וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת ה-DNA הוכיחה: דאעש ביצע את פיגוע התופת בלב איסטנבול

דגימות מזירת הפיגוע הוכיחו כי המחבל הוא מחמט אזטורק, חבר בתא טרור בדרום-מזרח המדינה, שצבר עד כה רקורד מרשים של פיגועים נגד הכורדים ולחימה בצפון סוריה. מכשיר הטלפון שלו אוכן באזור בעת הפיצוץ. דיווח באולפן! NEWS

עריכה: ניר חן

מחמט אזטורק, פעיל ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בן 24 מגזיאנטפ שבדרום-מזרח טורקיה, הוא המחבל המתאבד שביצע את הפיגוע אתמול (שבת) בשדרות איסתיקלאל שבמרכז איסטנבול - כך עולה מבדיקת DNA שהושלמה היום. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הטורקית "דואן", דגימות DNA מהזירה הושוו לדגימות שנלקחו מאביו ומאחיו של אזטורק, שנעצרו במסגרת החקירה. בחקירתם, על פי הדיווח בעיתון הטורקי "קראר", טענו בני המשפחה כי אזטורק עזב את בית המשפחה בשנת 2013, וכי הם "לא בדיוק יודעים" מה עלה בגורלו מאז. אותות מהטלפון הנייד של אזטורק אותרו באזור הפיגוע אתמול.

עוד לפני פרסום תוצאות הבדיקה הצביעו ההערכות בטורקיה על מעורבות של הארגון האסלאמיסטי בפיגוע, שבו נהרגו ארבעה בני אדם, ובהם שלושה ישראלים ואזרח איראני אחד. כיוון נוסף שנבדק מוקדם יותר, אך נשלל, הוא כי מדובר בסבאש ילדיז, פעיל נוסף של תא אדימאן - תא דאעש בדרום-מזרח טורקיה. התא אחראי לשורת פיגועים בטורקיה והיה מעורב בלחימה נגד הכורדים בצפון סוריה, ומדובר בפעילות הראשונה שלו שמכוונת באופן ישיר נגד מטרות שאינן כורדיות.

עוד בוואלה! NEWS:
בין הכורדים לדאעש: הטרור מתפשט לעריה הגדולות של טורקיה
נרות, פרחים ודגלים בלב העיר: איסטנבול מתאבלת בבוקר שאחרי הפיגוע
שר טורקי נגד המערב: "לא מגנים כשיש הרוגים באנקרה ובעזה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שהה בסוריה. אזטורק/מערכת וואלה!, צילום מסך

שמו של ילדיז, בן 33, שטרם התברר מה טיב הקשר שלו לפיגוע היום, אולם ידוע כי הוא מקורב לאזטורק, עלה במסגרת חקירת הפיגועים נגד משרדי מפלגת האופוזיציה הפרו-כורדית HDP בערים מרסין ואדנה שבדרום טורקיה באמצע מאי האחרון, שבהם נפצעו שלושה בני אדם. הפיגועים הגיעו על רקע ההתקדמות הצבאית של המיליציות הכורדיות בלחימה נגד דאעש בצפון סוריה. על פי ההערכות, ילדיז נמלט לסוריה לאחר מכן ולא נעצר. פחות מידע קיים בנוגע למעשיו של אזטורק, אולם גם הוא שהה תקופה מסוימת בטורקיה בשנים האחרונות.

אף שזו הייתה המתקפה הראשונה של דאעש בטורקיה, באותה עת דווח עליה כפעולה של ארגון מרקסיסטי. ההערכה שפרסם ראש הממשלה אחמט דאווטאולו – שבועות בודדים לפני הבחירות במדינה, שהביאו להתחזקות האופוזיציה הפרו-כורדית – התבססה על מעצרו של ילדיז בשנת 2007 בגין קשרים למתחרת מרקסיסטית חמושה, אולם התעלמה מקשריו לדאעש, שככל הנראה היו ידועים באותה העת.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך שהותו בסוריה הידק ילדיז את קשריו עם פעילי "המדינה האסלאמית" בטורקיה, ובאופן ספציפי עם חברי תא הטרור שהחל להתהוות כמה חודשים לפני כן באזור אדימאן, אחת מהערים הגדולות בדרום-מזרח טורקיה, לא הרחק מהגבול הסורי. גזיאנטפ, העיר שבה התגורר אזטורק, נמצאת באזור זה.

כמה מחברי תא אדימאן שנעצרו על ידי הרשויות הטורקיות הבהירו כי תבוסת "המדינה האסלאמית" בתל אבייד שבצפון סוריה, בלחימה נגד המיליציה הכורדיות YPG ביוני 2015, עוררה גל חדש של פעילות הארגון בתחומי טורקיה. פעילותם החלה מוקדם יותר, אולם התבוסה הקשה בקרב שרבים מאנשי דאעש בטורקיה השתתפו בו סימנה עבורם שלב חדש בפעילות.

תיעוד הפיצוץ באיסטנבול. ספק 500
אזטורק תועד רגעים ספורים לפני הפיצוץ. שדרות איסתיקלאל, אתמול/ספק 500

בחודשיים שלאחר מכן יוחסו שני פיגועים נוספים נגד מטרות כורדיות בדיארבקיר, בירת כורדיסטן הטורקית, ובסורוץ' הסמוכה לגבול הסורי, לפעילי אותו תא, שעל פי ההערכות כולל בין 60 ל-70 חברים. ב-10 באוקטובר של אותה השנה נהרגו יותר ממאה בני אדם בעצרת פוליטית פרו-כורדית בבירה אנקרה, ועל פי ההערכות פעילי תא אדימאן עמדו מאחורי המעשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully