וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר מאבק: הכיתוב "נפל בקרב" ייכתב במצבת החייל שנרצח בפיגוע

בהמלצת הרמטכ"ל, האירוע שבו נדקר למוות ינאי וייסמן בסניף "רמי לוי" בשער בנימין הוגדר קרב, ולא פיגוע. זאת מאחר שחתר למגע עם המחבלים בידיים חשופות. משפחתו: "המינימום המוסרי המתבקש"

עריכה: ניר חן

(שיחה עם יעל וייסמן, אלמנתו של ינאי, באולפן וואלה! NEWS)

משרד הביטחון החליט היום (שני) להוסיף את הכיתוב "נפל בקרב" למצבתו של סמל-ראשון ינאי וייסמן, שנרצח בפיגוע הדקירה בשער בנימין בחודש שעבר. זאת לאחר שהתקבלה עמדת הרמטכ"ל גדי איזנקוט בזכות חתירתו למגע של וייסמן למגע עם המחבלים ולנטרולם בידיים חשופות. לכן, האירוע יוגדר כקרב ולא כפיגוע.

שינוי הכיתוב מגיע לאחר לחץ שהפעילה משפחתו של וייסמן על משרד הביטחון. אלמנתו, יעל, שהייתה עמו בזמן הפיגוע בסניף "רמי לוי" בשער בנימין, דרשה כי ייכתב "נפל בקרב" ולא "נפל בפיגוע חבלני", כפי שקבע תחילה משרד הביטחון. לאחר ההתייעצות היום, שינה הרמטכ"ל את ההחלטה.

ממשפחתו של וייסמן נמסר כי "לאור נסיבות נפילתו של ינאי, זהו המינימום המוסרי המתבקש מאיתנו כחברה וכעם להעניק לינאי - גיבור ישראל - את הכיתוב הנכון והראוי על מצבתו".

לקריאה נוספת על הנושא
הערכה: הרמטכ"ל יקבע מה ייכתב על מצבתו של החייל שנהרג בפיגוע
אשת הנרצח ב"רמי לוי": "לכתוב על המצבה שנפל בפיגוע ולא בקרב - שקר"
החייל שנרצח בבנימין הובא למנוחות: "היית בלי נשק - נלחמת עם הלב"

ינאי ויעל ויסמן. פייסבוק, צילום מסך
המאבק הצליח ינאי וייסמן ורעייתו יעל/צילום מסך, פייסבוק

בעמדת צה"ל שהועברה למשרד הביטחון נימק איזנקוט את החלטתו: "עמדת צה"ל בנושא האירוע שבו נהרג סמל-ראשון ינאי וייסמן היא כי מדובר בקרב וזאת כחלק מהמחויבות שלנו לינאי כלוחם, למשפחתו ולאתוס הלחימה הצה"לי". הרמטכ"ל הוסיף וכתב כי "העובדה שינאי חתר למגע עם המחבלים ולנטרולם בידיים חשופות עד למותו, מבטאת את אומץ לבו ואת העובדה שמבחינתו יצר מציאות של קרב עם המחבלים".

ביום חמישי התקיים דיון טלפוני בין כמה נציגים מהיחידה להנצחת החייל במשרד הביטחון, לבין נציגי ארגון יד לבנים והמועצה הציבורית להנצחת החייל, ואלמנות ויתומים. במהלך השיחה הועלתה בקשת משפחת ויסמן באשר לכיתוב על המצבה שתקום בחלקה הצבאית.

יו"ר יד לבנים, אלי בן שם, אמר בתגובה להחלטת הרמטכ"ל כי "בשבוע האחרון התקיים דיון בפורום המייעץ לשר הביטחון בסוגייה, ואני שמח על כך שהפורום המייעץ למועצה הציבורית המורכב ממשפחות שכולות קיבל את ההחלטה להעביר את הסוגיה לרמטכ"ל". לדבריו, "הרמטכ"ל קיבל את החלטתו ואנו מגבים אותה. נכון וראוי שראש המטה הכללי יגדיר מהו קרב. זה תפקידו של הצבא ואנו מחזקים את ידו ואת המשפחה השכולה".

זירת פיגוע הדקירה בשער בנימין. פברואר 2016. חטיבת דובר המשטרה
וייסמן ניסה לעצור את המחבלים בידיו. זירת הפיגוע ב"רמי לוי", בחודש שעבר/חטיבת דובר המשטרה

וייסמן היה לוחם בחטיבת הנח"ל, אך יצא לחופשה ללא נשקו האישי. לאחר מותו, הנחה הרמטכ"ל לעדכן את הנהלים כדי שכל לוחם ולוחמת יצאו עם נשקם לחופשה. נוסף על כך, הנחה כי יתודרכו כיצד נדרש מהם לפעול אם נתקלו באירוע ביטחוני על מנת לחתור למגע ולסיימו בביטחון ובמהירות. החיילים יתודרכו כיצד נדרש לאבטח את הנשק במהלך החופשה.

מתחקיר הפיגוע עלה כי המחבלים, בני 14 ו-15, נכנסו למתחם על אף בדיקות שעברו בכניסה. יתרה מכך, הם הסתובבו במשך 20 דקות בסניף באין מפריע. שני המחבלים נורו ונפצעו באורח בינוני-קשה וקשה. בסוף החודש שעבר הותר לפרסום כי צה"ל ושב"כ עצרו חשוד שלישי במעורבות בפיגוע.

(עדכון ראשון: 15:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully