וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ בנאום באיפא"ק: "הסכם שלום שייכפה על ישראל יהיה אסון"

22.3.2016 / 2:01

המועמד המוביל במרוץ הרפובליקני ציין כי יפעל לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. עם זאת, הוא יצא נגד החלטה בנושא באו"ם והדגיש: "אטיל עליה וטו". טראמפ הבהיר כי יעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים - וזכה לתשואות. קרוז חתם את דבריו בעברית ואמר: "עם ישראל חי"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

המועמד לייצוג המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, עלה הלילה (שלישי) על הבמה בוועידת השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק והדגיש כי יפעל לקיום מו"מ בין ישראל לפלסטינים, אך לא יתמוך באף גורם שינסה לכפות הסכם בין השניים. "הסכם שנכפה על ידי האו"ם יהיה אסון מוחלט", אמר טראמפ והוסיף כי הנשיא ברק אובמה היה תומך בהחלטה באו"ם לסיום הסכסוך. "אובמה הוא אולי הדבר הכי גרוע שקרה לישראל ואתם יודעים את זה יותר מכולם", הוסיף.

"על ארה"ב להתנגד להחלטה ולהשתמש בזכות הווטו, שבה אשתמש כנשיא בוודאות", התחייב טראמפ. "זו לא הדרך שבה עושים הסכם. עושים הסכם כשהצדדים יושבים יחד, הסכם הוא לא משהו שכופים אותו". בנוגע ליחסו של האו"ם לישראל אמר: "האו"ם אינו ידיד של הדמוקרטיה ושל החופש, הוא לא ידיד של ארצות הברית וממש לא ידיד של ישראל".

טראמפ, שלהפתעת רבים קרא את נאומו מטלפרומפטר על אף שאמר בעבר כל נשיאים לא צריכים להשתמש בהם, ציין כי מיד לאחר שייבחר לנשיאות הוא יפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני מכיר אותו שנים ארוכות", הדגיש המיליארדר מניו יורק והוסיף כי במידה וייבחר לתפקיד הרם הוא יעביר את השגרירות האמריקנית "לבירה הנצחית של העם היהודי". לאחר משפט זה זכה המועמד המוביל לתשואות רמות מהקהל ולקימת כבוד.

עוד בוואלה! NEWS:
קלינטון באיפא"ק: לאחר שאבחר, אזמין את נתניהו לבית הלבן
טראמפ לפני הנאום באיפא"ק: לא מכיר יהודי שלא רוצה הסכם עם הפלסטינים
"המושיע הרפובליקני" פרש, וטראמפ שועט לעבר הניצחון

המועמד הרפובליקני המוביל דונלד טראמפ בוועידת השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בוושינגטון, 22 מרץ 2016. רויטרס
"אפגש עם נתניהו באופן מידי". טראמפ, הלילה/רויטרס

טראמפ התייחס גם לגל הטרור הפוקד את ישראל בחצי השנה האחרונה, ותלה את האשמה במערכת החינוך הפלסטינית. "יום יום ילדים פלסטינים לומדים לשנוא את ישראל ואת היהודים, ובשביל שלום הם צריכים להפסיק עם החינוך לשנאה", אמר. "ישראל לא קוראת כיכרות על שם טרוריסטים, היא לא מחנכת ילדים לדקור פלסטינים באופן רנדומלי. בחברה הפלסטינית, הגיבורים הם רוצחי היהודים, אנו לא ניתן לזה להמשיך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"הסכם הגרעין הוא קטסטרופלי לישראל"

המועמד המוביל התייחס גם להסכם הגרעין שנחתם בין איראן ושש המעצמות, והתחייב לבטל אותו עם כניסתו לבית הלבן. "העסקה הזו היא קטסטרופלית לאמריקה, לישראל ולמזרח התיכון כולו", הדגיש וזכה למחיאות כפיים סוערות. "נתנו פרס לתומכת העיקרית בטרור ולא קיבלנו דבר בתמורה. בחנתי את הנושא לעומק וזו עסקה רעה. העסקה מגבילה את תכנית הגרעין הצבאית לכמה שנים, אך כשזה יפוג לאיראן יהיה כוח לייצור פצצה גרעינית במהירות".

טראמפ ציין כי איראן תומכת בטרור במקומות רבים בעולם, והדגיש כי יפעל לסכל את פעולותיה. "איראן מספקת נשק לגופי הבובות שלה. אנו נחסל את רשת הטרור של איראן שהיא עוצמתית, אך לא עוצמתית כמונו", אמר. "בחמש השנים האחרונות איראן יזמה מתקפות טרור ב-25 מדינות הנפרסות על חמש יבשות. איראן היא מממנת הטרור הגדולה ביותר ונפעל כדי לחסל זאת".

המועמד הרפובליקני המוביל דונלד טראמפ בוועידת השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בוושינגטון, 22 מרץ 2016. רויטרס
"נחסל את רשת הטרור של איראן". טראמפ בוועידת איפא"ק/רויטרס

לפני נאומו, קרא טראמפ במסיבת עיתונאים שכינס באתר בנייה בוושינגטון הבירה למדינות המקבלות סיוע צבאי מארצות הברית "לשלם עליו". לדבריו, "יש לי כבוד גדול למדינות אלה. אני רוצה שהן ישלמו לנו. אני חושב שגם ישראל תעשה זאת. יש מדינות רבות שיכולות לשלם, ובגדול". זאת, על רקע המגעים להבטחת חבילת סיוע אמריקנית לישראל למשך עשור.

אלא שבריאיון לרשת CNN, ניסה טראמפ לקרוץ לקול הפרו-ישראלי בארצות הברית, והבטיח להעביר את השגרירות האמריקנית בישראל לירושלים, במקום מיקומה הנוכחי בתל אביב. השגרירויות הזרות בישראל אינן ממוקמות בירושלים בשל החשש כי הדבר יתפרש כהכרה בריבונות הישראלית על ירושלים כולה.

המועמד לייצוג המפלגה הרפובליקנית טד קרוז בנאומו בוועידת איפא"ק, מרץ 2016. רויטרס
"עם ישראל חי". קרוז באיפא"ק, הלילה/רויטרס

בהמשך הוועידה עלה לבמה גם יריבו המרכזי של טראמפ, טד קרוז מטקסס. גם הוא התחייב להעביר את שגרירות ישראל לירושלים, ואמר כי יפעל לסיכול החלטה באו"ם בנוגע להקמת מדינה פלסטינית. "אם תהיה החלטת או"ם על מדינה פלסטינית, אטוס בעצמי לניו יורק כדי להטיל עליה וטו", ציין. "אולי להפתעת הדובר הקודם, 'פלסטין' לא הייתה קיימת עד 1948", אמר קרוז בהתייחס לשימוש של טראמפ במונח במהלך נאומו.

בנוגע להסכם הגרעין עם איראן, אמר קרוז כי הוא "מעניק מעל למאה מיליארד דולרים לאייתולה חמינאי, תומך הטרור הגדול בעולם, בעוד אנו מעניקים לישראל שלושה מיליארד". לדבריו, "איראן ממשיכה לערוך ניסוי בטילים, בהם כאלה שעליהם נכתב בפרסית ובעברית כי על ישראל להימחק מהעולם. שמע את דברי חמינאי – אם אהיה נשיא ואיראן תערוך ניסוי טילים, אנו ניירט אותם". את דבריו חתם קרוז במשפט בעברית: "עם ישראל חי".

המועמד הרפובליקני ג'ון קייסיק בוועידת השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בוושינגטון, 22 מרץ 2016. רויטרס
"חסר פשרות בנוגע לתמיכה בעם היהודי". קייסיק, הלילה/רויטרס

גם המועמד ג'ון קייסיק, שעד כה לא זכה להצלחה רבה בבחירות המקדימות לראשות המפלגה הרפובליקנית, נאם בוועידה והצהיר בפני הקהל הרב כי הוא "חסר פשרות" בכל הנוגע לתמיכתו בעם היהודי. "ביום הראשון בחדר הסגלגל, אקים צוות מומחים שיבטיח את ביטחונה של ארצות הברית ושל בעלות בריתה, כולל ישראל", אמר והוסיף: "נביס את דאעש בסוריה ובעיראק, ונעזור לישראל לקטוע את העברת הנשק מאיראן לחיזבאללה ולחמאס".

הוא התייחס לגל הטרור הפוקד את המדינה, ואמר כי "לא מדובר במעשים ספונטניים של מחבלים בודדים". לדבריו, "זו תוצאה של תרבות של מוות, שהרשות הפלסטינית וקודמיה קידמו במשך יותר מ-40 שנים. ילדים פלסטינים גדלים בתרבות שמקדשת מוות". בנוגע לפתיחה במו"מ לשלום בין הצדדים אמר: "אין סיכוי לשלום עד שהפלסטינים יכירו בזכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית. אם הם באמת רוצים שלום עם ישראל, הפלסטינים חייבים להפסיק לקדם תרבות של שנאה".

סנדרס: "אבסורד שבממשלת נתניהו חושבים שבנייה בגדה תביא לרגיעה"

המועמד ברני סנדרס אמנם לא נאם בוועידת איפא"ק, אך הוא התייחס ליחסים בין ארצות הברית וישראל במהלך נאום שנשא בסולט לייק סיטי שביוטה. בניגוד ליריבתו קלינטון ולמתמודדים הדמוקרטיים, סנדרס העביר ביקורת על ממשלת נתניהו ועל ההחלטה להכריז על 2,340 דונמים ביהודה ושומרון כאדמות מדינה. "אני מצטרף לרוב הקהילה הבינלאומית, בהם האיחוד האירופי ומחלקת המדינה האמריקנית, ומביע דאגה מהפקעת 2,340 דונמים בגדה המערבית, שמערערת את תהליך השלום ואת ביטחון ישראל", אמר.

לדברי סנדרס, "זהו אבסורד שגורמים בממשלת נתניהו מציעים כי בניית התנחלויות נוספות בגדה היא התגובה הראויה לגל האלימות האחרון. כמו כן, אין זה מתקבל על הדעת שממשלת נתניהו מחליטה להקפיא מאות מיליוני שקלים מהמסים של הפלסטינים".

ברני סנדרס, אריזונה, ארה"ב. 15 במרץ 2016. רויטרס
"יצאתי נגד הריגת אזרחים במהלך מבצע 'צוק איתן'". סנדרס/רויטרס

סנדרס הדגיש כי הוא ימשיך לתמוך בישראל, וכי הוא מגנה בכל תוקף את עמדתו של חמאס לפיה לישראל אין זכות קיום. הוא אמר כי על הצדים לחדש את תהליך השלום, וציין כי במסגרת הסכם עתידי הפלסטינים חייבים להכיר בזכות הקיום של ישראל ולהפסיק את המתקפות נגד אזרחיה. עם זאת, הוא ציין כי השלום ידרוש פינוי התנחלויות והסרת המצור מעל רצועת עזה.

כמו כן, סנדרס ציין כי "לצד התמיכה בישראל, יצאתי נגד הריגת כ-1,500 אזרחים במהלך מבצע 'צוק איתן' ופציעתם של רבים אחרים. אני מגנה התקפה של בתי חולים, בתי ספר ומחנות פליטים".

הילארי קלינטון בכנס איפא"ק השנתי בוושינגטון, 21 במרץ 2016. AP
"אנחנו חייבים מישהו יציב". קלינטון בוועידת איפא"ק, היום/AP

בנאומה מוקדם יותר היום בפני כ-18 אלף באי הוועידה, הביעה שרת החוץ לשעבר והמועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון ביקורת חריפה על קו המדיניות שמציג טראמפ, בין היתר בנוגע לישראל. לדבריה, "למען ביטחונה של ישראל ושל העולם, אנחנו חייבים שארצות הברית תישאר מנהיגה עולמית מכובדת, שמסוגלת להתמודד עם מאמצים לתקוף או לבודד את ישראל. האלטרנטיבה אינה עולה על הדעת".

"אנחנו חייבים מישהו יציב", הוסיפה. "לא נשיא ש'ניטרלי' ביום שני, 'פרו ישראלי' ביום שלישי, ומי יודע מה ביום רביעי, כי הכל נתון למו"מ", בעקיצה לדבריו של טראמפ. "חברים יקרים, ביטחונה של ישראל אינו נתון למשא ומתן", הדגישה.

(עדכון ראשון: 22:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully