וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילת זכויות אדם מדנמרק הסיעה מהגרים - והורשעה בהברחת בני אדם

ליזבת זורינג, פעילה וסופרת בולטת בארצה, נקנסה לאחר שהסיעה לקופנהגן משפחה סורית ללא אישור שהייה - מעשה שנחשב לעבירה על החוק. בן זוגה הורשע בגין עבירה דומה. "הפכו יושרה למעשה פלילי", אמרה בתום המשפט

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(למרות סגירת הגבול וההצפות: הפליטים נותרו בגבול יוון-מקדוניה)

פעילת זכויות אדם בולטת בדנמרק הורשעה היום (שישי) בעבירה על חוקי הברחת בני האדם במדינה. זאת, ברקע התמודדותה של קופנהגן עם משבר הפליטים באמצעות סדרת צעדים שנויים במחלוקת, שנועדו להקשות על קבלת המקלט בה. הפעילה והסופרת הידועה, ליזבת זורניג, נקנסה בסכום של 22 אלף כתר דני לאחר שהסיעה ברכבה משפחה של פליטים מסוריה מדרום המדינה לבירה בחודש ספטמבר האחרון.

במהלך משפטה, טענה זורינג כי לא עברה על החוק – והוסיפה כי "רק עזרה לאנשים במצוקה". בן זוגה נקנס גם הוא בסכום דומה מאחר שלקח את משפחת הפליטים לביתו ולאחר מכן הסיע אותה לתחנת הרכבת, ורכש עבורם כרטיסים לשבדיה השכנה.

במהלך נסיעה בדרום דנמרק ב-7 בספטמבר, זורינג חלפה על פני מאות מהגרים שצעדו לצד הדרך. היא סיפרה: "פשוט לא יכולתי לנסוע הביתה עם מכונית ריקה. לא חשבתי שזה אסור לקחת טרמפיסטים". היא העלתה לרכבה ארבעה מבוגרים ושני ילדים קטנים, ובריאיון לאחת מרשתות הטלוויזיה הדניות, אמרה כי היא לא חשבה שהמעשה שעשתה נחשב להברחה. לדבריה, "הייתי בטוחה שהברחה כוללת מעבר של הגבול או קבלת כסף וטובות הנאה עבור הפעולה – ולא הסעה של בני אדם בתוך המדינה. לרוע מזלי, ככה זה כנראה בדנמרק".

לקריאה נוספת:
ארבע שנות מאסר למבריחי הפעוט הסורי שתמונתו הפכה לסמל
נורבגיה: אחת מכל ארבע תקיפות מיניות מבוצעת בידי מהגרים
בדנמרק חוששים שהפליטים יגרמו למגיפות: "נושאים מחלות מדבקות"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
כוחות הביטחון מתעמתים עם מהגרים בגבול גרמניה ודנמרק, ספטמבר 2015. AP
מאות אזרחים יתבעו בגין העבירה שבה הורשעה זורינג. כוחות הביטחון מתעמתים עם מהגרים בגבול גרמניה-דנמרק/AP

משפטה של זורינג הוא הראשון מבין אלו של מאות אזרחי דנמרק שסייעו בתחילת חודש ספטמבר לאלפי מבקשי המקלט שצעדו לשטחי המדינה מגרמניה. רבים מהם היו בדרכם לשבדיה, שמדיניות קבלת הפליטים שלה הייתה נוחה יותר באותה העת. לאחר שניתן פסק הדין בעניינה, אמרה זורינג כי מדובר ב"משפט פוליטי" וכי המדינה השתמש בה ובבעלה כדי לשלוח מסר לפיו "אין לעזור לפליטים". "אני כועסת מאוד מאחר שהדבר היחיד שעשינו היה הדבר הנכון לעשות, כמו שמאות בני אדם אחרים עשו. הם הופכים יושרה למעשה פלילי", אמרה.

על פי החוק הדני, אסור להסיע בני אדם שאין בידיהם אישור שהייה קבועים במדינה. על פי המשטרה, 279 בני אדם הורשעו בחצי השנה האחרונה בעבירה זו, כך שזורינג לא היחידה. לדוגמה, בחודש ינואר, נקנס אזרח דנמרק ב-5,000 כתר דני על כך שהסיע משפחה אפגנית מגבול גרמניה לתוך שטח דנמרק. יום לפני משפטה של זורינג, הורשע אזרח נוסף, גימלאי בן 70, בעבירה דומה.

כוחות הביטחון מתעמתים עם מהגרים בגבול גרמניה ודנמרק, ספטמבר 2015. AP
279 בני אדם הורשעו בהסעת מהגרים בחצי השנה האחרונה. פליטים בגבול גרמניה-דנמרק/AP

דנמרק מנסה בחודשים האחרונים להילחם במשבר הפליטים והעבירה לפני כחודש וחצי שורת צעדים מחמירים בנושא, שגררו ביקורת נוקבת מצד מדינות באיחוד האירופי. התקנות החדשות שהעביר הפרלמנט בחודש ינואר נועדו להרתיע מבקשי מקלט מלהגיע למדינה, וסימנו את סופה של קבלת הפנים החמה שקיבלו הפליטים במדינה הסקנדינבית.

אחד החוקים שהועברו הוא "חוק התכשיטים", במסגרתו יכולים פליטים להחזיק ברכוש בשווי סכום של עשרת אלפים כתר דני בלבד. רכוש ששוויו עובר את הסכום שנקבע יכול להילקח בידי הרשויות. צעד נוסף ושנוי במחלוקת בתכנית למאבק במשבר הוא עיכוב איחוד משפחות של מבקש מקלט בשלוש שנים, במקום שנה. הממשלה גם הציעה להקשות על פליטים להשיג אשרת שהייה קבועה בדנמרק ולקצר את משך אישורי השהייה הזמניים שלהם.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully