וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על אף שנסללו בניגוד לחוק - יותר מ-200 כבישים בגדה לא נהרסו

13.3.2016 / 9:30

מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי חלק מצירי התנועה, שרובם מוביל למאחזים ולהתנחלויות, הוקמו על אדמות פלסטיניות. עקב מדיניות המנהל האזרחי, נערמו תיקי הבנייה הבלתי חוקית שנפתחו לצירים - ואלו לא הוסדרו או הוסרו מהקרקע

תצלומי אוויר של צירים בלתי חוקיים בשטחים, חלקם על אדמות פלסטיניות, מרץ 2016. דרור אטקס,
רק חלק קטן מהתיקים שנפתחו בגין הצירים טופל. תצלום אוויר של ציר בלתי חוקי בגדה/דרור אטקס

235 צירי תנועה נסללו באופן בלתי חוקי ביהודה ושומרון, ובהם גם כבישי גישה להתנחלויות מאושרות – כך עולה מבדיקת וואלה! NEWS. בגין סלילת הכבישים, חלקם מובילים למאחזים בלתי חוקיים, נפתחו תיקי בנייה בלתי חוקית שלא טופלו במשך שנים – עד שעברו לתחתית רשימת התיקים לטיפול במנהל האזרחי. רק חלק קטן מהתיקים טופל, זאת על אף שרוב הדרכים נסללו כבר לפני שנים.

הכבישים הבלתי חוקיים הנמצאים ברשימת התיקים נסללו בכל רחבי הגדה המערבית ובכל המועצות ביהודה ושומרון. הצירים נסללו, בין היתר, בהתנחלויות עפרה, בית אל ומעלה מכמש, וכן במאחזים עדי עד ואש קודש שבמעוצה האזורית בנימין. כבישים נוספים נסללו בהתנחלויות אלון מורה ואיתמר ובמאחזים גלעד וחוות יאיר שבשומרון. גם בקריית ארבע ובכמה התנחלויות במועצה האזורית הר חברון נסללו דרכים באופן דומה.

לקריאה נוספת:
המדינה תבטל צווים ביטחוניים ותחזיר כ-1,700 דונם בגדה לפלסטינים
חלק מבסיסי צה"ל בשטחים לא מחוברים לביוב ומזהמים את הסביבה
דוח חדש חושף: עלייה בשיעור התחלות הבנייה בהתנחלויות המבודדות

תצלומי אוויר של צירים בלתי חוקיים בשטחים, חלקם על אדמות פלסטיניות, מרץ 2016. דרור אטקס,
חלק מהכבישים נסללו בסוף שנות ה-90, וקיימים עשרות מהם בהתנחלויות רבות/דרור אטקס

מעיון ברשימת התיקים, עולה כי לא מדובר במקרים חריגים. לדוגמה, בקריית ארבע, בעפרה ובאיתמר קיימים יותר מעשרה צירי תנועה בלתי חוקיים, ובטלמון ובקדומים קיימים שמונה צירים ובבית אל חמישה כבישים בסך הכל. חלק מהכבישים נסללו בסוף שנות ה-90, ועל אף שתיקי בנייה בלתי חוקית נפתחו בגינם לאחר זמן קצר, הם עדיין נמצאים בשטח. מכלל התיקים שנפתחו, 36 נסגרו בדרכים שונות כמו פינוי עצמי, פינוי על ידי המנהל האזרחי או הסדרה של הציר שנסלל.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

צירים נסללו על אדמות פרטיות - ורשימת התיקים תפחה

ככלל, סלילת כביש ללא אישור בנייה ושלא כחלק מתכנית המתאר של ההתנחלות נחשבת בלתי חוקית. הסלילה אינה חוקית גם אם תכנית המתאר של היישוב טרם אושרה. במקרים כאלו, ייפתחו נגד כביש הליכי בנייה בלתי חוקית גם אם נסלל על אדמות מדינה. אך מבדיקה שנערכה לגבי 18 צירי תנועה בבנימין, בשומרון, בהר חברון וברשויות נוספות, עולה כי ב-80% כבישי הגישה להתנחלויות ומאחזים נסללו על קרקע פלסטינית פרטית.

זאת ועוד, בחלק מהמקומות מדובר רק בחלק מהציר, כמו בהתנחלות כוכב יעקב, שבה שליש מהכביש נסלל על אדמות המדינה ושני השלישים הנותרים על אדמה פרטית. דוגמה נוספת היא דרך הגישה להתנחלות בית חגי, שחציה מצויה על אדמות מדינה וחציה הנותר על קרקע פרטית. מנגד, כבישים מסוימים בהתנחלויות עפרה, מעלה מכמש, כוכב השחר ואלון מורה נסללו כולן על אדמות ששייכות לפלסטינים.

לוואלה! NEWS נודע כי הפער הגדול בטיפול בתיקי הבנייה הבלתי חוקית בנושא זה נבע מכך שבשנות האינתיפאדה השנייה, בתחילת שנות ה-2000, נהג המנהל האזרחי שלא לעסוק בהם. בשל מדיניות זו, הצטברו התיקים לכדי רשימה ארוכה של מקרים שהטיפול בהם נגרר עד היום.

תצלומי אוויר של צירים בלתי חוקיים בשטחים, חלקם על אדמות פלסטיניות, מרץ 2016. דרור אטקס,
המנהל האזרחי נהג לא לטפל בתיקים בימי האינתיפאדה השנייה - ולכן הם הצטברו/דרור אטקס

דרור אטקס, חוקר קרקעות בשטחי הגדה המערבית, סיפר: "התופעה של פריצת דרכים פיראטיות בהסתמך על כספי המיסים של הישראלים כוללת מאות רבות של דרכים המשתרעות יחד על אלפי קילומטרים. היא משקפת בחדות את תרבות ההפקר שבה מנהלים כספי ציבור בחלק זה של כדור הארץ". לדבריו, "המעקב והמיפוי של המנהל האזרחי אחר התופעה הזו, כפי שהוא משתקף בנתונים הרשמיים שהמנהל מפיק, רחוקים מאוד מלהקיף את התופעה כולה."

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה: "נגד כלל הדרכים הוצאו צווי הפסקת עבודה וצווי הריסה, והמשך האכיפה יבוצע בהתאם לסדרי עדיפויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully