וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הודעת הפרישה של זילברטל: מרוץ המינויים לעליון יוצא לדרך

18.3.2016 / 16:06

חמישה מינויים בתוך שנתיים: הפצצה שהוטלה על מערכת המשפט נתנה את האות לתחילתה של מתיחת פנים דרמטית בשורות בית המשפט העליון. בין המועמדים יריבו המקצועי של אהרן ברק והפייבוריט של השרה שקד, עורך דין מוביל ושופט מחוזי

השרה איילת שקד, הנשיא ראובן ריבלין והשופטת מרים נאור, טקס השבעת שופטים, בית הנשיא. 14 בינואר 2016. נועם מושקוביץ
ארבעה שופטים חדשים בשנה הקרובה. השרה שקד, הנשיא ראובן ריבלין והשופטת מרים נאור בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא/נועם מושקוביץ

הודעתו של שופט בית המשפט העליון צבי זילברטל, שנמסרה אתמול (רביעי) לנשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור ולשרת המשפטים איילת שקד, על פרישתו מכס המשפט באפריל 2017 הטילה פצצה על מערכת המשפט הישראלית. משמעות ההודעה היא כי בשנה הבאה, תמנה הוועדה לבחירות שופטים ארבעה שופטים חדשים, ושופט נוסף בשנת 2018.

בתום סבב המינויים, פניו של בית המשפט העליון ישתנו כליל. המשמעות הדרמטית של כך מקבלת חיזוק מדבריה של השרה שקד, שהצהירה מעל כל במה אפשרית כי הייתה מעוניינת לשנות את הרכב השופטים בעליון, ולהפוך את בית המשפט לשמרן יותר, במטרה להגביר את המשילות.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
"רציתי להיאבק - ואמרו שזנות זה מהתורה": כשהרבניות הגיעו לתחנה המרכזית
סירב לשלם לגרושתו את דמי הכתובה – כי "שיחקה עם בחורים בפייסבוק"
היועמ"ש לא יעסוק בקיצור מאסרו של קצב בשל היכרות מוקדמת

פרופסור גדעון ספיר. מוטי מילרוד, הארץ
"אם נלך בכיוון של פרופ' ברק, הלגיטימציה של בית המשפט העליון תפחת". פרופ' ספיר/הארץ, מוטי מילרוד

לוואלה! NEWS נודע כי שמו של פרופ' גדעון (גידי) ספיר, שאותו הייתה שמחה שרת המשפטים לראות יושב בעליון, עלה כמועמד אפשרי. ספיר הוא פרופסור למשפט חוקתי באוניברסיטת בר אילן, והוא ידוע כאיש ימין מובהק. ספיר הוא גם עמית בכיר בפורום "קהלת", המקדם תפיסת עולם שמרנית, ולא אחת הביע ביקורת על כך כי הן שופטי העליון והן הפרקליטות מחסירים את "השיקול הלאומי" בהכרעות שונות, וכי על בית המשפט להציב את הזכות למדינת לאום כזכות חוקתית אל מול זכויות אדם שונות.

הוא גר בגוש עציון עם משפחתו, ובעבר למד בישיבת ההסדר "הר עציון" ועבר בהצלחה את בחינות ההסמכה של הרבנות הראשית. ספיר התמחה בלשכתה של שופטת העליון דליה דורנר, השלים לימודי תואר שני ושלישי באוניברסיטת נורת'ווסטרן שבאילינוי, ארצות הברית, וכיהן כפרופסור אורח בנורת'ווסטרן ובאוניברסיטאות טורונטו הקנדית ומונש האוסטרלית.

מחקריו מתמקדים בתיאוריה חוקתית וביחסי דת ומדינה, תחום שבו הוא נחשב לליברל מתון. כמו כן, הוא נחשב לאחד מהמתנגדים הגדולים באקדמיה המשפטית למהפכה החוקתית שהחלה בתקופתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק. בעבר ספיר התבטא בחריפות נגד פסיקת בית המשפט העליון בעניין חוק ההתנתקות. בשנת 2010, צוטט באומרו: "אם בית המשפט העליון הוא מבצר של החלשים ומקום של הגנה על המיעוטים – אז איפה מתיישבי גוש קטיף? איפה הוא כשזה מגיע לחרדים?".

"ברור לי שאם נלך בכיוון של פרופ' ברק, הלגיטימציה של בית המשפט העליון תלך ותפחת", הוסיף ספיר בהרצאה, שבהמשכה אמר כי "פתח בקבוק יין" לאחר שברק פרש מבית המשפט. למרות המחלוקת המקצועית בין השניים, ספיר וברק מיודדים. "נעים לי להיות בר פלוגתא שלו ואני חושב שגם לו נעים להיות בר פלוגתא שלי", טען ברק.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
השופט חאלד כבוב בהקראת כתב האישום בפרשת הרצת המניות בחברת אי.די.בי, יולי 2014. דרור עינב
יעבור מבית המשפט המחוזי בתל אביב לעליון? השופט כבוב/דרור עינב

שם נוסף שעלה בקרב חברי הוועדה למינוי שופטים הוא זה של עורך הדין הפרטי רובי בכר, שותף בכיר במשרד פישר-בכר-חן. הוא עוסק בתחום המסחרי ולאחרונה מונה לנציג לשכת עורכי הדין בקורס מיון מועמדים לשיפוט, שיתקיים בחודש מאי הקרוב. מינוי זה התקבל בברכה בקרב השרה שקד, כמו גם נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור.

עורך הדין ראובן בכר. אייל טואג, הארץ
לאחרונה מונה לנציג לשכת עורכי הדין בקורס מיון מועמדים לשיפוט. עו"ד בכר/הארץ, אייל טואג

שמותיהם של כמה שופטים מכהנים עלו גם כן, בהם חאלד כבוב וחדווה וינבאום-וולצקי מבית המשפט המחוזי בתל אביב, ויעל וילנר מבית המשפט המחוזי בחיפה, שמסתמן כי תזכה לתמיכה חזקה בקרב שופטי העליון. עלה גם שמה של נציבת הביקורת על הפרקליטות, הילה גרסטל, שזוכה לתמיכה מסוימת, אולם שמה מעורר התנגדות בקרב שופטי העליון בעקבות הסכסוך המתוקשר עם הפרקליטות. כמו כן, לא מן הנמנע כי שמותיהם של מיכל אגמון גונן, דפנה אבניאלי, ג'ורג' קרא וגלעד נויטל מבית המשפט המחוזי בתל אביב, ושל עורך הדין אסף פוזנר, שעלו בסבבי מינויים קודמים, יעלו שוב גם הפעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully