וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המושיע הרפובליקני" פרש, וטראמפ שועט לעבר הניצחון

16.3.2016 / 12:30

מרקו רוביו, שנחשב לתקווה הגדולה של המפלגה הובס בפלורידה ויצא מהמרוץ. המושל קייסיק, שזכה במגרשו הביתי באוהיו ינסה להרוויח מההפקר, אך הסיכויים לעצור את המיליארדר קטנים. קלינטון, מצדה, כבר מכוונת את חציה לעבר טראמפ

עריכה: ניר חן

בשלב מסוים של ליל הבחירות המקדימות שהתקיימו אמש (שלישי) בחמש מדינות סופות, כשההפסד של מרקו רוביו במדינת הבית שלו פלורידה הפך לעובדה מוגמרת, החלה להסתובב ברשתות החברתיות תמונת השער שלו ממגזין טיים. רק לפני שנתיים וחצי, בספטמבר 2013, הקדיש המגזין היוקרתי את כתבת השער שלו לסנאטור עם הכיתוב "המושיע הרפובליקני".

אמש, המרוץ לנשיאות של "המושיע" נגמר הרבה יותר מוקדם מהצפוי. בראש ובראשונה מדובר פה בעניין הסמלי - ההפסד המשפיל במדינת הבית, אבל לא רק - החל מאתמול, הפריימריז הרפובליקניים נכנסו למתכונת של "המנצח לוקח הכל" בחלק גדול מן המדינות, להבדיל מההתמודדויות עד כה, שבהן הצירים התחלקו בין המועמדים באופן פרופורציונלי לקולות שהשיגו, מה שהופך את קצב ההתמודדות למהיר יותר ואכזרי יותר. רוביו קיווה כי קופת הצירים הענקית של פלורידה - 99 מתוך 1,237 הדרושים לזכות במועמדות המפלגה, תעלה אותו בחזרה על דרך המלך ותאפשר לו לחזור למשחק. לא רק שזה לא קרה, הוא אפילו לא היה קרוב.

עוד על הבחירות המקדימות בארה"ב
ניצחונות גדולים לקלינטון ולטראמפ ב"מיני סופר טיוזדיי", רוביו פרש
התקריות האלימות בכנסיו של שליח הגזענים לוושינגטון הן רק ההתחלה

דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בפלורידה, 15 במרץ 2016. GettyImages
מי יעצור אותו? טראמפ חוגג את ניצחונו הגדול בפלורידה, הלילה/GettyImages

מי שינסה להרוויח מן ההפקר כעת הוא מושל אוהיו ג'ון קייסיק. הטקטיקה שלו הייתה ברורה: להחזיק מעמד עד ההצבעה במדינת הבית שלו ולנסות להתחיל לצבור משם את המומנטום. זה עבד. הניצחון שלו אמש הניב לו מספר נאה של 66 צירים, שהחזיר לו מעט צבע ללחיים. כשהוא במצב רוח מרומם, התייצב המושל באולם כדורסל מקומי והפגין את כישוריו בזריקה לסל מעבר לקשת שלוש הנקודות, בזמן שהוא ממתין לשאת את נאום הניצחון. כשזכייתו כבר הפכה לעובדה מוגמרת, התייצב בפני תומכיו והבטיח להם שיישאר במרוץ עד הסוף בדרך להבטיח את המועמדות מטעם המפלגה הרפובליקנית.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

מפה תוצאות הפריימריז: לחצו על המדינה כדי לראות מי זכה בה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשנשאל על ידי וולף בליצר מרשת CNN כיצד יצליח להדביק את הפער העצום מטראמפ, השיב: "יש עוד אלף צירים לחלק. נעבוד בכל רחבי המדינה, ממזרח למערב. אמרו שלא נהיה במקום הזה, ולאלה שאוהבים את האנדרדוג, את האדם שיכול להגיע מהתחתית ועד למעלה - נותרו כעת רק שלושה, זה די מגניב ואנחנו מתרגשים". קייסיק, שנותר הרפובליקני המתון היחיד במרוץ לאחר פרישתם של רוביו, של כריס כריסטי - שחבר לטראמפ ושל ג'ב בוש, יקווה כעת לנקז אליו את קולותיהם של המתנגדים למיליארדר, שעד כה התפצלו בין כמה מועמדים. זאת על רקע הסלידה שיש לרבים בממסד הרפובליקני ממי שמסתמן כרגע כמועמד הוודאי לנשיאות מטעמם.

התקווה של מושל אוהיו, ובמידה לא מבוטלת של אחרים במפלגה ששמם הוזכר כמי שעשויים להיכנס למרוץ יש מאין, היא כי טראמפ לא יצליח להגיע עד לוועידת המפלגה בחודש יולי למספר הקסם של 1,237 צירים, וגם אם יגיע לשם עם יתרון מובהק על המתחרים, המועמדות לא תהיה בכיס שלו מה שישאיר פתח לסחר-מכר בין יתר המועמדים. עם זאת, הסיכוי לכך נמוך מאוד. איל הנדל"ן שועט לפי שעה בכל הכוח בדרך לניצחון, אבל מבחינה טקטית לא נותרו למתנגדיו במפלגה עוד המון אופציות אחרות.

מושל אוהיו ג'ון קייסיק חוגג את ניצחונו בפריימריז במדינה, 16 במרץ 2016. רויטרס
הצבע חזר ללחייו. מושל אוהיו קייסיק חוגג את ניצחונו במדינה, הלילה/רויטרס

כעת, נכנס המרוץ הרפובליקני לסוג של תרדמת, עם כמה מדינות מסדר גודל קטן עד בינוני שבהן יתקיימו הבחירות הבאות. ההזדמנות הקרובה לבחון את הטקטיקה של קייסיק תהיה ב-19 באפריל, בהצבעה במדינת הבית של טראמפ, ניו יורק, שם יעמדו על הכף 95 צירים, וב-26 באפריל, אז ייערכו פריימריז בחמש מדינות שבהן יחולקו 172 צירים. אם המועמד המוביל יעבור בהצלחה את שני הימים האלה, הוא יהיה במרחק נגיעה מהבטחת ראשות המפלגה באופן סופי. אם לשפוט לפי הנצחונות הגדולים שלו אמש, אחרי אחד השבועות הקשים ביותר שהיו בקמפיין שלו שכללו שלל תקריות והתפרעויות בכנסים, הרי שלא בטוח שיש משהו שיכול לעצור אותו.

ואולם, עוד מוקדם לנבא כיצד תשפיע פרישתו של רוביו מהמרוץ. אם במדינות מסוימות יעברו תומכיו של הסנאטור כאיש אחד למי משני המועמדים האחרים, הרי שטראמפ עלול להיות בבעיה. עם זאת, כל עוד מדובר במרוץ תלת-ראשי, שבו משתתף גם הסנאטור הטקסני טד קרוז, קיימת אפשרות לא מבוטלת כי קולות מחנה ה"אנטי טראמפ" במפלגה יתפצלו בין השניים, מה שדווקא יסייע למיליארדר מניו יורק. באופן פרדוקסלי, הניצחון של קייסיק באוהיו, והנצחונות הקודמים של קרוז, שגרמו לשניים להישאר במרוץ, טובים לטראמפ משום שהם מבטיחים שההצבעה של מתנגדיו תתפזר בין שני מועמדים, במקום שהמפלגה תתייצב מאחורי איש אחד, נגדו.

קלינטון כבר מכוונת את חציה לעבר נובמבר

בזמן שבמפלגה הרפובליקנית העסק תזזיתי וקצבי, נראה שאצל הדמוקרטים המצב מנומנם למדי. המומנטום שממנו נהנה ברני סנדרס בשבועות האחרונים הולך ודועך והילרי קלינטון משייטת לעבר הניצחון בקלילות. כדי להבטיח את מועמדות המפלגה הדמוקרטית נדרשים 2,383 צירים ולשרת החוץ לשעבר כבר יש 1,561, כמעט כפול מהסנאטור היהודי מוורמונט שגרף רק 800.

וכך, בזמן שטראמפ עוד עסוק בהתמודדות הפנים-מפלגתית, קלינטון כבר מכוונת את חייה לעבר ההתמודדות הארצית, כשהמסרים שלה ממוקדים היטב במיליארדר. נאום הניצחון שלה אמש נראה כאילו כוון כלפי איש אחד: "הנשיא הבא שלנו חייב להיות מוכן להתמודד עם שלוש משימות: ראשית, אם אתה יכול לעשות שינוי חיובי בחיים של אנשים. שנית, אם אתה יכול לשמור עלינו בטוחים. שלישית, אם אתה יכול לאחד את המדינה שלנו שוב".

הילרי קלינטון, פלורידה, ארה"ב. 15 במרץ 2016. רויטרס
משייטת לניצחון בקלילות. קלינטון, הלילה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully