וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיכנס למוח של דאעש: הרווח המודיעיני בלכידת המחבל מפריז

19.3.2016 / 9:00

תפיסתו של עבד א-סלאם, שהתחמק בו זמנית גם מהרשויות באירופה וגם מאנשי "המדינה האסלאמית", עשויה סוף סוף לשפוך אור על אופן הפעולה של הארגון. בינתיים, היא בעיקר תעזור בשיקום כבודן של בלגיה וצרפת, שבהן הצליח להתל במשך ארבעה חודשים

רויטרס

(תיעוד מעצר אחד החשודים בבריסל, אתמול)

במשך ארבעה חודשים היתל סלאח עבד א-סלאם ברשויות באירופה, אחרי שהצליח לחמוק מזירת הפיגוע הקטלני ביותר בתולדות צרפת. עד שאתמול (שישי) נפל לידי משטרת בלגיה, שבשטחה טווה את מתקפת הטרור בפריז שגבתה את חייהם של 130 בני אדם.

עוד לפני המודיעין האיכותי שהוא צפוי לספק בחקירתו, לכידתו של הצרפתי ממוצא מרוקאי בן ה-26 עשויה לשקם מעט מכבודן של שתי השכנות, שספגו ביקורת נוקבת על כישלונן לסכל את סדרת הפיגועים שהוציאו לפועל חברי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ב-13 בנובמבר.

לכל הטורים הקודמים של "חוץ מזה"

א-סלאם, שנפצע במהלך הפשיטה שהתרחשה בפרבר מולנביק שבו התגורר ושנחשב לכר פורה לקיצוניות אסלאמית, חמק דרך הגבול המשותף בין המדינות ביום שבת שלאחר הפיגועים. זאת על אף שנבדק על ידי משטרת צרפת אפופת התבהלה במהלך השעות הראשונות שחלפו מהמתקפה. הוא השתמש בכלי רכב מילוט שעמו ברח מאצטדיון הכדורגל "פארק דה פראנס", לשם הסיע את אחת החוליות שניסתה לחדור למגרש אך התפוצצה מחוץ לו. מאז הוצא צו מעצר בינלאומי על שמו והתנהל מצוד נרחב אחריו.

עוד בנושא:
"הוא בידינו": המחבל הנמלט מפריז נתפס בפשיטה משטרתית בבלגיה
נשיא צרפת: "לפיגועים בפריז היו אחראיים רבים משחשבנו"
בריסל: 4 שוטרים נפצעו מירי במבצע נגד חשודים במתקפת הטרור בפריז

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תיעוד מבריסל: מעצר אחד החשודים במעורבות במתקפת הטרור בפריז. רויטרס
מעצר אחד החשודים במתקפת הטרור בפריז, אתמול בבריסל/רויטרס

עם זאת, שרשרת המבוכות לא פסקה גם אז. בחודש דצמבר האחרון חשף שר המשפטים כי יומיים לאחר הפיגועים בפריז התקבל מידע כל כך שעבד א-סלאם מסתתר בדירה בבריסל, אולם החוק המיושן במדינה שבה נמצאים מטות האיחוד האירופי ונאט"ו היה לצדו. לפי תקנה מ-1969, לכוחות הביטחון אין סמכות לערוך חיפושים בבתים פרטיים מ-21:00 ועד ל-5:00 בבוקר שלמחרת, כך שהם נאלצו להמתין בסמוך למקום החשוד ולקוות שהוא יישאר שם עד עלות השחר, מה שלא קרה.

ביום שלישי הכף החלה לנטות לטובת משטרות בלגיה וצרפת, שניהלו מבצע דומה בפרבר אחר של בריסל. במהלך הפעילות נורה למוות מוחמד בלקאיד, מהגר בלתי-חוקי מאלג'יריה, שהחזיק בדירתו דגל של דאעש וספרות אסלאמית קיצונית ובהמשך התברר כי גם הוא היה קשור למתקפה בפריז. אתמול, שעות ספורות לפני הפשיטה במולנבק, דווח כי אותרו באותה דירה טביעות אצבעותיו של א-סלאם, שככל הנראה הובילו למידע המדויק על מקום הימצאותו.

תמונות ראשונות של סאלח עבד א-סלאם, החשוד במעורבות בפיגוע בפריז ב-13 בנובמבר שנמלט מידי המשטרה. רויטרס
עבד א-סלאם/רויטרס

בשלב זה, עוד לא ברור אם הוא שהה במשך כל התקופה הזאת בבירת בלגיה, שנמצאת בכוננות גבוהה מאז הפיגועים בפריז והזכירה ערי בירה במזרח התיכון עם נוכחות מסיבית של חיילים, שוטרים וכלי רכב משוריינים ברחובות. לפני כחודשיים דווח כי עבד א-סלאם הצליח להגיע לסוריה, אך אין זה סביר שאחרי שנמלט לאירופה והגיע למזרח התיכון, הוא הצליח להישאר בחיים ולעשות את הדרך ההפוכה.

לפי אחת הסברות, אנשי "המדינה האסלאמית" זעמו על כך שהוא נותר בחיים ולא השתמש בחגורת הנפץ שלו, כפי שעשו יתר המחבלים, בראשם "המוח" - עבד אל-חמיד אבאוד, שפוצץ את עצמו לאחר שכוחות הביטחון הצרפתיים מצאו את מסתורו בפרברי פריז שישה ימים לאחר המתקפה. כך, ייתכן שסלאם נאלץ להתחמק משני גופים זועמים בו-זמנית, ולשמחתו הוא נפל בידי מי שמעניק לו טיפול רפואי לאחר פציעתו ולא מוציאו להורג בעריפת ראש.

לשמחתו של א-סלאם, הוא נפל בידי מי שמעניק טיפול רפואי לאחר פציעה, ולא מוציא להורג

פרטים נוספים שנחשפו עליו בארבעת החודשים האחרונים חידדו את הספקות שהתעוררו לגבי מחויבותו האמיתית לארגון, בשונה מאחיו ברהים שהיה שותף לפעולה בפריז ופוצץ את עצמו במהלכה. בין היתר נטען כי הוא קיים יחסי מין עם גברים ושתה אלכוהול, איסורים חמורים לפי האסלאם, כמו גם דיווחים על כך שהוא לא צפה את היקף ההרג שתגרום התכנית שרקם בקפידה ובעקבות זאת נתקף בהלה.

מי שהוגדר המבוקש מספר אחת באירופה אמנם לא נחשב לדמות בכירה בדאעש, אך הוא עשוי לשפוך אור על דרכי הגיוס ואופן הפעולה של הארגון, שלפי כל ההערכות שוקד כל העת על מתקפות טרור נרחבות נוספות על אדמת היבשת. בין מטילי הזהב שהוא עשוי להעשיר את החוקרים הם כיצד מסתננים פעילי "המדינה האסלאמית" לאירופה כחלק מגל הפליטים ששוטף את היבשת ואיך הם מזייפים דרכונים, שבאמצעותם הם נעים בה בחופשיות.

חלק מהמחבלים שהשתתפו בפיגועים בבירת צרפת הגיעו אליה מסוריה בזכות אותן השיטות שעבד א-סלאם יישם בהצלחה מרובה. לפי ההערכות, הוא היה זה שנסע מאות קילומטרים ברחבי היבשת כדי לאסוף את חברי התא בפריז, לרכוש ציוד ולהזמין חדרים במלונות.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד וראש ממשלת בלגיה שארל מישל במהלך הצהרה משותפת לאחר תפיסת המחבל סאלח עבד א-סלאם. 18 במרץ 2016. אי-פי, AP
נשיא צרפת הולנד וראש ממשלת בלגיה מישל, אמש/AP, אי-פי

עבור נשיא צרפת פרנסואה הולנד וראש ממשלת בלגיה שארל מישל, שהתעדכנו על המתרחש בזמן חתימת ההסכם בין האיחוד לטורקיה בסוגיית משבר המהגרים, מדובר בשיתוף פעולה מוצלח בין שתי המדינות האירופיות שמייצאות את מספר הלוחמים הגדול ביותר לדאעש. בארמון האליזה מצפים להסגרתו בקרוב ובהנחה שחקירתו של עבד סלאם תעלה יפה, הוא עשוי גם לעזור בתפיסתו של מוחמד אבריני, בלגי ממוצא מרוקאי בן 31, שנצפה לצדו בתחנת דלק יומיים לפני המתקפה בפריז ושעדיין נמצא במנוסה. ייתכן שעבד סלאם אף יעזור לבפריז ולבריסל לפתח רעיונות חדשים כיצד להילחם בתופעת הצעירים המוסלמים המצטרפים לארגוני טרור במזרח התיכון, שאותה הם לא מצליחים למגר חרף המבצעים המיוחדים התכופים והרחבת סמכויות רשויות אכיפת החוק.

שוטרים במבצע משטרתי במולנבק בבריסל, בלגיה, שבו נתפס המחבל סאלח עבד א-סלאם. 18 במרץ 2016. רויטרס
פשיטת כוחות המשטרה בבריסל על מקום המסתור של א-סלאם, אמש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully