וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחסם נתיב הפליטים המרכזי: בבלקן סגרו את הדלת בפני המהגרים

מקדוניה הצטרפה לסלובניה, קרואטיה וסרביה שכבר הודיעו על צעדים חדשים שימנעו כניסה של מהגרים בלתי-חוקיים. הצעדים מצטרפים להסכם שגובש בין האיחוד האירופי לטורקיה, לפיו יוחזרו פליטים מהראשונה לאחרונה - מהלך שנתקל בביקורת רבה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

יממה לאחר ההכרזה של האיחוד האירופי על הגעה להסכם מול טורקיה שיביא לצמצום משמעותי של גל הפליטים, מדינות רבות בבלקן החליטו לנקוט בהגבלות חדשות שלמעשה לא יאפשרו לפליטים לעבור בשטחן בדרך למערב אירופה. בשלישי הכריזו סלובניה, קרואטיה וסרביה כי הם יטילו הגבלות חדשות בכל הנוגע לכניסת פליטים למדינה, והיום הצטרפה אליהם מקדוניה, דרכה חוצים אלפי הפליטים המגיעים ליוון דרך הים האגאי.

"החל מחצות, מעבר הפליטים דרך מערב הבלקן לא ייראה אותו הדבר", נמסר בהודעת משרד הפנים של סלובניה. ל]י ההודעה, סלובניה לא תאפשר את הכניסה לפליטים כלל, מלבד אלה המתכננים לבקש מקלט במדינה או שמבקשים להיכנס מסיבות הומניטריות. אחריהם הגיעו צעדים דומים של שתי המדינות הנוספות בבלקן, והבוקר כאמור הצטרפה אליהם מקדוניה.

"סגרנו לחלוטין את הגבול", מסר קצין בכיר במשטרת מקדוניה. כמו כן, על פי משרד הפנים של המדינה, אף פליט לא נכנס אליה מאז אתמול. "מקדוניה תנהג על פי ההחלטות שהתקבלו במדינות אחרות בבלקן"" אמר דובר משרד הפנים. מדינות אלה מהוות את הדרך המרכזית שבה יותר ממיליון פליטים מגיעים למדינות האיחוד האירופי.

עוד כתבות בנושא:
בתמורה לסיוע והקלות בוויזה: האיחוד ישיב מהגרים לטורקיה
נורבגיה: אחת מכל ארבע תקיפות מיניות מבוצעת בידי מהגרים
האיחוד מזהיר: ללא שינוי - מערכת ההגירה תקרוס בתוך עשרה ימים

מחנה פליטים בגבול מקדוניה – יוון. 9 במרץ 2016. רויטרס
פליטה על שולי הכביש בדרך לגבול מיוון למקדוניה/רויטרס

אלפי פליטים ממתינים בצד היווני של הגבול, ועד כה מקדוניה אפשרה למספר קטן של פליטים מסוריה ומעיראק להיכנס למדינה. על פי ההודעה החדשה, גם הכנסת כמות קטנה זו תיפסק. לפי ארגוני זכויות אדם, כאלף פליטים תקועים כעת במחנה פליטים בגבול בין מקדוניה וסרביה, ויותר מ-400 איש נמצאים בשטח הפקר הנמצא בין שתי המדינות. אותם הפליטים מסרבים לשוב למקדוניה ולא יכולים להיכנס לסרביה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מחנה פליטים בגבול מקדוניה – יוון. 9 במרץ 2016. רויטרס
אלף איש ממתינים במחנה הפליטים במקדוניה/רויטרס

בתוך כך, גם הונגריה – מדינה המהווה חלק משביל ההגירה המרכזי למערב אירופה – הודיעה כי תחמיר את צעדיה. שר הפנים של המדינה, סנטור פינטר, הודיע כי יישלחו חיילים ושוטרים נוספים שייערכו סיורים בגבולה הדרומי של המדינה. "הונגריה תחזק את האבטחה בגבול", אמר פינטר והוסיף כי הוכרז מצב חירום בכל המדינה בשל גל הפליטים. פינטר אף ציין כי הונגריה נערכת כדי שבמידת הצורך יהיה ניתן להקים גדר בגבול עם רומניה בתוך עשרה ימים. זאת, לאחר שהמדינה הקימה כבר גדרות לאורך הגבול עם סרביה וקרואטיה.

הצעדים מגיעים כאמור לאחר שמנהיגי האיחוד האירופי סיכמו אתמול במפגש פסגה עם נציגי טורקיה כי בשבוע הבא ידונו בהצעה לעסקה לפתרון משבר הפליטים, שלפיה תעכב טורקיה את כניסתם של המהגרים והפליטים ליוון, בתמורה לסיוע ממדינות האיחוד. ההסכם כולל את החזרתם של כל המהגרים הבלתי-חוקיים שיגיעו מטורקיה לחופי יוון עם כיסוי העלות מצד האיחוד. נוסף על כך, על כל פליט סורי שיועבר מטורקיה לאיחוד, תקלוט לשטחה טורקיה פליט סורי שנמצא ביוון. ההסכם כולל גם את האצת התכנית שתאפשר לטורקים להיכנס לאירופה ללא אשרה וכן את העברת התשלומים שהובטחו לאנקרה עוד באוקטובר, בסך שלושה מיליארד אירו.

"ימי ההגירה הבלתי-סדירה נגמרו", הכריז ראש הנציבות האירופית דונלד טוסק, שצפוי לקדם את ההצעה ולסכם את הפרטים עם הצד הטורקי, עד הפסגה של מנהיגי האיחוד שתיערך בעוד כעשרה ימים. לדבריו, "ראש ממשלת טורקיה הסכים לקבל בחזרה לארצו את הפליטים שהגיעו למדינות האיחוד בצורה שאינה חוקית, דרך המים הטריטוריאליים של מדינתו".

ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו (משמאל), נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק (באמצע) ונשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד יונקר בפסגה בבריסל, 7 במרץ 2016. רויטרס
ראש ממשלת טורקיה עם נשיא המועצה האירופית ונשיא הנציבות האירופית בתום גיבוש ההסכם/רויטרס

מטרת ההסכם, לפי ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו ומנהיגי האיחוד האירופי, היא להרתיע פליטים מלהגיע לאזור ולפגוע במבריחי הפליטים, שצוברים הון על גבי המהגרים שמבקשים לחצות את הים האגאי בתנאים מסכני חיים. למרות זאת, האו"ם וארגוני זכויות אדם הזהירו כי ייתכן שהשבה המונית של פליטים מבלי לקחת בחשבון מקרים של בקשת מקלט עשויה להיות בלתי-חוקית. ארגון "אמנסטי" אמר כי הצעד הוא "מכת מוות לזכות לבקש מקלט". ארגון "רופאים ללא גבולות טען כי ההסכם הוא "ציני ובלתי-אנושי".

ההסכם מגיע גם לקראת בחירות מקומיות חשובות בגרמניה, שייערכו ביום ראשון בשלוש ממחוזות המדינה ונראות כמשאל עם על מדיניותה של מרקל כלפי פליטים. "היא יכולה להמשיך ולנסות לשלוף שפנים מהכובע", אמר מומחה למדעי המדינה בברלין. "עם זאת, כבר לא נותרו לה כובעים". רבים במדינה טוענים כי מרקל החלה לפעול באופן רציני נגד הפליטים מאוחר מדי על מנת למנוע תבוסה למפלגתה בבחירות המקומיות.

בנוסף, גורמים מהשמאל במדינה אומרים כי מרקל מעלימה עין ממצב הפליטים הקשה בטורקיה, בעוד מימין תוקפים אותה על הכוונה לאפשר לאזרחים טורקים להיכנס לתחומי האיחוד ללא ויזה – דבר שלטענתםיוביל לגל מהגרים מהמדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully