וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזבאללה נשאר בסוריה: "איך אפשר לסגת אחרי כל מה שהקרבנו?"

לאחר דיווח באתר המזוהה עם מתנגדי הארגון, הבהירו מקורבים לחיזבאללה וגורמים עצמאיים כי הלוחמים לא נסוגו – ולא מתכוונים לעשות כן. לדבריהם, הנסיגה הרוסית מעידה על תהליך מדיני אפשרי, אך היכולות הצבאית של חיזבאללה לא נפגעו מכך

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

חיזבאללה לא נסוג מסוריה – כך הובהר היום (רביעי) בכלי התקשורת הלבנוניים, לאחר הפרסום אתמול באתר הלבנוני "ג'ונוביה", המזוהה עם מתנגדי חיזבאללה, שלפיו "מאות לוחמים" של הארגון השיעי עזבו את שטח סוריה. יו"ר הארגון הסורי לזכויות אדם, ראמי עבד א-רחמן, הבהיר בשיחה עם אתר "לבנון דיבייט" כי מדובר בחילופי כוחות בשטח בלבד, ולא בנסיגה. לדבריו, לא סביר "שתהיה כל פעולת נסיגה בעתיד הקרוב, מכיוון שמשמעו של דבר כזה יהיה נפילת החזיתות".

הדיווח ב"ג'ונוביה" ניסה להציג את הנסיגה לכאורה כצעד המשך להכרזת ההנהגה במוסקבה על השבת מרבית הכוחות המוצבים בסוריה לרוסיה, וכהישג לכוחות האופוזיציה הסורית. הובהר בדיווח כי "לא התקבל כל אישור רשמי", אולם הידיעה הועברה בכלי תקשורת ערביים רבים. אלא שגורמים המקורבים לחיזבאללה הכחישו מכול וכול את הדיווחים על הנסיגה, והסבירו כי בסוף השבוע שעבר יצאו כוחות חיזבאללה מסוריה ללבנון – רק כדי להתחלף עם כוחות שלקחו את מקומם בחזית הסורית.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי מדינות המפרץ: הליגה הערבית הכריזה על חיזבאללה ארגון טרור
לבנון: אל-חרירי שב לביירות "כדי להישאר" - ותקף את חיזבאללה
נסראללה משיב אש לסעודים: "חיזבאללה במצב הכי טוב שלו זה שנים"

כוחות חיזבאללה וצבא אסד השתלטו על גבעות באזור קלמון, סוריה, יוני 2015. אתר רשמי, סאנ"א,
"חיזבאללה לא תחזור מסוריה לפני שיובטח כי נוכחותה בלבנון אינה תחת איום". דגלי חיזבאללה וסוריה באזור הרי קלמון, סוריה/אתר רשמי, סאנ"א

גורמים במחנה ה-8 במרץ הלבנוני, המקורב לחיזבאללה, הדגישו כי הניסיון להציג את נסיגת חיזבאללה כשלב שני, שאמור להגיע לאחר הנסיגה הרוסית אינו נכון. "זו עת הקציר, האם אפשר להעלות על הדעת שהמפלגה (חיזבאללה) תיסוג לאחר כל מה שהיא הקריבה?", טען אחד מהם. כמו כן, התייחסו הגורמים להשארת המערכות המתקדמות של חיל האוויר הרוסי בסוריה, כולל מערכת ההגנה האווירית S-400, והבהירו כי היכולות המבצעיות של חיזבאללה בסוריה לא ייפגעו.

עם זאת, הגורמים הסבירו כי ההודעה על "צמצום הנוכחות הרוסית מצביעה על תחילת תהליך לקראת הסדר, שעשוי לקחת זמן רב". עוד ציינו המקורות כי הלחימה הצטמצמה בכ-50% מאז כניסתה לתוקף של הפסקת האש, אולם "אין זה מספיק כדי להצדיק נסיגת כוחות". לדברי אחד מהם, "חיזבאללה לא תחזור מסוריה לפני שיובטח כי נוכחותה בלבנון אינה תחת איום, וכי נתיבי האספקה שלה משם אינם בסכנה".

ראש ועדת הביטחון בבית העליון של הפרלמנט הרודסי, ויקטור אוזרוב, העריך אתמול כי כאלף חיילים מצבא רוסיה יישארו על אדמות סוריה לאחר הסגת מרבית הכוחות. לדבריו, החיילים יישארו בשני בסיסים ברחבי סוריה, זאת מאחר שרוסיה תזדקק ללפחות 800 בני אדם להגנה על שני המחנות. כמו כן, הואיל וחלק מהתקיפות האוויריות צפויות להימשך, יזדקק הצבא לכוח אדם להפעלת כלי הטיס.

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן – המשתפת פעולה הן עם סוריה והן עם חיזבאללה במלחמה בסוריה – בירך על נסיגת הכוחות הרוסיים, והדגיש במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתתו האוסטרלית ג'ולי בישופ בקנברה את הצורך לשמר ולקדם את הפסקת האש. "העובדה שרוסיה הכריזה על הסגת חלק מכוחותיה מצביעה על כך שהם לא רואים איום מידי וצורך לשימוש בכוח על מנת לשמר את הפסקת האש", אמר, על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. לדבריו, "זה כשלעצמו סימן חיובי, ועכשיו נחכה ונראה".

לוחמי חיזבאללה בעת הלווייתו של צלם שתיעד את הקרבות בגבול לבנון-סוריה. AP
"אין זה מספיק כדי להצדיק נסיגת כוחות". הלוויית לוחם חיזבאללה שנהרג בגבול לבנון-סוריה/AP

בסוף החודש שעבר, איראן הכריזה על הסגת הכוחות הלוחמים שלה מסוריה, והותרת יועצים צבאיים בלבד. שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי אישר כי איראן הסיגה "מספר משמעותי" של חיילי משמרות המהפכה מסוריה. "המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הורה על נסיגת מספר משמעותי של חיילים, ונוכחותם של חיילי משמרות המהפכה בסוריה הופחתה", אמר במהלך שימוע בוועדת החוץ והביטחון של בית הנבחרים האמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully