וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק אל-אקצא והסתה: רבים מהמחבלים פעלו בגלל מצוקה נפשית

10.3.2016 / 6:30

אחמד יצא לדקור עם מכתב ובו וידויים על חובות, בעלה של אמאני הכה אותה לפני שהחליטה לדרוס, ומחבלת בת 15 סיפרה בחקירה שחרם גרם לה לבחור בדרך המוות. מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי גל הטרור סיפק הזדמנות לפלסטינים להפוך התאבדות מאות קלון – למעשה גבורה

צילום: הצלה יו"ש, עריכה: אביב אירגז

(פיגוע הדריסה בצומת גוש עציון - ככל הנראה על רקע אלימות במשפחה)

ביום שישי לפני שבוע יצאה אמאני סבאטין, בת 33 ואם לארבעה ילדים, מביתה שבכפר חוסאן לכיוון צומת גוש עציון. שכניה ומכריה מספרים כי בערב הקודם היכה אותה בעלה, וככל הנראה מצבה הנפשי היה רעוע. בדרכה לצומת גוש עציון, ידעה סבאטין שכנראה לא תשוב עוד לביתה – היא עומדת לבצע פיגוע דריסה. ואכן, היא פצעה חייל באורח קל, נורתה וחוסלה במקום.

סיפורה של סבאטין, כמו של "זאבים בודדים" נוספים, אינו זר למערכת הביטחון. מבדיקת וואלה! NEWS, עולה כי לצד המניע הלאומני לצאת ולבצע פיגועים, דווקא מצוקה נפשית היא זו שמביאה את המפגעים הפוטנציאלים להחליט שהגיע היום שבו אין להם יותר מה להפסיד. בין היתר, כוחות הביטחון מסיקים כי אותם "מחבלים בודדים" יכולים להיות גברים צעירים שמונעים מההסתה ברשתות החברתיות ומחיקוי מחבלים אחרים, אך פעמים רבות המניע הלאומני הוא רק משני – והטריגר העיקרי הוא המצוקה.

עוד בנושא:
"הטרור לא מבחין בין ערבים ליהודים": יפו מנסה להתאושש מערב הדמים
דורסו של אברהם חסנו נתפס: "יש הקלה, אבל זה לא ישיב אותו"
חייל של הקצין האמריקני שנרצח ביפו: "נפל קורבן לטרור שבו לחם"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החלטה של רגע. הסכין שנמצאה במכונית שבה ניסתה סבאטין לדרוס חיילים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנתונים מהרשות הפלסטינית רק מחזקים את ההערכה: במהלך חודשי גל הטרור עולה כי חלה ירידה משמעותית בהתאבדויות, לפי מנגנוני הביטחון ובתי החולים ברשות. המסקנה שעלתה מהנתונים היא כי מי ששואף לשים קץ לחייו, מעדיף לעשות זאת באופן שיעניק לו ולמשפחתו כבוד במקום קלון ואולי אף ישפר את המצב הכלכלי של משפחתו. תחקורים של מחבלים שנותרו בחיים לאחר פיגועים, מאששים את ההערכות הללו ורבים מהם אכן ביקשו לשים קץ לחייהם בצורה "מכבדת".

"אמי ואבי היקרים, סלחו לי ומחלו לי", כתב אחמד עאמר, בן 16 מהכפר מסחה בשומרון, במכתב ההתאבדות ששמר על גופו כשיצא לבצע היום פיגוע דקירה במחסום בכפר א-זוויאה. עאמר לא הצליח לפגוע בחיילים, נורה ונהרג. במכתב, סיפר על חובות כספיים גדולים שצבר. "אני רוצה ממכם שתזכרו ממני דברים טובים. זכרו את המעשים הרעים שלי, שיסלחו לי האנשים עליהם".

ניסיון פיגוע דקירה בענתות 23 ינואר 2016. חטיבת דובר המשטרה
הזירה שבה נורתה ונהרגה בת ה-13 שניסתה לבצע פיגוע בענתות/חטיבת דובר המשטרה

בחודש דצמבר האחרון ניסתה עבלה אלעדם, פלסטינית כבת 45 מאזור חברון, לבצע פיגוע דקירה בחסם שוטר בחברון. מחקירתה עלה כי היא סובלת ממצוקה נפשית מתמשכת עם תסכול וייאוש משפחתי. מפגעת אחרת, כבת 15, דיווחה שהמניע לניסיון הפיגוע הוא בידוד חברתי. בנוגע למפגע אחר, דווח על בעיה פסיכיאטרית ודיכאון כבד.

מפגע אחר, בן 15, דיווח על ריב עם הוריו שהוביל אותו לצאת לפגע ובמקרה אחר דווח על ריב קשה של מפגע בן 16 עם מורו. בינואר הגיע נערה בת 13 מהכפר ענתא לענתות וניסתה לדקור את המאבטח במקום, היא נורתה ומתה מפצעיה. במהלך תחקור הפיגוע, עלה כי המפגעת ברחה מהבית עם סכין לעבר ההתנחלות לאחר שרבה מריבה קשה עם אחד מאחיה. מדובר במקרים אחדים מתוך אירועים רבים המקושרים למצוקה נפשית.

עד כה, נרשמו בגל הטרור יותר ממאתיים מפגעים. מתוך כלל המפגעים, 165 מהגדה המערבית. על פי גורמים במערכת הביטחון, המניע לפיגוע – בין אם לאומני או מצוקה אישית – לא משנה דבר בדיעבד, שכן תחקור האירוע נעשה לאחר ביצועו, וההתייחסות אליו נותרת כאל פיגוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully