וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תבטל צווים ביטחוניים ותחזיר כ-1,700 דונם בגדה לפלסטינים

2.3.2016 / 9:10

בתגובת המדינה לעתירת "יש דין", יבוטלו צווים ביטחוניים שניתנו בשנות ה-70 וה-80 ובמסגרתם נתפסו אדמות פרטיות של פלסטינים, בשל העובדה כי לא נעשה בהן שימוש. "מצער שהיה צורך לעתור לבג"ץ כדי שהמדינה תחזיר אדמות לבעליהן", נמסר

עריכה: גדי וינסטוק

(דוח של "שלום עכשיו" על הבנייה בהתנחלויות מבודדות)

המדינה הודיעה בימים האחרונים כי תבטל צווים ביטחוניים לתפיסת אדמות פלסטיניות פרטיות בגדה, שניתנו בשנות ה-70 וה-80, בשל העובדה שלא נעשה בהן שימוש. המשמעות היא כי כ-1,700 דונם יוחזרו לידיים פלסטיניות. הודעת המדינה מגיעה בעקבות שתי עתירות לבג"ץ של ארגון זכויות האדם "יש דין", בשיתוף ראשי מועצה של חמישה כפרים פלסטיניים באזור בנימין.

צווים ביטחוניים היו עניין שבשגרה בגדה המערבית לאחר מלחמת ששת הימים, אולם בחלק מהמקרים לא נעשה דבר באדמות אלו. עתירות "יש דין" הוגשו לפני כמה חודשים על ידי עורכי הדין שלומי זכריה ומוחמד שקיר מהצוות המשפטי של הארגון. לפיהן, יש לבטל את צווי התפיסה בשטחים נרחבים שבעבר שכנו על חלקים קטנים מהם שני בסיסים צבאיים. השטחים המדוברים, כ-1,700 דונם של אדמות באזור הכפר ג'אלוד, הנמצא מדרום-מזרח לאריאל, ושטח נוסף של עשרות דונמים באזור רמאללה, יועברו מידי הצבא לידיים פלסטיניות.

לקריאה נוספת:
מסתמן: שלושה יואשמו בזיוף מסמכי רכישת קרקעות ביהודה ושומרון
אחיו של הקצין שנורה למוות בשוגג: "הוא בחר להיכנס לקרב, זה המחיר"
המסר של בריטניה לישראל: ידידות קרובה - בתחומי הקו הירוק בלבד

תושבי הכפר הפלסטיני בורקה שבצפון השומרון קיבלו בחזרה את אדמתם, עליה הוקם היישוב חומש.. יותם רונן באדיבות יש דין,
תושב כפר פלסטיני בשומרון שקיבל חזרה את אדמתו, יוני 2014/יותם רונן באדיבות יש דין

השטחים באזור ג'אלוד נתפסו ב-1978, בהתבסס על פרקטיקה שהייתה מקובלת באותן השנים, שאפשרה תפיסת אדמות פרטיות לצורך הקמת התנחלויות. פרקטיקה זו נפסלה בשנת 1979 בבג"ץ. מאז שנתפסו האדמות לא נעשה בהן שימוש, מלבד הקמתו של הבסיס הצבאי "מחנה ג'אלוד", שהשתרע על פני כדונם אחד בלבד, וננטש כבר לפני שנים. כעת הודיעה המדינה על ביטול צווי התפיסה בכל השטח, למעט כ-30 דונם.

"צה"ל צריך לעשות בדק בית"

השטחים האחרים שייכים לתושבי הכפרים מחמאס ודיר דיבוואן, ונתפסו ב-1978 ובשנים 1980 ו-1984. לאחר תפיסת הקרקעות נבנה מחנה צבאי על שטח קטן מהאדמות, אולם הוא פונה בשנות ה-90, ובמשך יותר מעשור לא נעשה כל שימוש צבאי בהן. בשנת 2012 בוטל אחד הצווים, אולם הדבר לא הובא לידיעת בעלי הקרקעות. את שאר השטח המדינה נמנעה מלהחזיר לבעלי הקרקעות, עד עכשיו.

"ברור שבמקרים אלה כבר מזמן אין צורך כזה, אם הוא בכלל היה קיים אי פעם"

בתגובה לעתירות התקבלה בבג"ץ תגובת המדינה, שבה נכתב כי הצווים המדוברים יבוטלו על ידי מפקד פיקוד מרכז, הריבון בשטח. לדברי עו"ד זכריה, "מצער שהיה צורך לעתור לבג"ץ כדי שהמדינה תחזיר אדמות פרטיות לבעליהן. ההיתר לתפוס שטחים לצרכים צבאיים בלבד מהווה חריגה מהאיסור בפגיעה בקניין הפרט, ויש לנהוג בצמצום בכל הנוגע לפגיעה באדמותיהם של תושבים מוגנים בשטח כבוש. ברור שבמקרים אלה כבר מזמן אין צורך כזה, אם הוא בכלל היה קיים אי פעם. צה"ל צריך לעשות בדק בית ולהחזיר מיד את כל האדמות שנתפסו בלי שום סיבה אמיתית, כמו שמתחייב מהדין ומהשכל הישר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully