וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכפפות, המחבל שברח וההתרעה מפני דאעש: מאחורי הטרור בבריסל

חקירת שני הפיגועים בבירה הבלגית מעלה כי שני המחבלים בנמל התעופה עטו כפפות, ככל הנראה כדי להסתיר את לחצני חגורות הנפץ. חשוד נוסף ככל הנראה ברח. קבלת האחריות של דאעש על הפיגוע מחזקת את ההתרעה העיראקית שהפיגוע תוכנן במעוזם בסוריה

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל ומתן חדד

מתקפת הטרור המשולבת בבריסל, שגבתה אתמול (שלישי) את חייהם של לפחות 30 בני אדם וגרמה לפציעתם של יותר מ-200, הובילה לחקירה חובקת עולם בניסיון לגלות מי עומד מאחורי הפיגועים בנמל התעופה ובתחנת המטרו. בשעות אחר הצהריים קיבל ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אחריות על המתקפה, שלטענתו, באה בתגובה למעורבות בלגיה בקואליציה הבינלאומית נגד הארגון בסוריה. לדברי הארגון, "בתגובה לתוקפנות יבואו ימים שחורים".

התביעה הפדרלית מסרה כי פשיטות נערכות בכל רחבי בלגיה אחר חשודים בטרור. במקביל, פרסמה משטרת בלגיה צילום ממצלמת אבטחה של חשוד שהצליח לברוח מנמל התעופה, וביקשה מהציבור לסייע במידע שיכול להביא לפענוח הפיגוע בנמל התעופה זוונטם. לפי המשטרה, החשוד, שנראה לבוש בבגדים לבנים, ככל הנראה קשור לפיצוץ שהוביל למותם של 14 בני אדם.

לפי התובע הפדרלי, השניים האחרים פוצצו את עצמם במקום, שכן הם עוטים כפפות שייתכן שהסתירו את מפעילי הפצצות. הרשויות זיהו אותם. תמונה זו הופצה אתמול ברשתות החברתיות, אך רק כעת אישר התובע הפדרלי כי האיש בלבן הוא מושא חקירת המשטרה. בשעות האחרונה נטרלו חבלני משטרת בלגיה פצצה נוספת שלא התפוצצה בנמל התעופה.

מתקפת טרור בבריסל - סיקור מיוחד:
טראמפ על הפיגועים בבריסל: "בכנות, יש לנו בעיה עם המוסלמים"
"תישארי איתנו": תיעוד רגעי האימה לאחר הפיצוץ בשדה התעופה בבריסל
ראש הממשלה לוועידת איפא"ק: "יש קשר בין המתקפה בבריסל לטרור בישראל"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האיש בלבן - המחבל שברח, השניים האחרים ככל הנראה פוצצו את עצמם/מערכת וואלה!, צילום מסך

כחלק ממאמצי החקירה, מסר היום גורם אמריקני רשמי לסוכנות אי-פי כי במערכת הביטחון מאמינים כי לפחות מזוודת נפץ אחת התפוצצה בנמל התעופה. מוקדם יותר דווח כי באחת מהפצצות היו מסמרים שהגבירו את אפקט הפגיעה. הגורם האנונימי אישר את ההצהרה של בריסל לפיה ישנה ראיה מוצקה לכך שגם מחבל מתאבד התפוצץ בנמל התעופה. הוא אמר כי חומרי הנפץ שנראו בבריסל היו מתוחכמים מאוד ושהחוקרים יבחנו אותם כדי לראות אם מאפייניהם דומים לאלה שבהם נעשה שימוש בפריז בשנה שעברה.

אחרי שעות שבהן הורו הרשויות לתושבי בריסל להישאר בבתיהם, החלו אזרחים לצאת לרחובות. פיטר מרטנס ממרכז המשבר הבלגי אמר כי "האיום מפני תקיפות נוספות עדיין אמתי ורציני", אך תושבי הבירה יכולים לחזור לרחובות ותחנות הרכבת נפתחות מחדש. עם זאת, הודיע כי נמל התעופה בבריסל "יישאר סגור עד מחר".

פלורנס מולס, מנהלת התקשורת של נמל התעופה, הגנה אתמול על הסדרי הביטחון בשדה. בריאיון לסוכנות אי-פי אמרה כי אזור הטרמינל פתוח, ולכן ייתכן שלא היו בדיקות של מזוודות הנוסעים בכניסה אליו, שכן התקנות האירופיות אינן דורשות לסגור את האזור. לדבריה, לנמל התעופה אין את היכולת או הסמכות להטיל מגבלות כאלה בכניסה לנמל התעופה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שוטרים מאבטחים תחנת רכבת בבריסל בעקבות הפיגועים בעיר. רויטרס
אפשר לחזור לרחובות בריסל. שוטרים בבירה הבלגית/רויטרס

קבלת האחריות של ארגון דאעש על הפיגועים מתיישבת עם ההתרעות שהתקבלו לגבי פעולות טרור על יבשת אירופה. גורם מודיעין עיראקי אמר כי מקורות בעיר א-ראקה, מעוז דאעש בסוריה, אמרו כי הארגון מתכנן פעולות טרור באירופה זה יותר מחודשיים ועשוי לפגוע בנמלי תעופה ובתחנות רכבת. הגורם אמר לאי-פי כי עיראק הודיעה למדינות אירופה על התכניות הללו. עם זאת, "בריסל לא הייתה חלק מהתכניות של הארגון".

הוא סיפר כי לוחמי דאעש שינו את המבצע שלהם והעבירו אותו לבריסל בשל "מעצרו של סאלח עבד א-סאלם", המחבל מפריז שנעצר ביום שישי בבירה הבלגית. גורם מודיעין נוסף אמר כי "דאעש מאחורי המבצע הזה והוא תכנן אותו בראקה לפני חודשיים. יש שלושה מחבלים מתאבדים שיבצעו מתקפה נוספת".

זירת הפיצוץ בשדה התעופה בבריסל. רויטרס
נמל התעופה בבריסל, דקות אחרי אחד הפיצוצים/רויטרס

מומחים טוענים כי התופת שאירעה היום בבריסל מראה כיצד דאעש עדיין מסוגל לבצע מתקפות רבות נפגעים באירופה למרות הפשיטות המשטרתיות על אנשיו. גורם ביטחוני צרפתי אמר לסוכנות הצרפתית כי המתקפות ככל הנראה אינן נובעות ישירות ממעצרו של עבד א-סלאם, המחבל מפריז.

דאעש מעולם הכיר במעורבותו של עבד א-סלאם, ככל הנראה משום שהוא התחרט ולא פוצץ את עצמו כמתוכנן. ייתכן שהפיגועים שאירעו אתמול באו בתגובה לפשיטות המשטרתיות בבלגיה שהחלו עוד לפני הפיגועים בפריז. "הם רוצים להראות: 'עצרתם כמה מאתנו, אבל אנחנו עדיין כאן. אתם לא יכולים לעצור אותנו'".

(עדכון ראשון: 18:45)

הנחת פרחים בבריסל לזכר קורבנות הפיגועים בעיר. רויטרס
מניחים נרות ופרחים בבריסל/רויטרס
בידוק ביטחוני ברחובות בריסל בעקבות הפיגועים בעיר. רויטרס
בדיקות קפדניות בבלגיה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully