וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור של פעם ב-88 שנה: הנשיא אובמה יבקר בקובה בחודש הבא

גורמים בבית הלבן אישרו את הדיווח על הביקור המצופה של נשיא ארה"ב, שדומה לו לא נערך מאז 1928. ההודעה על קיומו, במסגרת חידוש היחסים בין שתי המדינות, כבר עוררה ביקורת בקרב המועמדים הרפובליקנים לנשיאות

עריכה: ניר חן, מעצב גרפי: אביחי ברוך

(וואלה! הבנתי: ההסכם ההיסטורי בין ארה"ב לקובה)

הבית הלבן יודיע היום (חמישי) כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה יבקר בקובה כחלק מביקור באמריקה הדרומית שיערוך בשבועות הקרובים – כך מסר אתמול גורם בכיר בממשל האמריקני. גורם אחר ציין בפני רשת CNN כי הביקור הצפוי יהיה קצר. "אנחנו יכולים לאשר כי הממשל יודיע היום על מסעו של הנשיא לאמריקה הלטינית, שיכלול עצירה בקובה, בשבועות הקרובים", אמר הגורם הבכיר בממשל אובמה. מדובר בביקור ראשון של נשיא אמריקני בקובה זה 88 שנים.

הביקור המצופה מגיע לאחר שממשל אובמה חידש רשמית את הקשרים עם הוואנה בסוף שנת 2014, אחרי חצי מאה של יריבות. ההודעה על הביקור כבר הצליחה לעורר תרעומת בקרב המועמדים הרצים לראשות המפלגה הרפובליקנית במרוץ לנשיאות ארצות הברית. הסנאטור מפלורידה מרקו רוביו מתח ביקורת על ההכרזה במסגרת אירוע בחירות (town hall) שערכה רשת CNN הלילה בקרוליינה הדרומית.

רוביו אמר כי אם הוא היה הנשיא, הוא לא היה מבקר בקובה משום שאינה "חופשית". הממשלה הקובנית היא "דיקטטורה אנטי-אמריקנית קומוניסטית", טען הסנאטור ממוצא קובני, שנחשב למבקר חריף של הנשיא אובמה בכל הקשור למדיניותו בנושא. "המשטר שם מדכא", הוסיף.

לקריאה נוספת:
מסימני הפיוס: קובה השיבה לארה"ב טיל מתקדם - שהגיע לידיה בטעות
יוצאים מהבידוד הבינלאומי: נשיא קובה בביקור היסטורי בצרפת
השבוי היהודי בקובה ששוחרר: "חשבתי על משפחתי ששרדה את השואה"

הנפת דגל ארצות הברית בשגרירות האמריקנית בהוואנה, קובה, 14 באוגוסט 2015. רויטרס
צעד נוסף בחידוש היחסים. דגל ארצות הברית מונף בהוואנה/רויטרס

סנאטור טד קרוז, שאביו היגר מקובה, טען גם הוא כי מדובר בטעות גדולה. "אני חושב שהנשיא צריך לחתור לקובה חופשית יותר", אמר באותו אירוע בחירות של CNN. "משפחתי ראתה בעיניה את הרשע ואת הדיכוי בקובה. אנחנו צריכים נשיא שמאתגר את יריבינו". גורמים בבית הלבן אמרו לאחרונה כי קובה תצטרך להציג רפורמות בסוגיות זכויות אדם בטרם יוכל הנשיא לבקר במדינה.

בחודשים האחרונים חלו הקלות במגבלות הטיסה בין שתי המדינות וחודשו ערוצי הידברות כלכליים. אולם המגבלות על תיירות אמריקנית לקובה לא יתאפשרו עד שהקונגרס יסיר את האמברגו ארוך השנים שאוסר על רוב הסחר עם המדינה הלטינית. באוגוסט האחרון נפתחה השגרירות האמריקנית בהוואנה מחדש ודגל ארצות הברית הונף במתחם. מאז ביקרו באי בכירים רמי-דרג, בהם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ושר התחבורה אנתוני פוקס.

המועמד הרפובליקני מרקו רוביו באירוע בחירות של CNN בקרוליינה הדרומית, 18 בפברואר 2016. רויטרס
"קובה אינה מדינה חופשית". רוביו, הלילה/רויטרס

פריצת הדרך ביחסים אירעה בשנה שעברה, אז נפגש אובמה לראשונה עם מנהיג קובה ראול קסטרו בפנמה והשניים אף לחצו ידיים. אך מראות של נשיא אמריקני דורך על אדמת קובה יחזקו את המדיניות של אובמה, לפיה דיפלומטיה עם אויבי ארצות הברית מצליחה להניב פירות.

הפעם האחרונה והראשונה שבה ביקר נשיא אמריקני מכהן בקובה הייתה ב-1928, כשקלווין קולידג', נשיאה ה-30 של ארצות הברית הגיע להוואנה כדי להשתתף בוועידה השנתית השישית במספר של מדינות יבשת אמריקה.

המועמד הרפובליקני טד קרוז באירוע בחירות של CNN בקרוליינה הדרומית, 18 בפברואר 2016. רויטרס
"משפחתי ראתה בעיניה את הרשע ואת הדיכוי בקובה". קרוז מול עיתונאי CNN, אנדרסון קופר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully