וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב המאסף של הממסד הרפובליקני נגד הקרקס של טראמפ

5.3.2016 / 14:15

ניצחונו המהדהד של המיליארדר בעל הפה הגדול והידיים הקטנות ב"סופר טיוזדיי" הכה בהלם את המפלגה, ולאחר שמנהיגה לשעבר של הקו קלאס קלאן הביע בו תמיכה החלו בכיריה לעלות רעיונות לחסימתו. המרוויחים העיקריים הם הדמוקרטים, שמלקטים תחמושת לקראת נובמבר

צילם: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

("עימות מלוכלך": המתמודדים הרפובליקנים הטיחו עלבונות זה בזה אחרי ה"סופר טיוזדיי")

ההישג הגדול של דונלד טראמפ בסופר טיוזדיי היה צפוי לפי הסקרים, אך למרות זאת ניצחונו המהדהד בשבע מדינות מתוך 11 הכה בהלם את המפלגה הרפובליקנית. המיליארדר התקרב צעד נוסף לקראת הבטחת ייצוג המפלגה בנובמבר הקרוב לנוכח אפרוריותם של מתחריו וסירובם להתאגד סביב דמות אחת, שתמנע את עלייתו של מי שאינו מתבייש להודות שציטט את בניטו מוסוליני. היום (שבת) נמשך המרוץ הרפובליקני בקנזס, בלואיזיאנה, בקנטאקי ובמיין.

איל הנדל"ן מניו יורק נהנה מההתקוטטות בין טד קרוז, מרקו רוביו וג'ון קייסיק, וגם בשלוש המדינות שבהן הפסיד - טקסס, אוקלהומה ואלסקה - הוא זכה בדי קולות כדי לזכות בעוד צירים לקראת ועידת המפלגה בקיץ. אילו שני הסנאטורים מטקסס ומפלורידה ומושל אוהיו היו מוותרים על האגו שלהם ומותירים את המרוץ למועמד בעל הסיכויים הגבוהים ביותר לגבור על טראמפ, ייתכן שהתבהלה שאופפת את הממסד הרפובליקני בימים אלו הייתה נמנעת.

לקריאה נוספת:
"אסון עולמי, סכנה ממשית": מדוע אירופה פוחדת מדונלד טראמפ?
רוביו: לטראמפ ידיים קטנות; טראמפ: מבטיח שאין בעיה במקומות אחרים
רומני יצא נגד טראמפ: "הוא זיוף"; המועמד השיב אש: "הוא התחנן לתמיכתי"

עוד באותו נושא

בזמן ש"שלושת הגמדים" מחליפים מהלומות – טראמפ מתכונן לנובמבר

לכתבה המלאה
המועמד לראשות המפלגה הרפובליקנית דונלד טראמפ בניו אורלינס, לואיזיאנה,  4 במרץ 2016. רויטרס
נהנה מההתקוטטות בין יריביו. טראמפ בניו אורלינס, אתמול/רויטרס

למערכה הצטרפו השבוע שני המועמדים הרפובליקנים הקודמים לנשיאות, שנחלו כישלונות מול ברק אובמה ב-2012 וב-2008. המתקפה החריפה ביותר הגיעה מצדו של מיט רומני, שכינה את טראמפ מזויף ונוכל בנאום שקדם לעימות שקיימו המועמדים הרפובליקנים. מושל מסצ'וסטס לשעבר דחה את המדיניות הכלכלית שבה תומך המיליארדר וטען כי הוא רואה בציבור האמריקני חבורה של פראיירים. הוא קרא לתושבים במדינות שטרם הצביעו לתמוך בכל אחד ממתחריו של טראמפ שלו הסיכוי הטוב ביותר לגבור עליו. טראמפ לא נותר חייב ולעג לרומני על ריצתו לבית הלבן לפני ארבע שנים, אז, לדבריו, התחנן רומני בפניו כדי שיתמוך בו עד שהיה מוכן "לרדת על ברכיו".

לטורים הקודמים של "חוץ מזה"

גם ג'ון מקיין, שמשמש כיום יו"ר ועדת השירותים המזוינים של הסנאט, הצטרף לביקורת והדגיש כי הצהרותיו של טראמפ בסוגיות ביטחוניות הן סכנה לארצות הברית. דבריו חוזקו בידי מכתב פתוח שעליו חתמו כבר יותר ממאה מומחי ביטחון רפובליקניים, שהביעו התנגדות למועמד הרפובליקני המוביל ולעמדתו ביחס לנושאים רבים במדיניות החוץ שלו.

מיט רומני, מועמד לנשיאות ארה"ב, נואם ביוטה. מרץ 2016. רויטרס
קרא לתמוך במתמודד בעל הסיכוי הגבוה ביותר לגבור על טראמפ. רומני, השבוע/רויטרס

התעוררותם המעט מאוחרת של בכירי המפלגה בעבר ובהווה הגיעה לאחר ששמו של איש העסקים נקשר גם בתנועת הקו קלאס קלאן, שמנהיגה לשעבר קרא לאנשיו להתגייס לטובתו של טראמפ. האחרון התמהמה בהתנערותו מהתנועה שתומכת בעליונות הגזע הלבן ונחשבת לטאבו בחברה האמריקנית, גם בחוגים השמרניים של הרפובליקנים. במפלגה יודעים שאם יידבק בהם כתם גזעני, סיכוייהם לשוב לוושינגטון אחרי שמונה שנים יהיו קלושים עוד יותר, ולכן עלו בימים האחרונים שורת רעיונות לחסימתו של טראמפ.

בין היתר, תורמים רפובליקניים החלו בקמפיין להרצת יו"ר בית הנבחרים פול ראיין בתור המועמד של המפלגה, אך אנשיו הודיעו כי הוא לא מעוניין בכך. ראיין, שהתמודד על תפקיד סגן הנשיא ב-2012, ספג השבוע איומים מצד טראמפ, שהצהיר כי יו"ר בית הנבחרים "ישלם מחיר כבד" אם הוא לא ישתף עמו פעולה במקרה שיזכה בייצוג המפלגה. ראיין, מצדו, "צחק בקול רם" מדבריו של המועמד המוביל, אך ניסה להנמיך את גובה הלהבות כשאמר שהוא אינו מכיר את טראמפ וכי אם הוא אכן ינצח בבחירות המקדימות, הם יצטרכו לעבוד יחד.

האפשרות של מועמד שלישי לנשיאות הולכת וגוברת

יעד נוסף שאליו מכוונים ראשי הממסד הרפובליקני יהיה למנוע מטראמפ לגרוף את מספר הצירים הנדרש כדי להבטיח את מועמדותו מטעם המפלגה. על אף שניצח בעשר מתוך 15 המדינות שבהן התקיימו עד עכשיו הפריימריז, למיליארדר יש 329 צירים, הפרש של פחות ממאה לעומת קרוז, שנותר חזק במרוץ בזכות ניצחונו בטקסס. טראמפ זקוק עתה לעוד 908 צירים ובמקרה שייכשל במשימה זו, ועידת המפלגה תוכל לבחור מועמד של פשרה במהלך כינוסה בקליבלנד בעוד ארבעה חודשים. עם זאת, מדובר בתרחיש לא סביר במיוחד. בפעם האחרונה שאירע מקרה שכזה השנה הייתה 1948, אז הוסכם על ריצתו של תומאס דיואי בבחירות לנשיאות, שם הפסיד לנשיא המכהן הארי טרומן.

דוגמה נוספת לכאוס השורר במפלגה ולקשיים של הממסד בעצירת הסחף לטובת טראמפ היא אי-התגייסותם של המושלים הרפובליקנים לטובת אחד המועמדים. מתוך 31 המושלים המכהנים מטעם המפלגה, רק חמישה הביעו תמיכה ברוביו ואחד בקרוז, נתון זעום בהשוואה לשנים עברו שבמהלכן רוב רובם של המושלים אימצו באופן גורף את מי שהיה לבסוף מועמד המפלגה לנשיאות. בטראמפ תמך עד כה מושל אחד, פול לפייג' ממיין. החשש שלהם שצידוד באחד מיריביו של המיליארדר יפגע בהם בסופו של דבר, מאחר שהם ייתפסו בעיני הציבור כשליחי הממסד, אותו גוף שהפך למשוקץ בעיני חלק ניכר מהציבור הרפובליקני שנשבה בקסמו האנטי-ממסדי של טראמפ.

טד קרוז, טקסס, 29 בפברואר 2016. רויטרס
נותר חזק במרוץ. קרוז בטקסס, השבוע/רויטרס

כשאלו פני הדברים, ובזמן שסנאטורים וגורמים רפובליקניים אחרים הבהירו כי לא יצביעו לטראמפ אם ייצג את המפלגה, האפשרות של מועמד שלישי לנשיאות הולכת וגוברת. גם איל הנדל"ן עצמו לא פסל מצב שבו ירוץ לבית הלבן באופן עצמאי, על אף שכלב המחמד החדש שלו כריס כריסטי הפציר בו להישאר במפלגה. למרות הובלתו המובהקת בסקרים על פני יתר מתחריו, ייתכן שהשערוריות האחרונות נגסו בתמיכה בו. לפי האתר predictwise, שמקבץ יחס הימורים משלל סוכנויות, סיכוייו של טראמפ להבטיח את ראשות המפלגה ירדו השבוע מ-86% ל-70%, והופעתו בעימות האחרון לא צפויה לסייע לו.

הילרי קלינטון בעצרת תמיכה בפלורידה במהלך הסופר טיוזדיי, מרץ 2016. רויטרס
נמצאת בדרך הבטוחה. קלינטון בפלורידה, השבוע/רויטרס

בדיון שירד לרמה נמוכה אפילו בסטנדרטים הרפובליקניים ועסק גם באיבר מינו של המועמד המוביל ובידיו הקטנות, הזכירו רוביו וקרוז לטראמפ את שינויי הדעות התכופות שלו בשורת נושאים, בהם סוגיית המהגרים והמלחמה בעיראק. המיליארדר ניסה להגן על עצמו כשטען ש"גמישות" בדעות היא הכרחית, אך נותר ללא תשובות מבוססות כשנשאל כיצד הבטחתו ליצור מקומות עבודה רבים בארצות הברית מתיישבת עם העסקים שהוא מפעיל בסין ובמקסיקו. טראמפ אף הבטיח יד נוקשה בטיפול בחשודים בטרור, שתכלול אף עינויים האסורים לפי החוק הבינלאומי ופגיעה במשפחות של טרוריסטים. אתמול הוא ריכך את עמדתו והדגיש כי יהיה מחויב לאמנות הבינלאומיות וכי לא יורה לאנשי צבא לעבור על החוק. לא בטוח שפליטת הפה הזאת תסייע לו להיבחר למפקד הבא של הצבא החזק ביותר בעולם.

מי שכמובן נהנה מהקרקס הרפובליקני הם הדמוקרטים. אנשיה של הילרי קלינטון, שנראית בדרך הבטוחה להבטחת המועמדות של המפלגה, אוספים ומלקטים את ההתבטאויות החריפות של הרפובליקנים כלפי טראמפ לקראת נובמבר, אז הם יוכלו להשתמש בהן נגדו אם אכן יתחרה בשרת החוץ לשעבר. קלינטון, שניצחה בסופר טיוזדיי בשבע מדינות ובסמואה האמריקנית, מקווה להמשיך היום במומנטום החיובי כשתתחרה מול ברני סנדרס בשלוש מדינות שונות - בנברסקה, בקנזס ובלואיזיאנה. הסנאטור מוורמונט הבטיח להישאר במרוץ עד הסוף, אך סיכוייו הולכים ופוחתים לנוכח פער הצירים הגדול בין השניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully