וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה זה 88 שנה: נשיא ארצות הברית הגיע לביקור היסטורי בקובה

21.3.2016 / 0:30

שיאו של תהליך הפיוס נרשם כאשר ה"אייר פורס 1" נחת בהוואנה. אובמה ייפגש עם ראול קסטרו ויפנה במסר מפויס לאזרחי המדינה בנאום טלוויזיוני. עשרות מתנגדי משטר נעצרו לפני הגעתו

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

היסטוריה בקובה: אחרי 88 שנים שבהן נשיא אמריקני לא הניח את רגליו על אדמת האי הקריבי, אמש (ראשון) המריא ברק אובמה מבסיס חיל האוויר שבוושינגטון, ונחת בבירה הוואנה. נחיתתו של ה"אייר פורס 1" בנמל התעופה של הבירה הקובנית מסמלת את שיאו של תהליך הפיוס בין שתי המדינות, שראשיתו אי שם באמצע המאה ה-20, כאשר הממשלה הפרו-מערבית הודחה במהפכה הקומוניסטית במדינה ב-1959, בשיאה של המלחמה הקרה.

לקראת הביקור, משלחת אמריקנית ענקית, הכוללת בין 800 ל-1,200 איש, הגיעה בסוף השבוע האחרון להוואנה במטרה לדון בסיום מוחלט של הסכסוך. שוטרים בלבוש אזרחי הציפו את הבירה הוואנה, בעוד שעובדי העיריה עמלו על הנחת אספלט בכבישים המרכזיים.

עוד כתבות בנושא:
אחרי ארה"ב: האיחוד האירופי וקובה חתמו על הסכם לנרמול היחסים
ביקור של פעם ב-88 שנה: הנשיא אובמה יבקר בקובה בחודש הבא
מסימני הפיוס: קובה השיבה לארה"ב טיל מתקדם - שהגיע לידיה בטעות

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בביקור בקובה. מרץ 2016. רויטרס
הזוג הנשיאותי נוחת בהוואנה/רויטרס

שלטי ברכה לנשיא, עם תמונה שלו לצדו של הנשיא ראול קסטרו, צצו כפטריות אחרי הגשם ברחבי הרובע העתיק של הבירה, שם אובמה יערוך סיור בהמשך. כמו כן, בכלי התקשורת הרשמיים שודרו סרטי תעודה על פועלו של אובמה. "אובמה היה אמיץ בכך שהסכים לחדש את היחסים עם קובה", אמרה אלנה גונזלס, מורה מקומית בת 43, לקראת הביקור המרגש.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נערכים לביקור ברק אובמה בהוואנה שבקובה, מרץ 2016. AP
תושב הוואנה נרגש לקראת הביקור ההיסטורי/AP

במקביל, פעילים המתנגדים למשטר מדווחים כי בימים האחרונים נעצרו כ-200 פעילים אנטי ממשלתיים. כמו כן, אתמול המשטרה עצרה כ-50 איש, במהלך הפגנה של נשות אסירים פוליטיים לשעבר, שצעדו יחד עם בעליהן בבירה. ההפגנות נערכות מדי שבוע, אך הפעם, ערב הביקור, הן היו חריגות וכללו חסימות כבישים.

מעצר של אישה שהשתתפה בהפגנה נגד המשטר בקובה, לקראת ביקורו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, מרץ 2016. רויטרס
מעצר אחת הנשים שהשתתפו בהפגנה בבירה הקובנית/רויטרס

אובמה והנשיא קסטרו ייפגשו היום, ובערב תיערך ארוחת ערב רשמית וחגיגית. עם זאת, לאחר הפגישה לא צפויה לצאת הצהרה משמעותית על פריצת דרך שתביא באופן סופי לנירמול היחסים.

שיאו של הביקור צפוי להירשם מחר, אז ינאם אובמה בנאום טלוויזיוני. באותו היום הוא אף צפוי להיפגש עם מתנגדי השלטון הקומוניסטי ולנכוח במשחק כדורסל בין הקבוצה הלאומית של קובה לקבוצת "טמפה ביץ' רייז". הנשיא האמריקני לא צפוי להיפגש עם אחיו של הנשיא הנוכחי, הנשיא המיתולוגי פידל קסטרו בן ה-89.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בביקור בקובה. מרץ 2016. רויטרס
אובמה נכנס "לאייר פורס 1" בדרכו להוואנה/רויטרס

החל משנת 2013 ניהלו נציגים אמריקנים וקובנים דיונים חשאיים שבחלקן התקיימו בתיווכו של האפיפיור פרנציסקוס בקנדה ובקריית הוותיקן. הדיונים הניבו פרי וב-17 בדצמבר 2014 הכריזו אובמה ומקבילו הקובני ראול קסטרו על מסגרת לסכם לחידוש היחסים. מאז החל תהליך הפיוס, שני הצדדים חידשו את הקשרים הדיפלומטים ביניהן, חתמו על הסכמים מסחריים והסכימו לחדש את הטיסות המסחריות בין האי הקריבי לערים מרכזיות ברחבי ארצות הברית.

אך למרות הידוק היחסים, אי הסכמות רבות נותרו בין הצדדים, שעיקרן באמברגו הסחר בן 54 השנים שהטילה ארצות הברית על האי הקריבי. אובמה ביקש מהקונגרס האמריקני להסיר את הסנקציה הקשוחה, אך בשל שליטת הרפובליקנים במוסד ההחלטה נחסמה וטרם יושמה. על כן, אובמה הוציא צו נשיאותי המקל על איסור המסחר והתיירות.

נערכים לביקור ברק אובמה בהוואנה שבקובה, מרץ 2016. רויטרס
דגל אמריקני ברחובות הוואנה/רויטרס

קובה מתנגדת גם לנוכחות האמריקנית בגואנטנמו, שם נמצא בסיס של חיל הים האמריקני והכלא הידוע לשמצה שאובמה עושה מאמצים כדי לסגור אותו באופן סופי. הנשיא האמריקני הדגיש כי הישארותו של הבסיס אינה פתוחה למו"מ, כמו גם התמיכה האמריקנית במתנגדי המשטר ובשידורי טלוויזיה ורדיו אנטי-קומוניסטיים.

שר המסחר הזר וההשקעות החיצוניות בקובה, רודריגו מלמירסה דיאז, אמר כי צעדיו של אובמה "נעים בכיוון הנכון", אך ציין: "איננו יכולים להגיע לנורמליזציה עם המשך האמברגו ומבלי להגיע לפתרון בעניינים אחרים בעלי עדיפות עליונה".

(עדכון ראשון: 21:43)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בביקור בקובה. מרץ 2016. רויטרס
ברק אובמה, אשתו מישל ובנותיהם יורדים מהמטוס הנשיאותי בהוואנה/רויטרס
נשיא ארצות הברית ברק אובמה בביקור בקובה. מרץ 2016. רויטרס
ברק ומישל אובמה בנמל התעופה בהוואנה/רויטרס
נערכים לביקור ברק אובמה בהוואנה שבקובה, מרץ 2016. רויטרס
תיירים מצטלמים עם תמונה של אובמה לצד תמונתו של קסטרו ברובע העתיק בהוואנה/רויטרס
נערכים לביקור ברק אובמה בהוואנה שבקובה, מרץ 2016. רויטרס
דגל קובה לצד דגל ארצות הברית בהוואנה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully