וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק האונס" של דאעש: כך מונע הארגון משפחות מין להיכנס להיריון

לפי חוברת רשמית של הארגון, לוחם יכול לכפות עצמו על אישה בכל מצב - כל עוד אינה הרה. 37 נערות ונשים יזידיות שנמלטו מהשבי סיפרו ל"ניו יורק טיימס" על יישום החוק - מנטילת גלולות בכפייה ועד קבלת זריקות בכוח מיד לפני שנאנסו

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שבדית ששוחררה משבי דאעש: "חייתי ללא מים וחשמל"

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) מחזיק בשבי אלפי נשים ונערות בנות המיעוט היזידי כשפחות מין, הנמכרות מלוחם אחד לאחר ונאנסות. סביב הניצול המיני האלים ישנו חוק אחד שמסתמן כי רובם הגדול של האנסים בדאעש עוקב אחריו – האיסור לאנוס שפחה בהריון. בריאיון שפורסם אתמול (שבת) ב"ניו יורק טיימס" סיפרו 37 נשים שהצליחו לברוח משבי דאעש כיצד אולצו להשתמש בשיטות שונות למניעת היריון על ידי הלוחמים שהתעללו בהן.

בעלון רשמי שפורסם על ידי דאעש בנושא שפחות נכתב כי לוחם יכול לאנוס אישה שהוא משעבד כמעט בכל מצב, גם כשמדובר בילדה, אבל עליו לוודא שהיא איננה בהיריון. הפתרון המודרני לתקנה, שמסתמכת על פסיקות בנות מאות שנים, נובע מפרשנות של איש דת תוניסאי מהמאה ה-12, שקבע כי אין הכרח לחכות עד לקבלת המחזור לפני שאונסים שפחה שנלקחה בשבי.

עוד בוואלה! NEWS:
"דאעש-ליקס": מידע על המחבלים מפריז נמצא במסמכים שהודלפו
לא הפעם: "שר המלחמה" של דאעש שדווח על חיסולו – עדיין בחיים
שני ישראלים מואשמים שסייעו ללוחם דאעש לתכנן פיגועים בארץ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יודעות שהן עומדות להימכר כשלוקחים אותן לבדיקת שתן. יזידיות המוצעות למכירה על ידי דאעש/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאמור, אלפי נשים ונערות יזידיות נלקחו בשבי על ידי דאעש מאז כבש הארגון את סינג'אר שבעיראק באוגוסט 2014. על פי הנתונים שנאספו בקליניקה שנתמכת על ידי האו"ם בצפון המדינה, אליה הגיעו לקבלת טיפול יותר מ-700 נשים שנמלטו מדאעש, רק 35 מאלפי הנשים, כ-5% בלבד - נכנסו להיריון. מדובר בכמות קטנה מאוד יחסית למקרים אחרים שבהם תועדו תופעות של אונס בשעת מלחמה, ואפילו ביחס לתדירות הכניסה להיריון של נשים צעירות בריאות, שנעה בין 20% ל-25% בחודש. לדברי ד"ר נזאר איסמת טאיב, שעומד בראש דירקטוריון משרד הבריאות בעיר דהוכ שבעיראק, "ציפינו למספר גבוה בהרבה".

אחת מהניצולות, בת 16 בלבד, תיארה ל"ניו יורק טיימס" כיצד הלוחם שקנה אותה הכריח אותה ליטול גלולות למניעת היריון. "מדי יום הייתי צריכה לבלוע אחת מולו. הוא נתן לי קופסה אחת לחודש, וכשנגמרה, הביא חדשה. כשנמכרתי לגבר אחר, הקופסה באה איתי", הסבירה. רק לאחר חודשים הבינה שמדובר היה בגלולות למניעת הריון.

כמה ניצולות אחרות סיפרו כיצד ידעו שהן עומדות להימכר לגבר אחר כשנלקחו לבית חולים לתת דגימת שתן. אחת מהן, מ', נערה שנמכרה שבע פעמים, הסבירה שהמתעניינים בקנייתה תמיד שאלו שאלות כדי לוודא שאינה הרה. הקונה השלישי שלה לא היה מסופק כשהראו לו את חפיסת הגלולות למניעת ההיריון שלה, והוא הכריח אותה לקחת את גלולת הבוקר שאחרי - שגרמה לה לדימום. גם זה עדיין לא הניח את דעתו, ולדבריה, הוא הזריק לגופה 150 מיליגרם של דפו-פוברה, חומר למניעת היריון הניתן בזריקה, ואז אנס אותה באכזריות. נשים נוספות העידו כי קיבלו זריקות דפו-פרוברה בשבי.

על פי תיאורי הקורבנות, ההתנהלות בנושא ה"חוק" ורמת הזהירות בנושא ההריונות לא הייתה אחידה עבור כולם. לדבריהן, ככל שדרגת הלוחמים בכירה יותר, כך הקפידו יותר לוודא שהשבויה שברשותם אינה בהיריון. ג', צעירה בת 18, נמכרה למושל שמונה מטעם דאעש בעיר תל-עפר שבצפון עיראק. "כל חודש הוא נתן לי זריקה ובנוסף הוא נתן לי גלולות. הוא אמר לי, 'אנחנו לא רוצים אותך בהיריון'", סיפרה. אחריו נמכרה ללוחם זוטר ששלח אותה לבדיקת היריון בבית החולים בליווי אימו. האם בישרה בשמחה לבנה שג' אינה בהריון, מה שאיפשר לו לאנוס אותה שוב ושוב במשך התקופה שהייתה אצלו. לאחר מכן, העניק אותה "במתנה" לאחיו - שאפילו לא בדק אם נכנסה להיריון לפני שאנס אותה.

נשים יזידיות שנלטו מסינג'ר צועדות לעבר גבול טורקיה. אוגוסט 2014. רויטרס
"אף אחת לא רוצה לשאת את ילדי האויב שלה". נערות יזידיות שנמלטו משבי דאעש/רויטרס

אחלאם, אישה בגיל המעבר שנחטפה עם ששת ילדיה, סיפרה כי לא נאנסה משום שנחשבה לא מושכת, ושימשה כמתרגמת לארגון בהיותה דוברת ערבית. יום אחד הורו לה להוביל קבוצה של יזידיות צעירות לבית החולים, שם הן קיבלו זריקות של דפו-פרוברה. בחודשים שלאחר מכן, היא ליוותה כ-30 קורבנות לקבלת זריקה בערים תל עפר ומוסול. פעמיים היא נאלצה ללוות את בתה, שנאנסה על ידי כמה לוחמים. "דאעש לקח את הבנות שלנו כשפחות, עבור מין בלבד", סיפרה. עם זאת, מדבריה עלה כי ההתעקשות על מניעת היריון סיפקה הקלה מסוימת בסיטואציה הקשה: "אף אחת לא רוצה לשאת את ילדי האויב שלה".

עד נוסף, עבד אל-עלי, סיפר כי אחותו בת ה-20 היתה בשליש השני להיריונה כשנלקחה בשבי ב-2014, מה שלא מנע מאחד ממפקדי הארגון הרצחני לרצות בה. לדבריו, המפקד ניסה להביא לסיום הריונה באמצעות כדורים שגורמים להפלה. "היא החביאה אותם תחת לשונה וירקה אותם כשהוא לא הסתכל. הם רצו להיפטר מהתינוק כדי להשתמש בה", סיפר עלי. אחותו נמצאת כיום בטיפול מחוץ לעיראק בעקבות הפגיעות שסבלה.

ניצולה אחרת, ה', נכנסה להיריון מעט לפני שנשבתה, ובמשך כמעט חודשיים הועברה ממקום למקום והוחזקה בחדרים נעולים מבלי שנאנסה. לבסוף, הלוחם שהחזיק אותה לקח אותה לבית שחלק עם זוג נוסף, שם אנס אותה רק כשלא נכחו. בהמשך הוא לקח אותה לבית חולים, שם ניסה לשכנע אותה להפיל, לדבריה משום שהרגיש אשם על התנהגותו ולא רצה לבקש זאת עבורה מהרופאים. משלא הסכימה, הוא זעם והיכה באגרופיו בבטנה שוב ושוב. כמה שבועות מאוחר יותר היא ברחה באמצעות מבריחים שנשכרו על ידי משפחתה, וילדה תינוק בריא חודשיים לאחר מכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully