וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלון הזמן שנוצל בטרם "מכרה הזהב" ידבר: הקשר בין המחבל מפריז לפיגועים

22.3.2016 / 0:16

תא הטרור שהוציא לפועל את סדרת הפיגועים בבירת האיחוד האירופי פעל מהר - לפני שסלאח עבד א-סלאם, שנעצר ביום שישי, יחשוף את תכניתו בחקירות. כעת, מתהדק הלחץ סביב ראש ממשלת בלגיה להחמיר את החקיקה בנוגע לטרור

צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו לרשת; עריכה: מתן חדד, טל רזניק

"זהו יום שחור", הכריז ראש ממשלת בלגיה שארל מישל בעקבות מתקפת הטרור המשולבת בבירה בריסל. "מה שחששנו ממנו אירע", הודה מי שכינס בחודשים האחרונים מסיבות עיתונאים רבות שבהן הזהיר מפני הסכנה האורבת לעיר הבירה, שמארחת את מטות האיחוד האירופי ואת מטה ברית נאט"ו.

חרף הכוחות הרבים שנשלחו לאבטח מוסדות מרכזיים בבריסל, העיר הוכתה היום עם שני פיצוצים קטלניים, שהביאו למותם של לפחות 34 בני אדם ולפציעתם של כ-200 איש נוספים. המתקפה אירעה, ככל הנראה לא במקרה, בזמן שהמשטרה חוקרת במרץ את סלאח עבד א-סלאם, המחבל שנתפס ביום שישי בפרבר מולנבק של בריסל והיה מעורב בפיגועי 13 בנובמבר בפריז.

אחרי תקופה מתוחה והתרעות רבות על פיגועים בעיר, בלגיה נשמה מעט לרווחה בסוף השבוע עם לכידתו של הצעיר ממוצא מרוקאי שלפי ההערכות תכנן את מתקפת הטרור בפריז. בבריסל סבורים שהוא עשוי לשפוך אור על פעילות ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ביבשת. הוא אף כונה "מכרה זהב" של מידע ולפי עורך דינו שיתף פעולה עם חוקריו.

יום דמים בבריסל - עוד כותרות
פשיטות נרחבות בבלגיה: פצצה ודגל דאעש נמצאו בדירה בבריסל
יעלון: המתקפה בבריסל – מלחמת עולם שלישית נגד ערכי המערב
הכפפות, המחבל שברח וההתרעה מפני דאעש: מאחורי הטרור בבריסל

כוחות ביטחון ברחובות בריסל. רויטרס
כוחות הביטחון ברחובות בריסל/רויטרס

לפיכך, אחת האפשרויות שהועלו הן שתא הטרור של דאעש שהוציא לפועל את הפיגועים, עשה זאת דווקא היום מחשש שעבד א-סלאם יחשוף בחקירות את תכניותיו. ייתכן שהתכנון המקורי של המתקפה היה נרחב יותר, אך מפאת קוצר הזמן והחשש שכוחות הביטחון יסכלו אותה מבעוד מועד, היא הייתה מצומצמת יותר בהשוואה למתקפת הטרור בפריז.

בתחילה היה מי שסבר כי הייתה זאת נקמה על מעצרו, ברם מומחי אבטחה במדינה הדגישו כי רמת התכנון של המבצע מקטינה את האפשרות שמדובר בפעולה מאולתרת שתוכננה רק במשך כמה ימים בודדים. נוסף על כך, בתקופה שבה היה א-סלאם במנוסה דווח על כך שגם אנשי "המדינה האסלאמית" מנסים לשים עליו את ידיהם מאחר שהוא לא ביצע את חלקו בפיגועים בפריז ולא השתמש בחגורת הנפץ שלו. לכן, פעולת תגמול עבורו לא נראית הגיונית ושמו לא הוזכר בהודעה שבה קיבל דאעש אחריות על המתקפה בבריסל.

נדמה שהמחבלים ניצלו נקודת תורפה בשדה התעופה ובתחנת הרכבת התחתית, וכך הצליחו לממש את הסיוטים הגדולים ביותר של בלגיה, ששיעור התושבים שיוצאים ממנה וחוברים לדאעש הוא מהגבוהים ביותר באירופה. עתה, מדינות האיחוד, בראשן צרפת ובריטניה - שרק בסוף השבוע דווח בה כי הרשויות מתכוננות לאפשרות של מתקפת טרור בעשרה מוקדים בו-זמנית – צפויות להגביר עוד יותר את הצעדים שנקטו בחודשים האחרונים.

צרפת, המתנהלת בדומה למדינת משטרה מאז אירוע 13 בנובמבר, כבר הודיעה שהיא תשלח שוטרים נוספים לאבטח את הגבולות ואת מרכזי התחבורה הציבורית. בריטניה, שנמצאת על הכוונת של דאעש מאז שהחלה לתקוף את יעדיו בעיראק ובסוריה, הכריזה על מהלכים דומים.

מעצר המחבל סאלח עבד א-סלאם, שהיה מעורב מתקפת הטרור בפריז, בפשיטה בפרבר מולנבק בבריסל. 18 במרץ 2016.. טוויטר, צילום מסך
פעלו מהר לפני שייחשפו. מעצרו של עבד א-סלאם ביום שישי/צילום מסך, טוויטר

בעוד המרדף אחר חשודים במתקפה אתמול נמשך - בפרט אחרי הצעיר בחולצה הלבנה שנצפה במצלמות שדה התעופה לצד שני המחבלים המתאבדים - גדל הלחץ על ממשלתו של מישל להחמיר את החקיקה ביחס לטיפול בטרור. במהלך ארבעת החודשים האחרונים, ספג ראש ממשלת בלגיה לא מעט ביקורת על כך שמתקפת הטרור בפריז תוכננה בלב בריסל, מתחת לאפן של הרשויות. יתרה מכך, המחבל הנמלט עבד א-סלאם אותר לבסוף בעיר, אחרי שבפשיטות ובמבצעים שנערכו מאז נובמבר אשתקד הוא הצליח לחמוק מידי כוחות הביטחון. זאת בין היתר הודות לחוקים מיושנים שמגבילים את הרשויות מביצוע סריקות בבתים פרטיים במהלך שעות הלילה.

"זהו יום עצוב לאירופה", ציינה שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני שעות אחדות לאחר סדרת הפיצוצים ופרצה בבכי. לא רק עשרות ההרוגים והפצועים הפכו את היום לעצוב, אלא גם ניצול הטרגדיה בידי מפלגות הימין הקיצוני ביבשת כדי לעורר שנאה נגד מיעוטים. ברקע משבר המהגרים הקשה, כל אירוע שכזה מתדלק את התמיכה באותן מפלגות ומרחיק את בריסל – העיר שאמורה לסמל את חלום האחדות האירופי – עוד צעד מהחזון המאחד.

(עדכון ראשון: 22:30)

פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי. ירדן, 22 במרץ 2016. רויטרס
"יום עצוב לאירופה". מוגריני/רויטרס
הורדת הדגל לחצי התורן בשגרירות בלגיה במוסקבה לאחר סדרת פיגועים בעיר. רויטרס
החלום מתרחק. דגל השגרירות במוסקבה מורד לחצי התורן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully