות הבלגיות, שגם ידעו על גירושו. בסופו של דבר, הרשויות שחררו אותו משום שלא חשדו כי יש לו קשר לטרור.

אם לא די בכך, בצוואה שאותרה במחשבו האישי של איברהים נכתב רמז נוסף לכך שהמחבלים חששו מחקירתו של עבד א-סלאם. "אני כל הזמן במנוסה, לא יודע מה לעשות יותר, מחפשים אותי בכל מקום, לא בטוח יותר ואם אסתובב חופשי אני עלול לשבת לידו בתא", כתב בצוואתו. איברהים ככל הנראה התייחס לכך שעבד א-סלאם עלול להסגיר פרטים עליו לידי החוקרים.

שכונת שארבק בבריסל בה נתפסו אתמול חומרי נפץ ודגל דאעש. באמצעות מצלמת וואווי, דנה ירקצי
"אני כל הזמן במנוסה", כתב המחבל בצוואה שהותיר. שכונת שארבק, היום/דנה ירקצי, באמצעות מצלמת וואווי

המחשב ובו הצוואה נמצאו בפח אשפה בשכונת שארבק שבבירה בסמוך לבניין מגורים – כתובת שאליה הגיעו כוחות הביטחון בעקבות מידע שסיפק נהג מונית שהסיע את המחבלים לנמל התעופה. הנהג זיהה אותם לאחר שתמונותיהם הופצו בתקשורת והעביר לרשויות את כתובת האיסוף.

בפשיטה על הדירה התגלו 15 קילו חומרי נפץ, 150 ליטרים של אצטון ו-30 ליטרים של מי חמצן - חומרים המשמשים להכנת פצצות טריאצטון מאולתרות - אותן פצצות ששימשו את המחבלים מפריז וככל הנראה גם את אלו מבריסל. חומרים דומים התגלו בפשיטה אחרת שערכו כוחות הביטחון בשכונה, עוד בחודש דצמבר, אז הוצא לראשונה צו המעצר לעשרוואי.

(עדכון ראשון: 22:35)

טקס אזכרה ברחוב בבריסל לזכר הנרצחים בפיגועי הטרור בעיר. רויטרס
טקס אזכרה ברחוב בבריסל לזכר הנרצחים בפיגועי הטרור בעיר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully