וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריימריז בארה"ב: רוביו ניצח בפורטו ריקו; סנדרס גבר על קלינטון במיין

הסנאטור מפלורידה זכה ברוב קולות חברי המפלגה הרפובליקנית באי הקריבי, וייתכן שניצחון זה יפיח רוח חיים בקמפיין המדשדש שלו. במרוץ הדמוקרטי גרף סנדרס ניצחון שמיני - אך עם זאת נותר בפער גדול מקלינטון

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

מרקו רוביו, המועמד הרפובליקני בבחירות לנשיאות ארצות הברית, ניצח בבחירות המקדימות שנערכו אתמול (ראשון) בטריטוריה האמריקנית, פורטו ריקו. כבר לאחר ספירת שליש מהקולות, הסנאטור מפלורידה זכה בכ-75% מתוכם - ובכך גרף ניצחון שני במרוץ. מאחר שפורטו ריקו מעניקה את כל הצירים שבה, 23 בסך הכל, למועמד שזכה ביותר מ-50% מהקולות - רוביו גרף את כולם, וכעת יש לו 151 צירים בסך הכל. במקביל, זכה הסנאטור היהודי ברני סנדרס בפריימריז למפלגה הדמוקרטית שנערכו במיין, אך בדומה לרוביו - הוא עדיין נמצא הרחק מאחורי המועמדת המובילה הילרי קלינטון.

דונלד טראמפ וטד קרוז, שהתברגו במקומות השני והשלישי בבחירות המקדימות למפלגה הרפובליקנית בפורטו ריקו, עדיין מובילים באופן ניכר על רוביו - ולהם 384 ו-300 צירים, בהתאמה. בסך הכל, כדי לזכות בבחירות לראשות המפלגה הרפובליקנית ולהפוך למתמודד מטעמה לנשיאות ארצות הברית, יהיה על המועמד הזוכה לצבור לפחות 1,237 צירים.

רוביו ניצח עד כה רק במדינה אחת נוספת, מינסוטה, והוא מצפה כי הבחירות במדינת הבית שלו, פלורידה, שייערכו ב-15 במרץ, יפיחו רוח חיים בקמפיין שלו. בסוף השבוע האחרון ביקר רוביו בפורטו ריקו, הנחשבת לשטח חסות של ארצות הברית. ביום שלישי יגיעו הבחירות המקדימות של הרפובליקנים למישיגן, מיסיסיפי, איידהו והוואי, שם מקווה טראמפ להרחיב את הרוב הצבר עד כה בצירים נוספים. זאת, בעוד שמושל אוהיו ג'ון קייסיק בן ה-63 עדיין לא זכה באף מדינה במרוץ - אך ממשיך להתמודד.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
מחכה לפרישתו של "מרקו הקטן": קרוז הפך לאלטרנטיבה היחידה לטראמפ
קרב הבלימה של הממסד הצליח: טראמפ איבד גובה, קרוז מתחזק
הקרב המאסף של הממסד הרפובליקני נגד הקרקס של טראמפ

הסנאטור מרקו רוביו בעצרת בחירות בפורטו ריקו, 6 במרץ 2016. רויטרס
מקווה שפלורידה תעזור לו במרוץ. רוביו בפורטו ריקו, אתמול/רויטרס

זכייתו של סנדרס בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית במיין גם היא אינה בשורה מרעישה. הוא היה צפוי לגרוף יותר צירים מיריבתו הילרי קלינטון במדינה זו, ואין מדובר בהישג משמעותי שכן המדינה אינה שולחת כמות צירים גדולה. סנדרס זכה ל-14 צירים בעוד קלינטון זכתה ב-6. בעקבות זאת, התמונה במרוץ בין השניים לא עברה שינוי של ממש, שכן קלינטון מובילה ברוב גדול של צירים על הסנאטור מוורמונט.

מיין היא המדינה השמינית שבה זוכה סנדרס מתוך ה-20 שבהן נערכו בחירות מקדימות עד כה. בהמשך השבוע צפויים פריימריז במישיגן, בקנזס ובנברסקה, וסנדרס יתקשה לעמוד בקצב ולהדביק את הפער שצברה קלינטון בעקבות ניצחונה בלואיזיאנה החשובה ביום שבת האחרון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ברני סנדרס בעימות הדמוקרטי בפלינט, מישיגן. 7 במרץ 2016. רויטרס
הניצחון במיין לא משנה בהרבה את התמונה - והוא נותר מאחור. סנדרס, הלילה/רויטרס

הסנאטור מוורמונט ניצח אתמול בשתי מדינות, אך הפסדו בלואיזיאנה, מדינה בעלת אוכלוסייה אפרו-אמריקנית גדולה, מנע ממנו צירים רבים שעשויים היו לעזור לו בהמשך הדרך. קלינטון מחזיקה כעת בפער עצום של צירים - 1,211 מול 479 לטובתה. אצל הדמוקרטים, נדרשים 2,383 צירים כדי להבטיח את ראשות המפלגה. הפער צפוי להצטמצם מעט עם התוצאות הסופיות ממיין, אך ככל הנראה יישאר גדול.

בתוך כך, נפגשו הלילה המועמדים הדמוקרטיים לעימות בפלינט שבמדינת מישיגן, שם התנגחו בעיקר בנושאי מסחר וכלכלה. במהלך העימות, האשים סנדרס את קלינטון בכך שתמכה בעסקאות שגרמו לדלדול במספר המשרות הממשלתיות בארצות הברית, ואמר כי היא מגבה "מדיניות מסחר הרסנית" שגרמה להעברת הייצור מאמריקה למדינות מעבר לים.

ברני סנדרס והילרי קלינטון בפתח העימות הדמוקרטי לפני הבחירות במישיגן. 7 במרץ 2016. רויטרס
סנדרס וקלינטון בפתח עימות בפלינט, מישיגן, הלילה/רויטרס

קלינטון מצדה תקפה את סנדרס על התנגדותו לתכנית ההתאוששות מהמשבר הכלכלי של 2008, והצביעה על חוסר הבנתו את המצב הכלכלי ואת מגבלות המסחר במדינה. "אם כולם היו מצביעים כמוהו, אני מאמינה שתעשיית הרכב בארצות הברית הייתה מתמוטטת – ולוקחת איתה ארבעה מיליון מקומות עבודה", אמרה קלינטון.

בעוד שהשניים המשיכו להתווכח על נושאים כלכליים שונים, הם קטעו זה את דברי זו כמה פעמים – דבר נדיר למדי בעימותים הדמוקרטיים עד כה. לעומת עמיתיהם הרפובליקניים, שאימצו קו נצי ותקיף מאוד בעימותיהם, עד כה לא נראה חוסר נימוס בעימותים הדמוקרטיים. באחת ההזדמנויות, אמר סנדרס לקלינטון "סליחה, אני מדבר" בעת שניסתה להפריע לו. קלינטון השיבה לו: "אם אתה מתכוון לדבר, ספר את הסיפור כולו".

הילרי קלינטון בעימות הדמוקרטי בפלינט, מישיגן. 7 במרץ 2016. רויטרס
הותקפה על גיבוי "מדיניות מסחר הרסנית". קלינטון בעימות, הלילה/רויטרס

הסנאטור, שכאמור מפגר הרבה מאחורי קלינטון, המשיך לתקוף אותה, כמו בעימותים קודמים, על קרבתה לבכירים בוול סטריט. הוא דרש ממנה שוב להציג את הכספים שקיבלה עבור נאומים שהעניקה לחברות בבורסה האמריקנית. בתגובה, אמרה המועמדת המובילה כי תפרסם דוחות כספיים שכאלה ברגע שכל המתמודדים, כולל הרפובליקנים, יעשו זאת.

השניים התייחסו למשבר המים שחווה העיר פלינט בת מאה אלף התושבים, תוך ניסיון לזכות בכמה שיותר מקולות האפרו אמריקנים במדינת מישיגן. קלינטון וסנדרס קישרו בין המשבר החמור שחווה העיר לסוגיות של אי שוויון גזעי וכלכלי, תוך ניסיון לזכות בתמיכת הרוב השחור בעיר. נכון לעכשיו, מובילה קלינטון בסקרים במישיגן ובמיסיסיפי, כמו גם במדינות גדולות שיצביעו ב-15 בחודש, כמו אוהיו ופלורידה.

ברני סנדרס והילרי קלינטון בעימות הדמוקרטי בפלינט, מישיגן. 7 במרץ 2016. אי-פי, AP
"אם אתה מתכוון לדבר, ספר את הסיפור כולו". סנדרס וקלינטון במישיגן, הלילה/AP, אי-פי

לאחר שסיימו להתווכח על משנותיהם הכלכליות, עברו המועמדים לדון ביחסיהם עם אלוהים. סנדרס אמר כי הוא "גאה מאוד להיות יהודי", וקלינטון טענה כי היא מתפללת באופן יחסית קבוע במשך היום, משום שהיא זקוקה את העזרה והכוח של האל.

סנדרס בעימות הדמוקרטי: "גאה בהיותי יהודי"

כשנשאל אם אלוהים רלוונטי מבחינתו, אמר הסנאטור היהודי כי כל הדתות נושאות בחובן את הצורך לשמור על כך שבני אדם יתייחסו לאחרים כפי שהיו רוצים שיתייחסו אליהם. לדבריו, "כולנו בתוך זה יחד". על אף שסנדרס לא נוהג להתבטא בנוגע לשורשיו, הוא ציין, כפי שעשה פעמים ספורות בעבר, כי חלקים ממשפחתו המורחבת הושמדו במהלך השואה באירופה.

(עדכון ראשון: 00:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully