וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבלים ניצלו פרצה במערך הביטחון: "החלום הרע של כל איש אבטחה"

דב גיל-הר

22.3.2016 / 0:18

ראש אגף הביטחון לשעבר באל על אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי הנקודה שבה אירע הפיגוע, ליד דלפקים של חברת "אמריקן איירליינס", הוא העקב אכילס של מעגל האבטחה. לגבי שינוי נהלים בעקבות הפיגוע: "יחל בידוק פרטני, הנוסעים לא ישמחו"

עריכה: ניר חן

"מיקום הפיגוע בתוך שדה התעופה בבריסל הוא חלום רע של כל איש אבטחת תעופה", כך אמר אתמול (שלישי) טוביה ליבנה, לשעבר ראש אגף הביטחון באל על, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. ליבנה התייחס לכך שהפיגוע בנמל התעופה התרחש בסמוך לדלפקים של חברת התעופה "אמריקן איירליינס" באולם ההמראות. "המקום הזה נחשב לבטן הרכה מכיוון שעד הדלפק, שבו עושים רישום לטיסה, כמעט לא נעשות בדיקות ביטחון והפרצה הזאת קוראת למחבל", הסביר.

ליבנה ציין כי ברוב העולם האבטחה עד הדלפק הרישום היא רופפת, "כי כל דרך אחרת מאוד מסבכת את הפעילות השוטפת". "אני מניח שעכשיו יהיה מעין חוסר אונים ויתחיל בידוק פרטני של נוסעים, שלא יאפשר לטיסות להמריא בזמן אם בכלל. זה לא הולך להיות משהו שמח לנוסעים בלשון המעטה. אני מניח שהממשלות יהיו מוכנות להשקיע את הכסף הנחוץ לאבטחה", הוסיף.

לדבריו, רמת האבטחה בנמל התעופה בן גוריון היא מודל לחיקוי. "יש ניסיונות בעולם להגיע לרמת האבטחה שיש בנתב"ג", אמר, אך סייג והזכיר כי "ההיקפים שם לא דומים למצב בישראל. אם תיקח את שדה התעופה בגרמניה, הם משתדלים להיות דומים למצב האבטחה בישראל, אבל הכמויות של הנוסעים שם אדירות שונות לחלוטין".

עוד בנושא:
פשיטות נרחבות בבלגיה: פצצה ודגל דאעש נמצאו בדירה בבריסל
יעלון: המתקפה בבריסל – מלחמת עולם שלישית נגד ערכי המערב
הכפפות, המחבל שברח וההתרעה מפני דאעש: מאחורי הטרור בבריסל

זירת הפיצוץ בשדה התעופה בבריסל. רויטרס
זירת הפיצוץ בבריסל, היום/רויטרס

ליבנה הסביר כי גם טיסות שבהן יש להחליף מטוס לפני ההגעה ליעד מהוות בעיית אבטחה, ולטענתו יש טיסות רבות מסוג זה באירופה. "טיסות טרנזיט מהוות בעיה כי כאשר מגיעים לשדה תעופה באירופה ממדינה לא כל כך מפוקחת, אז על המטוס יכול להיות הכול, למשל מחבלים ואמצעי לחימה. כבר היו דברים מעולם, כולל בבלגיה. היה לנו פעם סיפור כזה אפילו בדלפק של אל על", אמר.

כמו כן, ליבנה הסביר כי "על אף שבישראל הבידוק שונה מבשאר העולם, עדיין צריך לקחת בחשבון כי אין מאה אחוז אבטחה". כדוגמה לכך ציין כי בשנת 1985 "היה פיגוע בדלפקי אל על ברומא ובווינה, פיגוע מתואם שקצת מזכיר את הפיגוע המתואם שאירע היום בבריסל - בשדה התעופה וגם במטרו". בווינה וברומא נהרגו בסך הכול 16 בני אדם.

מכך, לדעתו, אפשר ללמוד כי "כבר אז הדלפקים היו יעד לפיגוע, אבל היום הימים שונים ואי אפשר להשוות את המצב למה שהיה בעבר. אפשר להעריך שזרם הפליטים לאירופה החדיר עשרות של מחבלים ואת הפירות ראינו כבר בפריז ובבריסל, ולצערי נראה את זה במקומות נוספים. באיסטנבול זה עוד יותר קל כי טורקיה גובלת בסוריה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
נמל התעופה בן גוריון, 22 במרץ 2016. מאצ'י הוף
"עד הדלפק כמעט לא נעשות בדיקות ביטחון". נתב"ג, היום/מאצ'י הוף

בסדרת הפיגועים נהרגו יותר מ-30 בני אדם ונפצעו יותר מ-200. האירוע הראשון התרחש בנמל התעופה "זווטנם" בעיר, כשמחבל מתאבד התפוצץ באולם ההמראות. כתוצאה מכך נהרגו לפחות עשרה בני אדם ועוד כ-90 נפצעו. לפי הדיווחים, לפני הפיצוץ נשמעו קולות ירי וקריאות בערבית.

כשעה לאחר מכן, אירע פיצוץ נוסף בתחנת הרכבת התחתית "מלביק" בעיר, הסמוכה למשרדי האיחוד האירופי. לפי כלי התקשורת במדינה, לפחות 20 בני אדם נהרגו ועוד 130 נפצעו. בעקבות הפיגוע, תנועת המטרו, הרכבות והאוטובסים בכל העיר הושבתה.

(עדכון ראשון: 22:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully