וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נמנע אסון אדיר": תושבי דימונה חזרו לשגרה לאחר דליפת החומר המסוכן

דב גיל הר ואבי אשכנזי

15.3.2016 / 12:18

אחראי מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה אמר כי אם מיכל הברום שדלף בעקבות תאונת רכבות היה מתבקע, "האירוע היה פוגע בכל העיר, והמצב לא היה רחוק מכך". לדברי מבקר המדינה, אפשר היה למנוע את דליפת החומר המסוכן. ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

צילום: שי מכלוף עריכה: ניר חן

תושבים המתגוררים בקרבת מסילת הרכבת בדימונה הונחו להישאר בבתיהם במהלך הלילה (שלישי), בעקבות דליפת ברום. הדליפה נגרמה עקב התנגשות בין רכבת שהובילה חומרים מסוכנים לשלושה קרונות שניתקו מרכבת אחרת והכילו את הנוזל הרעיל. בתאונה נפצעו שישה בני אדם באורח קל. התושבים כבר שבו לשגרה, אך גיא סאמט, אחראי דרום במשרד להגנת הסביבה, הסביר כי ההנחיה להסתגר בבתים הייתה נחוצה. "נמנע אסון אדיר בדימונה כי אם המכל היה מתבקע, האירוע היה פוגע בכל העיר, והמצב לא היה רחוק מכך".

דן בונאבידה, תושב העיר, סיפר כי התושבים לא קיבלו הסברים נוספים על ההנחיה להישאר בבתים. עם זאת, לדבריו, "מחצית מתושבי דימונה הם עובדים מפעלים כימיים, אז היינו יודעים מה לעשות במקרה של סכנה. היה לנו המון מזל".

גם מבקר המדינה יוסף שפירא התייחס לתאונה, ואמר כי כבר חובר במשרדו דוח בנושא תפקוד רכבת ישראל, שעוסק בין היתר בהובלת חומרים מסוכנים. "הדוח הוגש לראש הממשלה וליו"ר הוועדה לביקורת המדינה ויפורסם רק במאי", אמר. זאת, לדבריו, "משום שהחוק קובע שצריך להיות פער של זמן. לטענתו, "אם הדוח הזה היה מפורסם כבר, יכול להיות שאפשר היה למנוע גם את התאונה הזאת. לכן צריך לתקן את החוק, כדי שהדוח יפורסם ביום שהוא מוגש ולא שלושה חודשים לאחר מכן".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
אחרי ההודעה המפתיעה של פוטין: רוסיה החלה בנסיגה מסוריה
אישה דרשה מהשר לשעבר שלום 700 אלף שקל בתמורה לשתיקתה
הירי נמשך: רקטה התפוצצה בשטח פתוח בעוטף עזה

תאונת רכבות בכניסה לדימונה. 14 במרץ 2016. דוברות כב"ה
"התמגנו עם חליפות מלאות". הטיפול בדליפת הברום, הלילה/דוברות כב"ה

סאמט סיפר מה גרם לדליפה, ואמר כי "היה מיכל ממוגן שקיבל מכה מאד חזקה והחומר דלף ממנו. שלושה קרונות ניתקו מרכבת המשא ואף אחד לא הרגיש. זה לא מתקבל על הדעת". כתוצאה מכך, הסביר, "שני מכלים שבכל אחד מהם היו 21 טון ברום, דלפו. זה חומר מסוכן וזה קרה בלילה עם רוחות חזקות".

הוא הוסיף כי הברום פוגע בנשימה ולכן, כדי לטפל בדליפה, "אנשים התמגנו עם חליפות מלאות, כלומר נשאו בלוני חמצן. ברום עלול לגרום לפגיעות אנושות ולמוות. למשל, היה אירוע בשנות ה-80 שבו נהג משאית נחשף לברום ונהרג".

ארבעה מהנפגעים באירוע אכן נזקקו לטיפול רפואי בעקבות דליפה בנוזל. הם סבלו מצריבות בעיניים ופונו לבית החולים סורוקה בבאר שבע. השניים הנוספים נפצעו בשל התאונה ופונו למיון הקדמי בדימונה. אחד הפצועים הוא נהג הרכבת, שנלכד במקום וחולץ על ידי מכבי האש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הערכת מצב עקב תאונת הרכבות בדימונה. דוברות כב"ה
הטיפול בדליפת הברום, הלילה/דוברות כב"ה

על אף החששות, המשרד להגנת הסביבה מסר אמש כי לא נשקפה סכנה לתושבי האזור בעקבות הדליפה. שירותי הכבאות טיפלו באירוע עם צוותים מיוחדים לטיפול בחומרים מסוכנים (חומ"ס) תוך פינוי המכל שנפגע מהאזור. כבאיות מתחנת דימונה ליוו את הקרון הפגוע למפעלי ים המלח.

במהלך הטיפול באירוע, הורתה המשטרה לתושבים המתגוררים בטווח של כקילומטר מפסי הרכבת להסתגר בבתיהם במהלך הלילה, וצירי התנועה המקשרים בין דימונה, ירוחם וערוער נסגרו. הבוקר הונחו התושבים לחזור לשגרה והכבישים המובילים לעיר נפתחו לתנועה. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי על אף שאין סכנה לציבור, הומלץ שלא לפתוח את החנויות בסביבת האירוע, עד לפינוי הקרקע המזוהמת.

(עדכון ראשון: 11:17)

תאונת רכבות ליד דימונה: תושבים התבקשו להסתגר בבתיהם בעקבות דליפת ברום. מערכת וואלה! NEWS
הטיפול בדליפת הברום, הלילה/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully