וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחכה לפרישתו של "מרקו הקטן": קרוז הפך לאלטרנטיבה היחידה לטראמפ

7.3.2016 / 3:39

הסנאטור מטקסס נהנה מהתגייסות הממסד שאותו הוא שונא נגד המיליארדר וביסס את מעמדו כיריבו הבולט. כדי להגדיל את סיכוייו, הוא קורא לרוביו לסיים את הקמפיין הכושל שלו, אך הוא עדיין מאמין שמדינת הבית שלו פלורידה תחזיר אותו למרוץ

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

המתקפה המגויסת של בכירים רפובליקנים נגד דונלד טראמפ נתנה אתמול (ראשון) את אותותיה. אחרי ההצלחה המסחררת שלו ב"סופר טיוזדיי", המיליארדר הפסיד לטד קרוז בשתי מדינות – קנזס ומיין – וניצח אותו בפער קטן בלואיזיאנה ובקנטקי. הסנאטור מטקסס המשיך להצליח במדינות שבהן התקיימו אסיפות בחירות, שם הקמפיין המאורגן ועבודת השטח שלו הקנה לו יתרון על פני איל הנדל"ן. יתרה מכך, הוא גרף מספר גבוה יותר של צירים מטראמפ – 64 לעומת 57, נתון חשוב יותר בהשוואה למספר המדינות שכל אחד ניצח בהן. הערב, השניים התמודדו שוב בבחירות המקדימות בפורטו ריקו, בעוד במיין נערכו בחירות מקדימות במפלגת הדמוקרטית.

כדי להבטיח את מועמדתם מטעם המפלגה בבחירות לנשיאות בנובמבר, על המתחרים לזכות ב-1,237 צירים שיתמכו בהם בוועידת המפלגה ביולי. עד כה, המיליארדר ליקט 384 צירים, בעוד שהסנאטור השמרן אסף 300. הרחוק מאחור נותר מרקו רוביו המאכזב, שניצח רק בשתי מדינות וצבר רק 151 צירים.

על אף שהמדיניות של קרוז, המתנגד נחרצות להפלות וקורא לצמצום משמעותי בסמכותו של הממשל הפדרלי, רחוקה שנות אור מהמיינסטרים הרפובליקני, הוא הפך בלית ברירה לגורם היחיד שמסוגל להצר את צעדיו של טראמפ. רוביו, חביבו של הממסד, לא הצליח להמריא גם אחרי שמושל פלורידה לשעבר ג'ב בוש פרש ופינה לו את הדרך. הלילה, בפעם הראשונה במרוץ, המליץ לו קרוז לוותר על מועמדותו כדי שהקולות המתנגדים לאיל הנדל"ן לא יתחלקו ויאפשרו לו ליהנות מההפקר.

הסנאטור טד קרוז באסיפת בחירות בקנזס, 6 במרץ 2016. רויטרס
עוד שתי מדינות לאוסף. הסנאטור קרוז באסיפת בחירות בקנזס, הלילה/רויטרס

"לדונלד יש יתרון בצירים בשלב הזה, על אף שמדובר בפער של פחות ממאה. נמשיך לאסוף צירים, אך מה שצריך לקרות זה שהמרוץ ימשיך להצטמצם", רמז קרוז במסיבת עיתונאים שכינס לאחר הבחירות. גם טראמפ הפציר ברוביו לוותר על הקמפיין ואמר כי היה לו "לילה רע, רע מאוד".

ואולם, "מרקו הקטן", כפי שטראמפ נוהג ללעוג לו, לא מראה סימנים בשלב זה שהוא אכן מוכן להודות בכישלון הקמפיין שלו. הסנאטור ממוצא קובני שם את יהבו על 15 במרץ, אז ייערכו הפריימריז במדינת הבית שלו, אחד מהפרסים הגדולים ביותר בבחירות המקדימות.

פלורידה שולחת 99 צירים לוועידת המפלגה הרפובליקנית, בשיטת "המנצח לוקח הכל". זאת בשונה מהמנגנון שקיים במדינות שבהן התקיימו עד כה הפריימריז, שבמסגרתו הצירים מתחלקים באופן יחסי בין המועדים. כך, סבור רוביו, גם ניצחון דחוק במדינתו יזניק אותו ויפיח רוח חיים בקמפיין המדשדש שלו.

הסקרים, בשלב זה, אינם מיטיבים עם הסנאטור, שמפגר במספר דו-ספרתי של אחוזים מאחורי טראמפ. עם זאת, רוביו יכול לייחל לכך שהמגמה שהחלה הלילה תימשך והתמיכה במיליארדר תישחק בעשרת הימים שנותרו לבחירות בפלורידה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמש הצליח רוביו להתאושש בפריימריז בפורטו ריקו, שבה ביקר בסוף השבוע. באי, השולח בסך הכל 23 צירים לוועידה, זכה רוביו במירב הקולות ובכל הצירים - שכן גרף יותר מ-50% מהקולות. ייתכן שניצחון זה במדינה שבה לא בוצעו סקרים מקדימים רק ימריץ אותו להישאר במרוץ, ההולך וחומק ממנו.

עד שרוביו יחליט אם הוא נשאר במרוץ או לא, דמות נוספת שרק מקשה על קרוז הוא מושל אוהיו. ג'ון קייסיק, שטרם ניצח במדינה אחת, נחשב למתחרה המתון ביותר במפלגה, אך הוא מחזיק במספר זעום של 37 צירים. סיכוי להיבחר לראשות המפלגה אין לו ממש, אולם עדיין נותרו בחירות במדינת הבית שלו, ששולחת 66 צירים בשיטת "המנצח זוכה בכל".

הסנאטור מרקו רוביו בעצרת בחירות בפורטו ריקו, 6 במרץ 2016. רויטרס
מקווה לנצח לפחות בפורטו ריקו. רוביו בעצרת בחירות באי/רויטרס

אחת האפשרויות שהועלו על ידי המחנה המתנגד לטראמפ בתוך המפלגה הרפובליקנית כדי לעצור אותו, היא מניעה ממנו להשיג די צירים לקראת הוועידה. במקרה כזה, יתכנסו הצירים ל"כינוס פשרה", שבסופו ייבחר מועמד מוסכם. מהלך דומה לא אירע במפלגה הרפובליקנית מאז 1948, אך הפסד של טראמפ בפלורידה ובאוהיו עשוי להביא למבוי סתום ולהליך פשרה.

עדיין לא ברור מה יעשה איל הנדל"ן מניו יורק, שמעורר חרדה בקרב חוגים רבים ברחבי ארצות הברית - הבדרן לואי סי קיי כינה אותו היום "היטלר ו"גזען מטורף", אם ועידת המפלגה בקליבלנד תנשל אותו מהמרוץ. אפשרות סבירה היא שטראמפ יחליט להתמודד לבדו, באופן עצמאי, ויקטין עוד יותר את סיכויי הרפובליקנים לשוב לבית הלבן, אחרי שמונה שנות היעדרות.

המועמד דונלד טראמפ באסיפת הבחירות הרפובליקנית בקנזס, 5 מרץ 2016. רויטרס
ירוץ לבד? טראמפ בעצרת בחירות בפלורידה, הלילה/רויטרס

מי שבינתיים מחככים את ידיהם בהנאה הם הדמוקרטים. התחרות בין הילרי קלינטון וברני סנדרס נדחקה מהכותרות לנוכח הקרקס הרפובליקני, וגם אחרי שבת היתרון הניכר של שרת החוץ לשעבר נשמר. הלילה ניצח הסנאטור מוורמונט במדינה השמינית שלו, מיין, אך הפער בינו ובין קלינטון יישאר גדול גם עם 14 הצירים שיגרוף בעקבות זכייה זו. בסוף השבוע ניצח סנדרס בשתי מדינות, אך שוב הפסיד במדינה בעלת אוכלוסייה שחורה גדולה - לואיזיאנה - פלח מצביעים קריטי עבור מי שרוצה להפוך לנשיא הבא של ארצות הברית.

האישה הראשונה שעשויה להפוך למפקדת העליונה של הצבא החזק ביותר בעולם מחזיקה בפער עצום של צירים - 1,211 מול 479 לטובתה. אצל הדמוקרטים, נדרשים 2,383 צירים כדי להבטיח את ראשות המפלגה וקשה לראות כיצד סנדרס הסוציאליסט יכול להדביק את ההפרש. לקלינטון נותר רק להמשיך באותו מסלול ולהתרווח מהפרש שמשליכים המועמדים הרפובליקנים זה לעבר זה, חומר שימש היטב את הדמוקרטים בחודש נובמבר.

(עדכון ראשון: 22:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully