וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתמורה לסיוע והקלות בוויזה: האיחוד ישיב מהגרים לטורקיה

בפסגת חירום עם מנהיגי אירופה הציג ראש הממשלה דאווטאולו את עיקרי התכנית, שעשויה להתקבל בשבוע הבא. במסגרתה, על כל קליטת פליט סורי לא חוקי שיצא משטחה, יועבר פליט בהליך מסודר ממחנה בטורקיה לאירופה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

מנהיגי האיחוד האירופי סיכמו הלילה (שלישי) במפגש פסגה עם נציגי טורקיה כי בשבוע הבא ידונו בהצעה לעסקה לפתרון משבר הפליטים, שלפיה תעכב טורקיה את כניסתם של המהגרים והפליטים ליוון, בתמורה לסיוע ממדינות האיחוד – כך אמר ראש ממשלת לוקסמבורג, קסבייה בטל. בטל צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי ראש הנציבות האירופית דונלד טוסק "יקדם את ההצעה ויסכם את הפרטים עם הצד הטורקי, עד הפסגה של מנהיגי האיחוד שתיערך החודש". היא צפויה להתקיים ב-17 עד ה-18 במרץ.

ההסכם כולל את החזרתם של כל המהגרים הבלתי-חוקיים שיגיעו מטורקיה לחופי יוון עם כיסוי העלות מצד האיחוד. נוסף על כך, על כל פליט סורי שיועבר מטורקיה לאיחוד, תקלוט לשטחה טורקיה פליט סורי שנמצא ביוון. ההסכם כולל גם את האצת התכנית שתאפשר לטורקים להיכנס לאירופה ללא אשרה וכן את העברת התשלומים שהובטחו לאנקרה עוד באוקטובר, בסך שלושה מיליארד אירו.

ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו (משמאל), נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק (באמצע) ונשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד יונקר בפסגה בבריסל, 7 במרץ 2016. רויטרס
טורקיה הגדילה את דרישותיה. דאווטאולו, הלילה/רויטרס

טוסק הביע ביטחון בכך ש"יושג הסכם סופי בעקבות ההתקדמות שחלה היום", והכריז כי "ימי ההגירה הבלתי-סדירה נגמרו". לדבריו, "ראש ממשלת טורקיה הסכים לקבל בחזרה לארצו את הפליטים שהגיעו למדינות האיחוד בצורה שאינה חוקית, דרך המים הטריטוריאליים של מדינתו".

במסיבת עיתונאים שכונסה הלילה לאחר הוועידה אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כי הצעתה של אנקרה לקבל אליה את כל המהגרים הבלתי-חוקיים שעזבו את חופיה לאירופה היא פריצת דרך פוטנציאלית לקראת פתרון משבר ההגירה. היא הוסיפה כי האיחוד תומך בקווים הבסיסיים של התכנית, שהוצגו על ידי ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאוולו. עם זאת, מרקל ציינה כי עבודה נוספת נדרשת עד החתימה על ההסכם והיא תיעשה בפסגה שתתקיים בשבוע הבא.

עם זאת, נשיא צרפת פרנסואה הולנד אמר כי אזרחי טורקיה יוכלו לקבל אישור להיכנס ללא וויזה לאזור המעבר החופשי בין מדינות האיחוד, רק אם המדינה תעמוד בדרישות המקנות זכות זו, וכי הדיונים בנושא "עדיין רחוקים מכדי להסתיים". גם מרקל מיהרה לצנן את התלהבות הטורקים והבהירה כי נושא קבלתה של טורקיה לאיחוד "אינו על סדר היום כרגע", וכי מבצע אסטרטגי עם אנקרה הוא אינטרס גיאופוליטי חיוני של אירופה. היא הדגישה כי תתמוך במתן אישור כניסה ללא ויזה לאזרחי המדינה אם ההסכם יצא לפועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully