וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשת הנרצח ב"רמי לוי": "לכתוב על המצבה שנפל בפיגוע ולא בקרב - שקר"

8.3.2016 / 15:24

יעל ויסמן, שבעלה ינאי נדקר למוות בסניף בבנימין, דרשה ממשרד הביטחון לחרוג ממנהגו ולא לכתוב על מצבתו את הנוסח "נפל בפיגוע חבלני" - אך סורבה. בריאיון לאולפן וואלה! NEWS אמרה כי הנוסח לא משקף את הגבורה של ינאי: "זאת פשוט לא האמת"

עריכה: ניר חן

הקרב על המצבה: משרד הביטחון קבע כי על מצבתו של ינאי ויסמן, שנרצח בפיגוע הדקירה בסניף רמי לוי שבשער בנימין, ייכתב "נפל בפיגוע חבלני", ולא "נפל בקרב", כפי שדרשה אלמנתו, יעל. בריאיון לאולפן וואלה! NEWS אמרה ויסמן: "הכתובת 'נפל פיגוע חבלני' בכלל לא משקפת את הגבורה של ינאי. זאת פשוט לא האמת".

בעקבות דרישתה של ויסמן, נחקרו נסיבות הפיגוע, ומסקנות התחקיר הועברו ליחידה להנצחת החייל במשרד הביטחון, שם נקבע הנוסח שייכתב על המצבה עליו היא מערערת. "זה שינאי לא היה בתפקיד, לא היה על מדים והיה ללא נשק, ובכל זאת עשה את המעשה הזה של להציל אנשים – זה עוד יותר מראה כמה גיבור. אני בכלל לא חשבתי שאתעסק עם זה, חשבתי שאתעסק עם כמה זמן ייקח עד שיתנו לו אות גבורה וצל"ש", אמרה.

לדברי ויסמן, "המחבל לא הגיע לינאי ודקר אותו. ינאי נאבק עם המחבל, הוא הגיע אליו משורה אחרת כדי לעזור לאחרים וכך הוא נפצע. אז להגיד שהוא נפל בפיגוע חבלני זה פשוט לשקר ולעשות עוול למשפחה ולכבוד של ינאי, שאני חושבת שכולנו חייבים לו".

לקריאה נוספת:
החייל שנרצח בבנימין הובא למנוחות: "היית בלי נשק - נלחמת עם הלב"
"עלם חמודות": ינאי נרצח כשהלך עם אשתו ובתו התינוקת לסופר
הפיגוע בבנימין: המחבלים נכנסו ללא בידוק והסתובבו במקום 20 דקות

ינאי ויעל ויסמן. פייסבוק, צילום מסך
"הייתי שם לצדך שניות לפני שרצת להציל חיים". ינאי ויעל ויסמן/צילום מסך, פייסבוק

ויסמן הוסיפה וטענה כי קרב לא מתרחש רק בעיצומה של מלחמה. לדבריה, "בזמן האחרון אנחנו בעיצומו של גל טרור, אנחנו יוצאים מהבית לקניות ויכול להיות ששם יהיה הקרב. הקרב הוא בחיי היום יום שלנו על עצם קיומנו כאן. ועם המדינה מעלימה עין מזה שינאי הקריב את עצמו בשביל אחרים, בשבילי בשביל נטע ובשביל כל מי שהיה שם בסופר, אם לא מסוגלים לראות ולהוקיר את זה אז אני מתביישת במדינה שלנו. ממש ככה".

בפוסט שפרסמה אתמול בנושא, כתבה ויסמן: "ינאי אהוב שלי, מי היה מאמין שרק שבועיים וקצת מיום נפילתך בקרב גיבורים, בשניות שהסתערת בידיים חשופות אל מול המחבלים ההם, אצטרך להתמודד מול אטימות מערכתית במיטבה?".

הנהלים הקבועים וחוסר הגמישות של משרד הביטחון בכל הנוגע להנצחת החיילים שמצאו את מותם במהלך שירותם הצבאי מקשים לא פעם על משפחות הנופלים. בשנים עברו אירעו מקרים נוספים שבהם דרשו בני משפחות הנופלים לחרוג מהנוהל הרגיל וסורבו. כך היה למשל במקרה של החייל לי מט מאילת, שמשפחתו נלחמה אחרי מבצע צוק איתן על מנת שמשרד הביטחון יאפשר להוסיף על כיתוב המצבה גם את שמות אחיו, אך סורבה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

על פי בדיקת וואלה! NEWS היחידה להנצחת חללים פועלת על פי החוק והגורם הביטחוני הרלוונטי קובע בכל מקרה מוות מהן הנסיבות, שמהן נגזר הכיתוב הרלוונטי על המצבה של החלל.

לדברי יו"ר "יד לבנים" אלי בן שם, אכן מדובר במקרה מורכב, אך לא ניתן ליצור תקדימים. "ההיגיון מאחורי ההחלטה הוא שליפול בקרב זה ליפול בקרב במלחמה", אמר. "פה מדובר בפיגוע. כמו שבהרבה פיגועים חיילים מתגוננים מהמחבלים, כך גם פה, אבל זה לא קרב".

עמדת זיכרון לינאי ויסמן שנהרג בפיגוע בסניף רמי לוי, אזור תעשייה שער בנימין. 23 בפברואר 2016. יואב דודקביץ'
עמדת זיכרון לינאי ויסמן בסניף רמי לוי, אזור תעשיה שער בנימין/יואב דודקביץ'

לטענת בן שם, על אף שמדובר בעניין רגיש, ועל אף שהוא מבין את הרגשתה של ויסמן, "ברגע שאתה פותח את זה אז כל פיגוע זה קרב, כי כל אחד מנסה להתעמת עם המחבל ולמנוע את הפיגוע. חשבנו על זה וזה לא עומד בקריטריונים. הוא הפגין אומץ לב ואולי מגיע לו איתור על כך, אבל על פי המידע שמשרד הביטחון קיבל זה לא קרב אלא פיגוע. ברגע שיחריגו את זה ייווצר תקדים ואין לדבר סוף".

בן שם הוא בעצמו אב שכול, שפנה לבג"ץ בנוגע להנצחת בנו שנפל באסון המסוקים, אולם במקרה שלו עתירתו ועתירת שאר משפחות הנופלים באסון התקבלה. "ללא ספק אנחנו צריכים לבדוק את זה – גם במקרים אחרים עתרו לבג"ץ או ערערו ולפעמים הנהלים השתנו. אולי יש עניין לבחון את זה עכשיו, לאור גל הטרור", אמר.

משרד הביטחון: "הנוסח נקבע בהתאם לנסיבות הנפילה, אך ניתן להוסיף כיתוב אישי"

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "חוק בתי קברות צבאיים, תש"י-1950, מגדיר מי זכאי להיקבר בבית קברות צבאי. כל מי שהיה חייל בעת פטירתו (למעט מקרה קלון) יובא לקבורה בבית קברות צבאי – וזאת בהתאם לבקשת המשפחה. בתקנות בתי קברות צבאיים בנושא כיתוב על מצבות מוגדרים הנוסחים הנכתבים על מצבות החללים. הנוסחים נקבעים בהתאם לנסיבות פטירתם, המוגדרות על ידי כוחות הביטחון השונים. ראש היחידה להנצחת החייל הוא הישות המוסמכת להתאים את הכיתוב על המצבה, מתוך התקנות ובהתאמה לנסיבות הנפילה. בנוסף לכיתוב על המצבה, כל משפחה רשאית להוסיף כיתוב אישי באורך של שתי שורות למרגלות הקבר, שם ניתן להוסיף מלל חופשי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully