וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בפגישה היסטורית עם קסטרו: "העם הקובני משתוקק לחירות"

במסיבת עיתונאים משותפת בהוואנה, הבהיר נשיא ארה"ב כי יפעל לקידום דמוקרטיה בקובה, אך הבהיר: "עתידה של קובה ייקבע על ידי הקובנים – לא על ידי אף אחד אחר". קסטרו קרא להסרת כל ההגבלות על הסחר ולסגירת כלא גואנטנמו האמריקני

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד
"ההיסטוריה הקובנית מוכיחה כי כל מעצמה, חזקה ככל שתהיה, לא תצליח לגבור על קובה"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נפגש אתמול (שני) עם מקבילו הקובני ראול קסטרו ב"ארמון המהפכה" שבבירה הוואנה. בפתח הפגישה, במסגרת ביקורו הראשון של נשיא אמריקני מכהן במדינה זה 88 שנים, השניים לחצו ידיים ובירכו זה את זה לשלום.

במסיבת עיתונאים משותפת שכינסו השניים, הנשיא קסטרו קרא לאובמה להסיר באופן מוחלט את ההגבלות על סחר על קובה, והבהיר כי היחסים בין שתי המדינות לא ישובו להיות נורמליים לחלוטין עד שארצות הברית לא תנטוש את כלא גואנטנמו הידוע לשמצה, שנמצא בשטח קובה. הנשיא אובמה הכריז "זהו יום חדש", והתחייב לקדם את היחסים בין שתי המדינות.

במהלך הביקור, אובמה העלה את נושא זכויות האדם והחירות הפוליטית בקובה, ואילו קסטרו השיב לו בטענה כי "אין זה מתקבל על הדעת" שממשלה לא תספק לאזרחיה טיפול רפואי, חינוך, מזון וביטחון סוציאלי – ברמיזה למדיניות האמריקנית. "אנו מגנים על זכויות אדם", טען קסטרו. "לראייתנו, לא ניתן להפריד בין זכויות אזרחיות, פוליטיות, כלכליות, חברתיות ותרבותיות, הם תלויות זו בזו ואוניברסליות".

אובמה מצדו הבהיר כי קיימים "חילוקי דעות חמורים" בין שתי הממשלות בנוגע לדמוקרטיה ולזכויות אדם, אולם ציין כי קיים בסיס למגעים שיביאו להתחממות היחסים. לדבריו, נרמול היחסים משמעו "דיון על חילוקי הדעות באופן ישיר". הוא הוסיף: "עתידה של קובה ייקבע על ידי הקובנים – לא על ידי אף אחד אחר. עם זאת, כפי שאנחנו עושים ברחבי העולם, הבהרתי כי ארצות הברית תמשיך לעורר דיון על דמוקרטיה, כולל על זכותם של הקובנים להחליט בנוגע לעתידם".

עוד בוואלה! NEWS:
לראשונה זה 88 שנה: נשיא ארצות הברית הגיע לביקור היסטורי בקובה
אחרי ארה"ב: האיחוד האירופי וקובה חתמו על הסכם לנרמול היחסים
מסימני הפיוס: קובה השיבה לארה"ב טיל מתקדם - שהגיע לידיה בטעות

נשיא ארצות הברית ברק אובמה עם נשיא קובה ראול קסטרו במהלך ביקור בהוואנה. 21 במרץ 2016. AP
"אנו מגנים על זכויות אדם". קסטרו ואובמה, אתמול/AP

השניים נפגשו בעבר, ואף לחצו ידיים במהלך הלווייתו של נלסון מנדלה בדרום אפריקה בשנת 2013. את אובמה ליוו שר החוץ ג'ון קרי והיועצת לביטחון לאומי סוזן רייס, לצד שורת בכירים אמריקנים ומשמר כבוד של צבא קובה.

לפני הפגישה, ביומו השני של הביקור הנשיאותי בקובה במסגרת הפשרת היחסים בין וושינגטון והוואנה, ביקר אובמה בכיכר המהפכה, שם מוצבת אנדרטה לזכרו של חוזה מרטי, עיתונאי ומשורר שהפך לסמל למאמצי קובה להשיג עצמאות מספרד במאה ה-19. "זהו כבוד גדול עבורי לחלוק כבוד למרטי, שמסר את חייו למען עצמאות מולדתו", כתב אובמה בספר המבקרים. "התשוקה שלו לחירות, חופש והגדרה עצמית ממשיכה להתקיים בעם הקובני גם היום".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא קובה ראול קסטרו, הוואנה קובה. מרץ 2016. AP
"זהו כבוד גדול עבורי לחלוק כבוד למרטי, שמסר את חייו למען עצמאות מולדתו". אובמה וקסטרו, אתמול/AP

למרות המעמד ההיסטורי, כלי התקשורת והפוליטיקאים בהוואנה שמרו על התייחסות קרירה למדי לביקור. על רקע חילוקי הדעות העמוקים בין הצדדים, שרחוקים מלהיפתר, טען גוסטבו מצ'ין, סגן המנהל בממשלה הקובנית לענייני ארצות הברית, כי הוואנה חייבת להציג עמדה איתנה במשא ומתן מול ארצות הברית. לדבריו, "ארצות הברית ניסתה לספח את קובה במשך שנים רבות, ומעולם לא הצליחה. אנחנו יכולים לכונן יחסים קרובים יותר, אבל ההיסטוריה הקובנית כולה הוכיחה כי כל מעצמה, חזקה ככל שתהיה, לא תצליח לגבור על קובה".

המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ הביע ביקורת על כך שהנשיא קסטרו לא הגיע לקבל את פניו של אובמה בשדה התעופה בהוואנה, וכינה זאת "חובבנות". לדבריו, "אובמה היה צריך לסובב את המטוס באותו הרגע". כמו כן, העיתון הגדול ביותר של המפלגה הקומוניסטית, "גרנמה", דיווח הבוקר באופן צנוע למדי על הגעתו של הנשיא האמריקני למדינה. אזרחים רבים יצאו לרחובות לקבל את פניו של אובמה, למרות שדווח גם על מעצר של פעילי אופוזיציה רבים לפני הביקור ובמהלכו.

במסגרת הביקור, נפגשו אנשי עסקים אמריקנים עם בעלי עסקים מקומיים. הסרת האמברגו הוותיק על סחר עם קובה נועד בין היתר לעודד שיתוף פעולה עסקי בין המגזרים הפרטיים בשתי המדינות. למרות שליטתה של המדינה על המגזר העסקי בקובה הקומוניסטית, בשנים האחרונות יותר ויותר אזרחים פתחו וניהלו עסקים פרטיים.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא קובה ראול קסטרו, הוואנה קובה. מרץ 2016. רויטרס
קרי, סוזן רייס ובכירים נוספים התלוו לאובמה. הנשיאים בפתח פגישתם, אמש/רויטרס

שלשום המריא אובמה מבסיס חיל האוויר שבוושינגטון, ונחת בבירה הוואנה. נחיתתו של ה"אייר פורס 1" בנמל התעופה של הבירה הקובנית מסמלת את שיאו של תהליך הפיוס בין שתי המדינות. ראשיתו של התהליך אי שם באמצע המאה ה-20, כאשר הממשלה הפרו-מערבית הודחה במהפכה הקומוניסטית במדינה ב-1959, בשיאה של המלחמה הקרה. לקראת הביקור, משלחת אמריקנית ענקית, הכוללת בין 800 ל-1,200 איש, הגיעה בסוף השבוע האחרון להוואנה במטרה לדון בסיום מוחלט של הסכסוך.

החל משנת 2013 ניהלו נציגים אמריקנים וקובנים דיונים חשאיים שבחלקן התקיימו בתיווכו של האפיפיור פרנציסקוס בקנדה ובקריית הוותיקן. הדיונים הניבו פרי וב-17 בדצמבר 2014 הכריזו אובמה ומקבילו הקובני ראול קסטרו על מסגרת לסכם לחידוש היחסים. מאז החל תהליך הפיוס, שני הצדדים חידשו את הקשרים הדיפלומטיים ביניהן, חתמו על הסכמים מסחריים והסכימו לחדש את הטיסות המסחריות בין האי הקריבי לערים מרכזיות ברחבי ארצות הברית.

אך למרות הידוק היחסים, אי הסכמות רבות נותרו בין הצדדים, שעיקרן באמברגו הסחר בן 54 השנים שהטילה ארצות הברית על האי. אובמה ביקש מהקונגרס האמריקני להסיר את הסנקציה הקשוחה, אך בשל שליטת הרפובליקנים במוסד, ההחלטה נחסמה וטרם יושמה. על כן, אובמה הוציא צו נשיאותי המקל על איסור המסחר והתיירות.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא קובה ראול קסטרו, הוואנה קובה. מרץ 2016. רויטרס
אובמה ביקש מהקונגרס האמריקני להסיר את האמברגו. קסטרו ואובמה, אתמול בהוואנה/רויטרס

קובה מתנגדת גם לנוכחות האמריקנית בגואנטנמו, שם נמצא בסיס של חיל הים של ארצות הברית והכלא הידוע לשמצה, שאת סגירתו הסופית מקדם אובמה. הנשיא האמריקני הדגיש כי הישארותו של הבסיס אינה פתוחה למשא ומתן, כמו גם התמיכה האמריקנית במתנגדי המשטר ובשידורי טלוויזיה ורדיו אנטי-קומוניסטיים.

(עדכון ראשון: 18:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully